Hjem Nyheter Dette koster VW ID.7 GTX stasjonsvogn

Dette koster VW ID.7 GTX stasjonsvogn

Volkswagen er klare med store ID.7 – i utgaven du vil ha: Stasjonsvogn med firehjulsdrift. I Norge er den priset for å selge.

Av David Kordahl Andersen

Elektriske stasjonsvogner vokser ikke på trær, og de få som er tilgjengelig, flyr foreløpig ikke ut dørene hos forhandlerne.

Det kan det bli en endring på nå.

Midt mellom Opel Astra og Peugeot 308, og i andre enden BMW i5 Touring, tar nemlig Volkswagen ID.7 GTX stasjonsvogn plass.

Den har rekkevidden, størrelsen og firehjulsdriften den fransk-tyske duoen i segmentet under mangler, samtidig som den kommer med prislapp merkbart under BMWen.

ID.7 måler hele 4,96 meter på lengden og følger opp med innvendig plass så det merkes. Bagasjerommet tar hele 605 liter, det er 35 liter mer enn den 10 cm lengre i5 Touringen.

Ikke nødvendigvis en fair sammenligning, BMWen er en premiumbil i klassen over. Men ser vi på elektriske stasjonsvogner isolert, er altså ID.7en svært attraktiv.

Batteripakken er på 86 kWt og rekkevidden opp til 584 km. Skal du hurtiglade, kan det gjøres med effekt på 200 kW. 10 til 80 prosent SOC går på ned mot 26 minutter – avhjulpet av mulighet til forvarming av batteripakken.

Bilen er dessuten rask: 340 hestekrefter og 560 Nm tar den fra 0-100 km/t på 5,5 sekunder.

På papiret er det bare den beskjedne tilhengervekten på 1 200 kg som ikke står i stil.

Kommer til å selge

Volkswagen har åpenbart planer om å bli kvitt en god del av denne bilen her i Norge, prisgaloppen vi har sett generelt på nye biler de siste par årene, ser ut til å stoppe opp med nettopp denne modellen.

GTX stasjonsvogn-kalaset starter nemlig på 579 400 kroner i Norge, du får da en bra utstyrt bil med varmepumpe, keyless, AR Head-up display, LED Matrix og 20-tommers felger.

Legg på Exclusive-pakken og prisen er oppe på 599 900 kroner, men da får du også med elektriske justerbare, ventilerte forseter med massasje, adaptive dempere, komplett førerassistanse-pakke, metallic lakk, ekstra støyisolerte ruter og lydanlegg fra Harman Kardon med 12 høyttalere og 700 Watt.

Det er en imponerende totalpakke, en BMW i5 Touring passerer lett 800 000 kroner med tilsvarende utstyr, og da har den altså bare bakhjulsdrift.

Flere nyheter

Samtidig, åpner også Volkswagen i Norge salget av tre andre interessante ID.7-varianter.

Den ene er fastback-utgaven av denne bilen, som faktisk bare koster 4 000 kroner mindre.

De to resterende, er Pro S-versjonene, som har samme store batteripakken, men kommer med bakhjulsdrift og optimalisering mot maksimal rekkevidde. Hele 705 km, skal det være mulig å komme.

Pro S koster fra 554 100 som fastback og 563 600 som stasjonsvogn.

Norge skal være prioritert i produksjonen av de nye ID.7-modellene, så de første kundene skal ha bilene sine nå i høst.

 

MER VOLKSWAGEN MED LANG REKKEVIDDE? LES TEST AV ID.3 PRO S HER!