Av Vegar Bjørge
Testbil: VW Golf 1,4 TSI DSG Highline Stasjonsvogn, kjørt over 4 dager juni 2014, 52 mil.
Jeg lar meg forundre over hvor bra Golf holder på kjøperne. Jeg synes det er rart at de topper salgsstatistikker år etter år og ikke bare i Norge men også i mange andre land. Hvordan kan det være mulig? Golf er ikke den mest spennende modellen i klassen, både Peugeot 308, Alfa Romeo Giulietta og Mazda 3 ser bedre ut. Ford Focus kjører bedre, har ihvertfall gjort det før, og Opel Astra virker større. I tillegg har du Toyota Auris med sin driftsikkerhet. Golf slår alle disse og det til gangs. Vi har kjørt de fleste og lar oss smått imponere av de alle. Honda Civic sin gedigne bagasjeplass, Opel Astra sin storbilfølelse, Ford Focus og Mazda 3 sine kjøreegenskaper og den moderne 308 som tar kompaktbilklassen inn i en moderne tid. Så hvorfor klarer Golf å selge like mye som alle disse til sammen?
Jeg stakk en tur innom min lokale Møller-butikk for å booke en prøvetur. Bilen de hadde til rådighet var en 1,4 TSI med DSG-kasse og alt utstyr. Prislapp ca 360 000 kroner! Det første som slår meg når jeg setter meg inn er hvor solid og gjennomtenkt alt er. Jeg finner meg raskt til rette og sittestillingen er nærmest perfekt. Gode seter med massasjefunksjon for føreren. Kanskje ikke nødvendig men man får en luksusfølelse av ryggbehandling mens man kjører bil. Rattet virker passe stort og betjeningsknappene er logiske. Hvor mange som skal være tilgjengelige på rattet kan diskuteres men det virker som om Volkswagen har funnet en god mal. Jeg sitter så perfekt bak rattet i Golfen så jeg blir sittende å filosofere litt. Kan denne sitteposisjonen likegodt være i en premiumbil fremfor en folkevogn? Ja absolutt. Dette kan like gjerne være førerplassen i en Volvo, Lexus, Mercedes, Audi eller BMW, om man klarer å overse det store Volkswagenmerket i sentrum av rattkransen.
La oss ta litt om 7. generasjon av Volkswagen Golf. Det er nemlig en liten revolusjon Volkswagen har kommet med her, og når man trodde at det var mulig å vippe Volkswagen av tronen, kommer de altså med noe som er ganske langt unna konkurrentene. Konkurrentene må føle seg noe frustrert for det virker som om Volkswagen innimellom leker med de. Generasjon 6 av Golf var en storselger til siste dag den ble produsert, ennå valgte Volkswagen å fornye den. Det er egentlig unikt at en utgående modell er klasseledende og for Volkswagen kunne man tro at de bare kunne tape på å fornye en så populær modell. Men fornyelsen er så til de grader revolusjon fremfor en evolusjon og nå har de lagt grunnlaget for mye suksess fremover. MQB-plattformen er en av hemmelighetene i tillegg til utsøkt materialvalg og en gjennomtenkt design. Bonusen er også et av klassens romsligste interiør.
La oss ta MQB-plattformen først. Denne plattformen kommer til å være modell for så å si alle familiemodeller i Volkswagenfamilien og gir de aller fleste muligheter hva gjelder valg av motorer, drivlinjer mm. Fleksibel og lett har vært mantra hos Volkswagen og det har gjort at Golf har blitt større enn noensinne og i stasjonsvognutgave så konkurrerer den mot storebror Passat, som til høst kommer på samme plattform. Mitt valg etter prøveturen er enkelt: VW Golf!
Interiørkvaliteten har gått enda et steg oppover og nå konkurrerer de mot etablerte premiummerker. Jeg begynner å forstå hvorfor Golf er så populær og det er kanskje ikke noe å si på den relativt høye prislappen på min prøvebil. Plassen har også blitt bedre og nå sitter 2 godt voksne bra i baksetet også på lengre turer. Fortsatt er min A4 kropp laget for de fleste førerseter, men etter innstillingsmuligheter på sete og ratt kan jeg også tenke meg at lange menn og kvinner finner seg godt til rette bak rattet. Sete gir også god støtte til lår samtidig som det er fast og behagelig å sitte i. Bagasjerommet er tilnærmet like stort som Passat og du får med deg alt du trenger til de fleste turer.
