Hjem Nyheter Sniktitt: Nio EL8

Sniktitt: Nio EL8

Nio har vind i seilene om dagen. Her er deres nye flaggskip i Norge – men med én merkelig nyhet.

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

Det kinesiske bilmerket Nio, kanskje i Norge mest kjent for å ha landets mest fasjonable bilanlegg midt på Karl Johans gate i Oslo og biler med mulighet til å bytte batteri «på farten», har vind i seilene om dagen.

De siste månedene har en rekke nye batteribytte-stasjoner åpnet – og i løpet av de neste få månedene vil til sammen 20 slike stasjoner være plassert over hele det sørlige Norge.

Til neste år begynner utrullingen også nord for Trondheim.

Det vanvittige showroomet midt på Karl Johan bikker i høst én million besøkende siden åpningen høsten 2021.

Det siste året har også gitt en betydelig modell-offensiv fra merket, fra den første store SUV-en ES8 – ned til den kompakte ET5, som også er å få i en megakul stasjonsvogn-utgave.

Nå er det klart for erstatteren til ES8 – og den nye toppmodellen i Nio-familien heter nå EL8.

Hva er dette, da?

EL8 er en direkte erstatter til ES8, som nå ikke lenger tas inn til Norge. Nio har noen eksemplarer igjen på lager, alle som seks-setere og ikke syv-setere.

Og her kommer den kanskje største «bomben» med EL8: Den vil kun være tilgjengelig som seks-seter, fordelt på tre seterader!

5,1 meter lange EL8 er faktisk hakket smalere enn ES8, og Nio har funnet ut at de heller vil gi det som blir det norske flaggskipet (en ultra-luksuriøs ET9 er også på trappene, men usikkert om den kommer til Norge) litt ekstra baksete-luksus.

Det betyr at også andre seterad kan utstyres med oppvarmede, ventilerte og masserende bakseter – akkurat som forsetene.

En litt enklere baksetevariant er standard.

Hvordan oppleves den?

Den aller første EL8 har kommet til landet, og offisiell premiere er egentlig torsdag 13. juni. Da vil også prisene avsløres.

Bil og Motorbloggen har likevel fått en sniktitt på bilen, og vi kan gjerne starte i baksetene.

Eksemplaret på bildene har den såkalte «Executive»-pakken. Det betyr luksusbakseter med en stor midtkonsoll plassert i «midtgangen». Midtkonsollen inneholder to USB-C-porter, to trådløse ladeplater for mobiltelefonen og – ikke minst – et kjøleskap!

Kjøleskapet gikk fra romtemperatur til 0 grader på noen minutter, og gir utvilsomt en viss luksusfølelse for de på andre seterad.

Rommet er ikke høyt nok for vanlige halvlitersflasker, men 0,33-bokser står fint her.

Kombinert med de tykke nakkeputene og full-elektrisk justering i 22 retninger på setene, er dette åpenbart et sted man fint kan sitte en stund.

Materialkvaliteten er også like fin bak som foran, og med en liten skjerm foran seg kan baksetepassasjerene justere både egne klimasoner (bilen har fem; to foran, to i midten og en bakerst), åpne kjøleskapet og styre setemassasjen.

… og de øvrige sitteplassene?

Da Nio først kom til Norge med sin ES8 ble jeg positivt overrasket over både materialkvalitet og finish på bilen.

Men i de snaut tre årene som har gått siden da har mye skjedd – og EL8 tar det til et nytt nivå for Nio.

Selve layouten og grensesnittet bak rattet er uforandret. En 12,8 tommers hovedskjerm tar seg av nær sagt alle bilen funksjoner, en dedikert instrument-skjerm gir det viktigste av informasjon – og EL8 er også utstyrt med heads up-display projisert i frontruta.

De nye forsetene er mykere, med en skinnkvalitet (kunst-skinn, for øvrig – ingen kuer finner veien inn i en Nio) hakket over merkets øvrige biler.

Helt bakerst er det også overraskende trivelig. Bakseteryggen på bakerste seterad justeres elektrisk, og her har begge passasjerer hver sin koppholder og USB-C-port.

Med alle setene i bruk har EL8 265 liter bagasjeplass – som kan utvides til 810 liter med bakerste rad lagt ned og midterste rad kjørt helt frem. Seteryggene på midtraden kan for øvrig ikke legges ned.

Hva med harde fakta?

De første demobilene av EL8 kommer ikke før i august, så inntil videre har vi ikke fått kjøre bilen.

Men de tekniske spesifikasjonene lover godt for opplevelsen.

Bilens «body-in-white», altså karosseriet under karosseriplatene, er i stor grad videreført fra ES8 og består av 90 prosent aluminium.

Firehjulsdrift er selvsagt standard, med 650 hestekrefter totalt fra de to motorene.

Energien kommer fra batterier på enten 75 eller 100 kWt, som i alle andre Nio-modeller – for her kan det selvsagt byttes batteri underveis. Det mye omtalte 150 kWt-batteriet har ikke fått dato for Norges-lansering enda – men med 100 kWt-batteriet skal nye EL8 klare 510 kilometer etter WLTP, så rekkeviddeangst er ikke så mye å tenke på uansett.

Med ladehastigheter opp mot 240 kW bør også det gå lett som en plett.

Som Nios øvrige toppmodeller har også EL8 luftfjæring. Denne gang har merket spandert på doble luftkammer for fjæringen, som ifølge Nio hever komforten ytterligere. Luftfjæringen har for øvrig 90 mm vandring fra topp til bunn.

Hengerfeste blir tilvalg, med 2.000 kilo hengervekt som maksimalt.

Når kommer den?

De første demobilene kommer altså i august, mens de første kundebilene kommer etter planen i september.

Prisene på EL8 skal avsløres 13. juni, men det er nok ikke grunn til å håpe at dette blir en billig-bil.

EL8 har tatt noen steg opp «premium-trappa» sammenlignet med utgåtte ES8, og den luksuriøse bakseteordningen er kanskje ikke for hvermannsen.

Men sammenlignet med andre biler som skal levere dette komfortnivået – jeg tenker Mercedes EQE SUV, Audi Q6 og Q8 og BMW iX for eksempel – vil nok Nio oppleves som meget konkurransedyktig på det meste, pris inkludert.

Så gjenstår det å se om vinden Nio har i seilene om dagen kan konverteres til ekstra fremdrift også på salgstallene.