Hjem Nyheter Sniktitt: Xpeng G6

Sniktitt: Xpeng G6

Merket har endelig funnet seg til rette i Norge. Nå kommer bilen som skal ta Xpeng til nye høyder – og vi har tatt en kikk!

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

Om du ikke helt har fått med deg historien til det kinesiske merket Xpeng i Norge kan den best oppsummeres som broket.

Merket er på sin tredje importør siden introduksjonen i Norge i 2020, og forhandlernettet har vært gjennom en total omveltning.

Mange var skeptiske til Xpeng for et par år siden – med rette. Nå, derimot, nå ser det ut til at Xpeng har «funnet formen» i Norge.

Og ting ser unektelig lovende ut:

  • Seriøse aktører som Bilia, Bil i Nord og Nardo Bil er forhandlere (agenter) i Norge
  • SUV-en G9 har «herjet» i NAFs elbil-tester, både på rekkevidde og lading
  • Volkswagen investerer tungt i merket, og eier 4,99 % av aksjene
  • Xpeng og VW skal sammen utvikle to elbil-modeller for Kina
  • Den helt nye G6 lander midt i «folke-segmentet» crossover med firehjulsdrift

Og det er nettopp sistnevnte vi er her for å snakke om – og se på.

Prisnivå? Bra, forhåpentligvis

Bilen kommer til Norge i tredje kvartal, med salgsstart rundt månedsskiftet april/mai. Prisene blir ikke offentliggjort før salgsstart, men loves å være «konkurransedyktig».

Xpeng G6 kommer til Norge topputstyrt. De eneste tilvalgene er tilhengerfeste (1.500 kg trekkevne!) og lakkfarge (metallic hvit er standard).

Med tanke på prisnivået på den større G9 – fra 499.900 kroner – bør innstegsversjonen av G6 havne godt under det. Da snakker vi bakhjulsdrift, 66 kWt batteri (435 km rekkevidde), 215 kW lading og 0-100 på 6,1 sekunder.

Til sammenligning koster den desidert tøffeste konkurrenten, Tesla Model Y, i tilsvarende konfigurasjon rundt 457.000 kroner.

Tør vi håpe på en «lokkepris» på 429.000, kanskje? Da snakker vi business.

Men bilen folk egentlig vil ha er G6 AWD Performance. 90 prosent av Model Y-kundene velger firehjulsdrift, det vil neppe være annerledes med G6.

Firehjulsdrift, 87,5 kWt batteri (550 km), 280 kW lading(!) og 4,1 sekunder til tresifret, er nøkkeltallene.

Her er Model Y-nivået 537.000 kroner. Jo nærmere vi kommer ned mot 500.000, jo bedre for Xpeng, tenker jeg.

Men hva får du egentlig for disse pengene, da?

Siden G6 bare kommer i ett utstyrsnivå til Norge, er det enkelt å si at den er «godt utstyrt».

Dette inkluderer blant annet ventilerte seter, radar-basert cruise control med filholder, stort lydanlegg, 15-tommers hovedskjerm med mulighet for å installere en rekke apper og to trådløse mobiltelefonladere i midtkonsollen (med 50 watt effekt!).

Den første G6-en i landet er en kinesisk produksjonsmodell som nå skal vises frem flere steder i landet, men bortsett fra den kinesiske programvaren på hovedskjermen skal bilen være lik som de vi får på norske skilter.

Den lekre knalloransje fargen er G6-ens lanseringsfarge – jeg håper mange velger den – og innvendig er det heldigvis alternativer til det litt kjedelig, helsvarte interiøret til bilen på bildene.

Bak rattet er det ikke enorm wow-faktor, men bilen har heldigvis en fornuftig instrumentskjerm (ingen head-up display, dessverre), fysiske knapper og hjul på rattet, og ikke minst ordentlig spak for blinklys og vindusviskere.

Denne er for øvrig lik det Xpeng har hatt «i alle år», tatt rett ut av en 10 år gammel Mercedes. Det er ikke en kritikk, for den fungerer ypperlig. Det samme gjelder girvelgeren på høyresiden av rattet.

Materialkvaliteten her oppleves som ganske ålreit jevnt over, men jeg er litt usikker på hvor fint det imiterte skinnstoffet på setene vil holde seg over tid.

Rammeløse dører er en fin detalj – og ikke minst liker jeg at dørene går helt ned over tersklene, slik at man unngår skitne bukseben.

«Glatt» i utseendet

Fra utsiden kan G6 best beskrives som «glatt». Der G9 har et mer klassisk SUV-uttrykk, faller G6 rett inn i «coupé-SUV»-kategorien – et oksymoron mer enn noe. Crossover, tenker jeg vi kaller det.

Den tilsynelatende veldig skrånende sideprofilen lyver litt, for her skjuler de sorte takdetaljene at det faktisk er veldig god takhøyde også i baksetet.

Bagasjerommet skal romme 571 liter. Riktignok er en del av det under gulvet, men det kan ikke sies å være trangt akkurat. Baksetene kan legges ned i 60/40-konfigurasjon. Her kunne jeg tenkt meg å se 40/20/40, eller eventuelt en skiluke, men den gang ei.

På kroken kan man dra 1.500 kilo tung henger, og på taket montere stativ og bære inntil 75 kilo last.

Xpeng har som mål å selge 3.000 biler i år. Halvparten av disse skal være G6. Klarer de det? Om prisen blir riktig er det ingen grunn til at de ikke skal klare det.

Da G9 kom i fjor fikk de umiddelbart en boost på registreringstallene, og G6 er i enda «riktigere» segment for folk flest.

Det står ikke på bilen, i hvert fall.