På veien oppfører Golf seg bedre enn noensinne. Jeg kjører bil med DSG-kasse og for de som har lest mine tester av VAG-produkter, er det ingen hemmelighet at dette er en av mine favoritter. Den girer godt ned når man ønsker det og vil man ha litt raskere giring kan man velge å kjøre den i sportsmodus. I en bil med 122 HK ser ikke jeg helt behovet for dette, men det blir en merkbar forandring i kjørestil når man har den i dette moduset. Sammen med en perfekt girkasse jobber understell og motor i en enhet jeg ikke opplever ofte i noen biler. Det mangler litt effekt, men for familiefedre uten altfor stort behov for å kjøre fra alt og alle, viser det seg at disse 122 HK er ganske så passe, og om du ønsker mer krutt velger du en større motor. De er det mange av. Understellet jobber godt over ujevnheter og man merker lite til dårlig asfalt om man skulle treffe på dette. Man blir bedt om å kjøre aktivt og desto mer svinger desto bedre. I grenen kjøreegenskaper har Golf virkelig tatt et stort sprang og nå er den nær klasseledende. Det kan hende Ford Focus fortsatt har et lite hestehode tilgode på folkevogna, men Golfen imponerer.
Selv om Golf har blitt mer sportslig har ikke komforten blitt lidende. Den går stille, ja det er virkelig på storbils nivå, og det er ikke på støyisolasjon VW har spart på kiloene. På grusveier pleier man å kunne avsløre om det har blitt tatt noen snarveier når man har fjernet støy fra kupeen, men Golfen går rolig også på ujevnt og grusete underlag. Når man i tillegg sitter som i en stor bil så blir det særs vanskelig å klage på komforten. Jeg må likevel finne noe, og selvfølgelig så blir det da dekkene som får gjennomgå. Sportsdekkene fra Pirelli går en tanke på sporete asfalt. Jeg hadde nok valgt noen 16 » med ikke like lav profil..
Som familiefrakter er Golf også klasseledende og har også mer plass enn flere biler i klassen over. Glasstaket som testbilen er utstyrt med setter barna fort pris på, og det gir også en lys og ekstra trivelig kupè. For oss som er opptatt av sikkerhet kommer Golf også på topp i alle kollisjonstester, både i Europa og USA. Den har alt av hjelpeutstyr, sikkerhetsutstyr og kollisjonsputer i alle bauger og kanter. De adaptive lysene, som er ekstrautstyr, fungerer perfekt. Det er ikke lett å vende seg av med å blende når man møter biler i mørket, men når man har gjort det i Golf så er det få tallet som synes du blender for sent. Her har mange noe å lære av Volkswagen. Ekstrautstyr er også adaptiv cruisecontroll. Denne fungerer også perfekt og når jeg stiller den inn på lengste intervall fra bilen foran, holder den avstanden jeg synes er perfekt. Det her er utstyr man fort setter pris på når man skal kjøre på ferieturer eller andre langturer.
Det som gjør Golf til en klassevinner er at den ikke har noen svakheter. Nyeste utgave er i tillegg klasseledende på det meste og har også tatt opp kampen med Ford Focus hva gjelder kjøreegenskaper. Testbilen sto på 17″ Pirelli P7-dekk med 40-profil som før kun var forbeholden de som kjørte sportsbil. Dette viser hva ambisjonene til Volkswagen-folkene er og i stedet for å ha komfort-dekk som ruller rolig var valget sportsdekk med sportslige egenskaper. Jeg satte pris på det og selvfølgelig var det med på å skjerpe kjøreegenskapene en tanke. Golf stasjonsvogn er en fulltreffer som familiefrakter og lar deg også leke litt på svingete veier. Jeg gleder meg til å se hva konkurrentene kan hamle opp med og vi skal i nær fremtid se nærmere på Peugeot 308 Stv. og Opel Astra med ny dieselmotor. Tror likevel det er en lang stund til noen av disse vipper Golf av tronen.
Bil
|
VW Golf 1,4 TSI DSG
Stv. Highline |
Pris fra
|
261 300
|
Pris testbil
|
360 000
|
Motortype
|
R4, bensinturbo
|
Motorvolum
|
1395
|
Hk v o/min
|
122/5000
|
NM v o/min
|
200/1500
|
Girkasse
|
A7
|
Forstilling
|
|
Bakstilling
|
|
Lengde
|
456,2 cm
|
Bredde
|
179,9 cm
|
Høyde
|
148,1 cm
|
Vekt
|
1275
|
Bagasjevolum
|
605
|
Volum, nedlagt baksete
|
1620
|
0-100 km/t
|
9,7
|
Toppfart
|
204
|
Forbruk
|
0,51
|
Utslipp g/km
|
118
|
Pris fra gjelder minste motor. Fakta
hentet fra importørens nettside og regnes som produsentens oppgitte tall.
Informasjonen i tabellen kan være uriktig.
vegar@bilogmotorbloggen.no