Ford Capri er langt unna originalen. Kom deg over det, og ta en titt på bilen i stedet.
Tekst og foto: David Kordahl Andersen
Du kan lure på hva en 5S, 7X, G6, EV4, EHS7 og Sealion er, men hører du Mustang Mach-E, vet du hvilken bil vi snakker om.
Fords navne-taktikk funker altså ganske bra – selv om kommentarfeltene koker. Igjen. For i år er det Capri som gjelder.
Ikke akkurat noen krise spør du meg, jeg husker Ford Capri fra barndommen – da var de gjenlevende eksemplarene nedslitte ungdomsbiler og langt unna noe jeg drømte om.
En andre generasjon Cortina med coupè-karosseri og gjerne en 1,5-liters V4 på 60 hestekrefter som trengte 18,8 sekunder for å nå 100 km/t. Jeg overlever uten.
Og jada – det fantes kule Caprier, jeg vet det. Men når kjøpte du selv en helt ny 2-dørs coupé sist? Det er 39 år siden Ford i mangel på Capri-kunder, la ned modellen.
Så get over it.
Deler på teknologien
Mer interessant, er det å se på hvorfor Ford har kommet med en ny el-SUV som er omtrent akkurat like stor som en el-SUV de allerede har.
Skylda for det, er det Volkswagen som må ta. Dieselskandalen gjorde nemlig at de tok en sjanse og satset nesten alt på elbiler. Hele den greia kostet så mye penger at et samarbeid med Ford ble inngått om utvikling og produksjon av nyttekjøretøy som Transporter og Amarok.
I betaling fikk Ford en ny Connect, som egentlig er en Caddy. Og en elbil. Som er denne. Pluss en til, skulle det vise seg, som er Capriens 16 cm kortere lillebror, Explorer.
MQB-plattformen er altså hva som befinner seg under skallet på Capri, den har fått det store 79 kWt-batteriet og effekten fra GTX – 340 hestekrefter.
Vil du ned i pris, kommer også Capri med 52 eller 77 kWt batteri og bakhjulsdrift.
Stor bil
Men her er det toppmodellen vi tester, den har 560 km rekkevidde, starter på en halv million kroner, og koster 595 775 kroner med alt utstyr som her.
Og bare for å understreke det: Forskjellen mellom Explorer og Capri er ikke som forskjellen på en Volkswagen ID.4 og ID.5, der det eneste som skiller er taklinjen.
I Fords tilfelle, er altså Capri betydelig større, og tar da også 122 liter mer i bagasjen med sine 572 liter.
Bilen er i det hele tatt riktig så familievennlig. Selv om den er litt kortere enn Mustang Mach-E, er bagasjerommet mye større. Sammen med svært god plass i baksetet, dekkes de fleste praktiske behov med bravur.
Utseendet kan du mene hva du vil om, selv er jeg litt usikker på bakenden, jeg synes den minner i overkant mye om Polestar 2. Det føles litt rart.
Fronten er imidlertid betydelig mer vellykket, den er tøff og har særpreg. Dessuten er det ganske kult å sitte inne bak rattet og skue ut over det muskuløse panseret.
At Capri slekter på Volkswagen er ikke så lett å se på utsiden, men innvendig kan du merke det.
Velfungerende innside
Førerdisplayet gir det bort, selv om det er pakket inn i ny form. Det samme gjelder rattknapper og volum-slideren – to detaljer som fungerer akkurat like dårlig her som i ID-bilene.
Utenom det, er nyhetene faktisk overraskende gode på førerplass. Dashbordet er mye friskere designet enn Volkswagens, og selv om premium-følelsen uteblir, virker byggekvaliteten til å være god.
Spesielt godt liker jeg plasseringen av den store skjermen i midten. Ikke fordi den kan skyves bakover slik at tilgangen til et slags hemmelig rom åpenbarer seg, men fordi den er montert inn på en måte som gjør at du ikke trenger å strekke deg forover for å nå den.
Responsen er fin og menyene logiske, så dette er bra det.
Enda bedre, er setene og kjørestillingen. Her må vi vel bare først som sist innrømme at Capri slår Mach-E ned i støvlene. Justeringsmulighetene er svært gode, og setene meget komfortable. Mange timer bak det firkantede og litt tøffe rattet, er noe du vil glede deg til.
God på rattet
Som forresten langt fra bare skyldes setene.
Capri er nemlig skikkelig god på rattet, som man pleide å si før i tiden. Fjæringskomforten er om ikke glimrende i lave hastigheter, så i alle fall veldig høy så snart du får opp litt fart og belaster chassiset.
Styringen er perfekt vektet og gir naturlig kontroll over bilen. Chassiset er ikke et mesterverk som vi husker fra Focus og Mondeo, den typiske Ford-følelsen er vanskelig å finne.
Men kjøreegenskapene er likevel gode, og sammen med naturlig gasspedal-respons og masse krefter, blir det altså både komfortabelt og om du vil litt underholdende, å kjøre denne bilen.
Eneste gruskorn i kjøre-maskineriet, er bremsepedal-følelsen. Den er like dårlig som i søstermodellene fra Volkswagen, det er overraskende at dette ikke er fikset i løpet av tiden som har gått fra de første MQB-bilene kom til nå.
Listepris med alt utstyr er i stiveste laget, men dette er kampanjenes år, så i skrivende stund kan det velges rentekampanje eller ekstrautstyr til verdi 50 000 kroner. Da blir ikke kostnaden så ille for en så romslig familie-SUV med alt.
Konklusjon
Kan du la være å henge deg opp i navnet, er Capri en romslig og praktisk familie-SUV med alt du trenger av krefter og rekkevidde. Og den er uvanlig god å kjøre – slik Forder pleier å være – om enn med litt annen følelse denne gangen. Verdt å sette på listen i høst.
Galleri:
Data:
| Ford Capri Extended Range AWD | |
| Pris fra | 410 200 |
| Test | 595 775 |
| Motortype | Elektrisk x 2 4WD |
| HK | 340 |
| Nm | 679 |
| Sek. 0-100 km/t | 5,3 |
| Topphastighet km/t | 180 |
| Forbruk blandet kWt/mil | 1,53 |
| Egenvekt kg | 2 099 |
| Tilhengervekt kg | 1 200 |
| Bagasjerom liter | 572 – 1 510 |
| Lengde mm | 4 634 |
| Bredde mm | 1 872 |
| Høyde mm | 1 626 |
| Akselavstand mm | 2 767 |
| Bakkeklaring cm | 18,7 |
| Taklast kg | 75 |
| Hurtiglading 185 kW 10-80% | 26 min |
| Batterikapasitet kWt | 79 netto |
| Rekkevidde WLTP | 592 |







