Hjem Prøvekjøring Prøvekjørt: Skoda Elroq

Prøvekjørt: Skoda Elroq

Skoda er ikke ferdige med å imponere. Denne gangen er verktøyet den kompakte SUVen Elroq.

Tekst og foto: David Kordahl Andersen

Det såkalte C-SUV-segmentet er det største i Europa, og var for kort tid siden også veldig populært i Norge. Tenk Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai og Toyota C-HR – for å nevne noen få.

Så langt, blant elbiler, har vi fått en hel haug å velge mellom i klassen over – men få til ingen i kjernen av kompakt-segmentet. Med litt trangere tider for de fleste, passer det bra at det endelig begynner å komme mindre og billigere alternativer.

Poenget er: Lavere pris og litt mindre plass – men fortsatt nok til at det holder for mange familier.

Med lengde på 4,48 meter, er Elroq 17 cm kortere enn storebror Enyaq, og lander midt i smørøyet av kompakte SUVer.

Nærmere bestemt lander den med et brak, disse fem punktene er hvorfor:
1. Bredt utvalg

Elroq kommer i fire ulike varianter. Det starter med en innstegsversjon som har bakhjulsdrift, 170 hestekrefter, 52 kWt batteri og rekkevidde på 375 km. Den heter 50.

Så fortsetter det med 60, der motoreffekten øker til 204 hestekrefter, og batteri på 59 kWt gir deg 403 km.

Neste heter 85 og stiller med 286 hester, 77 kWt batteri og 581 km rekkevidde, mens toppen av kaka heter 85x og har firehjulsdrift.

Fra starten av er det 50 og 85 som er tilgjengelig, men allerede i januar lander 60-utgaven. 85x er ventet i midten av neste år.

Denne enorme bredden innenfor en enkelt modell, er noe Volkswagen-gruppen (der Skoda inngår), og Stellantis, er i ferd med å etablere som en europeisk standard.

Resultatet er at veldig mange vil finne en eller annen versjon som passer budsjett og behov.

De som ikke trenger mange hundre hestekrefter og rekordlang rekkevidde, slipper å punge ut for det, men kan likevel kjøpe «samme bil». I andre enden, kan de mest kravstore kundene unngå å måtte velge en større og dyrere bil enn de trenger, bare fordi de vil ha firehjulsdrift og lang rekkevidde.

I tillegg kan bilene spekkes fra helt enkle versjoner uten særlig mye utstyr, og opp til fullastede utgaver der eksempelvis DCC adaptive dempere tilfører kjøreopplevelsen mer dybde.

Her er det bare å følge med på hvordan konkurrentene i årene fremover vil bli nødt til å komme etter i Skodas fotspor.

Foto: Skoda
2. Plass og praktiske egenskaper

Selv om Elroq er merkbart mindre enn Enyaq, er den fortsatt romslig på innsiden.

Akselavstanden på 2,76 meter er den samme, så bakseteplassen er utmerket. Her spiller også bredden inn: Elroq er like bred som Enyaq, så å plassere tre ved siden av hverandre gir ikke dårligere plass her, enn i storebroren.

I realiteten er det bare bagasjerommet som utgjør en virkelig merkbar forskjell. Der stiller dagens helt med 470 liter, mot Enyaqs 585.

Men det er slett ikke ille likevel, det er eksempelvis ikke noe dårligere bagasjerom i Elroq, enn i betydelig større Nissan Ariya, så Skoda har gjort det beste ut av lengdemeterne.

I praksis betyr alt dette at det eneste du trenger å vurdere i valget mellom Elroq og en dyrere bil i klassen over, er om bagasjerommet er stort nok. Som er en meget interessant tilnærming til dette bil-segmentet.

Tilhengervekten på sin side, følger resten av SUVene på MEB-plattformen, som betyr 1 000 kg på de bakhjulsdrevne utgavene og 1 200 på den firehjulsdrevne. Greit til å være elbil, men for dårlig med tanke på biltype og vekt.

3. Smarte løsninger og interiør

Ofte er det normale å starte med en bil som dette, og så komme med en større utgave senere. Det fine med at Skoda har gjort det motsatte, er at Elroq får med de gode tingene fra segmentet over, ned til seg.

Det blir litt som at en Audi A6 er finere om den er basert på en A8 enn en A4, om du skjønner hva jeg mener.

Som vi kommer til, handler dette i Elroq også om kjøreopplevelse og komfort, men akkurat nå, sikter jeg til interiøret.

For det er hentet fra Enyaq, men oppdatert med det nye rattet der Skoda er bokstavert i midten. Design og materialkvalitet er utsøkt, spesielt for dette segmentet, og setene er glimrende.

Det føles rett og slett som å sitte bak rattet i en større og dyrere bil enn Elroq egentlig er.

Særlig i de full-utstyrte versjonene av 85. Men selv en enkel 50 tilfredsstiller, og dessuten kan det hele piffes opp av mer spennende fargevalg enn i storebroren. Du får også rød-oransje sikkerhetsbelter om du vil. Det er kult.

Verdt å merke seg, er at Skoda bruker sin egen programvare i skjermen, denne er nå kommet til versjon 5.4, og representerer kvantesprang mot de første Enyaqene (der ganske mye haltet litt). Dette er smart, raskt og enkelt å bruke.

Foto: Skoda

I tillegg finner du som vanlig mange smarte detaljer, Simply Clever, som Skoda kaller det.

Den sedvanlige paraplyen i førerdøren er på plass, og is-skrapen sitter i bakluken. Du nyter også godt av oppbevaringsrom på første og andre seterad, men det er bagasjerommet som holder flest godbiter.

Der finner du egne oppbevaringsrom i to etasjer på sidene, små skillevegger i plast som festes i gulvet for å holde ting på plass, sorteringsboks under gulvet med flere rom, ulike etasjer for hattehyllen, samt et eget bagasjetrekk i tillegg. Smartest er nettet oppunder hattehyllen der ladekablene kan legges, slik at de nås selv om bagasjerommet er fullastet.

Så mange ting foregår i dette bagasjerommet at man kan bli litt forvirret. Det har Skoda forstått, så på høyre side kan du scanne en QR-kode som gir deg undervisning i hvordan du benytter deg av alle Simply Clever-løsningene.

4. Komfort og kjøring

Med DCC adaptvt chassis og masse utstyr, er kjøreopplevelsen i Elroq akkurat som interiøret: Som fra en større og mer påkostet bil.

Ikke at den er vanskelig å manøvrere eller parkere, svingradiusen er bare 9,3 meter, og bilen er veldig lettkjørt. Og skulle du ikke ha lyst til å parkere selv, kan du bare gå ut, så kjører den inn i luka på egenhånd mens du passer på i appen på telefonen.

Nei, poenget er at komforten er enestående. Du slipper den altfor harde fjæringen i lave hastigheter mange elbiler sliter med, her er flyten svært god uansett.

Enklere versjoner uten DCC er noe stivere i fjæringen, men fortsatt med godkjent komfort.

Kraftleveransen via bakhjulene bidrar til den raffinerte kjørefølelsen, og i 85-utgaven har du i tillegg svært god akselereasjon – 0-100 km/t tar bare 6,6 sekunder.

Styrefølelsen er ikke spesielt rask, men godt vektet og med presis respons. Sammen med kompetent chassis er det dermed ganske moro å kjøre aktivt på svingete veier. Ikke nødvendigvis fordi det føles supersportslig, men fordi alt er så presist, velbalansert og godt kalibrert.

5. Pris

Elroq starter på bare 299 900 kroner, som er nøyaktig 100 000 kroner mindre enn Ford ber om for det som foreløpig er Elroqs erkerival: Nye Explorer som sitter på samme plattform.

Til den prisen må du imidlertid kjøpe varmepumpe og noe annet småtteri for å oppnå akseptabelt utstyrsnivå, så regn med et sted rett under 350 000 kroner for en billig Elroq 50 du kan leve med.

Da har du rekkevidde i korteste laget samtidig som du kanskje vil savne noe utstyr, men som nummer-to-bil, eller om du ikke kjører langt særlig ofte, er 50 et godt alternativ for lite penger.

Den kommende 60-utgaven vil med stor sannsynlighet bli et mer populært alternativ, den er tippet til å ligge på rundt 350 000 kroner, og inkluderer mer utstyr som standard, i tillegg til at du får noen mil rekkevidde på kjøpet.

85-utgaven med mye utstyr gir definitivt det beste inntrykket etter denne første testen, og byr på både rekkevidde og ladehastighet som gir god fleksibilitet også for deg som kjører mye og langt.

Prisen er 440 000 kroner, men skal den lastet med alt fra Canton lydanlegg til parkeringsassistent og head-up display, passerer du halvmillionen. Det er i meste laget for en bakhjulsdreven kompakt-SUV når biler i klassen over er på kampanje og har firehjulsdrift til det samme.

Konklusjon

Elroq gjør alt du kan vente av en kompakt SUV, den har god plass, god pris, smarte løsninger og bredt utvalg av drivlinjer og utstyr. At den har ekstra fint interiør og er glimrende å kjøre, er det som virkelig skiller de få konkurrentene den har, og alle de som kommer.

Galleri, foto fra Skoda:

Data:

Skoda Elroq 50 60 85
Pris fra 299 900 350 000 (ca) 440 200
Pris testbil
Motortype Elektrisk RWD Elektrisk RWD Elektrisk RWD
HK 170 204 286
Nm o/min 310 310 545
Batteri kWt brutto/netto 55/52 63/59 82/77
Sek. 0-100 km/t 9,0 8,0 6,6
Topphastighet km/t 160 160 180
Forbruk blandet kWt/mil 1,58 Ikke klart 1,52
Egenvekt kg 1 874 Ikke klart 2 044
Tilhengervekt kg 1 000 1 000 1 000
Bagasjerom liter 470 – 1 580 470 – 1 580 470 – 1 580
Lengde mm 4 488 4 488 4 488
Bredde mm 1 884 1 884 1 884
Høyde mm 1 625 1 625 1 625
Akselavstand mm 2 765 2 765 2 765
Ombordlader 11 kW, tid 330 min Ikke klart 480 min
Hurtiglading 10-80% 145 kW 25 min Ikke klart 175 kW 28 min
Rekkevidde WLTP 375 km 403 km 581 km