Hjem Nyheter Bilder og tall: Audi Q6 og SQ6

Bilder og tall: Audi Q6 og SQ6

Etter flere utsettelser er Audi klare til å vise bildene og oppgi tallene for nye Q6 e-tron, der kjente Audi-kvaliteter skal kombineres med lang rekkevidde, gode ladeegenskaper og mer digitalisering.

Av David K Andersen

Audi Q6 deler plattform med nye Porsche Macan, så hva PPE-arkitekturen kan by på, har vi allerede fått flere hint om.

Men nå er det altså, etter flere forsinkelser, også klart hva Audien stiller med på papiret. Og hvordan den ser ut.

Som navnet antyder, plasserer Q6 seg mellom de to eksisterende elektriske Audi-SUVene, den er 4,77 meter lang, og derfor omtrent akkurat like stor som en Tesla Model Y. Dette er jo samme segment som de kjente fossilmodellene Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC og Volvo XC60 befinner seg i. Selv om Q6en er noen få cm lengre.

Som vanlig i dedikert elbil er akselavstanden forholdsvis lang (2,89 meter), så bilen skal ha god kneplass i baksetet. Bagasjen er som ventet, tallet er 526 liter, men merk at Q6 også får frunk på 62 liter.

Den beste praktiske nyheten, er tilhengervekt på hele 2,4 tonn.

To versjoner

Q6 vil komme i fire utgaver, kanskje flere også etter hvert, men fra starten av er det to å velge mellom – Q6 e-tron quattro og SQ6 e-tron.

Begge har batteri på 94,9 kWt netto (100 brutto) og rekkevidde opp til 625 og 598 km WLTP. Det er merkbart bedre enn Tesla Model Y og alt annet i dette segmentet, og også noen kilometer lenger enn for Macan.

Audi SQ6 e-tron

Q6 har 387 hestekrefter og vil fikse 0-100 km/t på 5,9 sekunder, mens SQ6 yter 516 hestekrefter med boost (490 uten), og fikser sprinten på 4,3. Topphastighetene er henholdsvis 210 og 230 km/t.

Senere kommer det to bakhjulsdrevne utgaver, den ene bygget for maksimal rekkevidde, den andre vil være en innstegsversjon. I hvilken grad de kommer til Norge er jeg ikke kjent med i skrivende stund.

Q6 har 800 volt system, så hurtigladingen er imponerende, den vil kunne motta effekt på 270 kW. Dermed vil du for eksempel kunne lade på 255 km rekkevidde på 10 minutter. Og en sesjon fra 10 til 80 prosent SOC vil kunne gjøres unna på ned mot 21 minutter.

Intelligent prekondisjonering av batteriet vil hjelpe deg til å oppnå maksimal ladefart, og den vil komme med Plug & Charge. Hvis laderen bare virker med 400 volt, omstiller bilen selv, og kan da ta opp til 135 kW. Den innebygde laderen leverer 11 kW, eller 22 om du ønsker.

Smarte lys

Den utvendige designen sjokkerer ingen, og spinner videre på stilen vi allerede kjenner fra Q4. Ved siden av den typiske Audi-fronten, er det de tydelige profilene over hjulbuene – spesielt bak – som setter særpreg på utseendet.

Den mest spesielle detaljen ved hele bilen, eller i alle fall tingen vi ikke har sett før, er innholdet i for- og baklysene.

Audi har jo lenge snakket om hva de planlegger å bruke moderne LED-teknologi til, vi har til og med blitt forespeilet mulighet til at lysene kan projisere film mot en vegg – en slags privat drive-inn-kino.

Så langt har Mercedes hatt et lite overtak her, de mest påkostede modellene har blant annet en funksjon som aktivt lyser opp bakken foran myke trafikanter.

I Q6 ser vi at frontlysene er delt inn i en rekke små segmenter, som kan settes sammen slik at kjørelysene får ulike utseender.

Det samme gjelder bak, men der finnes også en spennende sikkerhetsfunksjon, hvor baklysenes innhold blir omgjort til røde varseltrekanter. Eksempelvis aktuelt om du stopper i en bygate for å plukke opp eller slippe av en passasjer. Her brukes det OLED-teknologi.

Buet skjerm

Om designen på utsiden ikke sjokkerer, skjer det mer spennende ting på innsiden, der vi får et helt nytt utseende, og ny form på skjermene.

En buet flate konsentrert rundt føreren består i 11,9-tommers Virtual Cockpit førerdisplay, og en 14,5-tommers infotainmentskjerm i midten. Stemningsbelysningen er plassert bak, på en måte som får skjermen til å fremstå som flytende.

Passasjeren på sin side, kan få en egen 10,9-tommers skjerm, som ikke er synlig fra førerplass. Der kan det ses film, eller hjelpes til med navigasjon – for eksempel.

Et nytt head-up display-system med utvidet virkelighet gir deg ikke bare de vanlige tingene i frontruten, men kan aktivt plassere informasjon i veien foran deg – real-time – i hva som skal oppleves som en avstand på opp til 200 meter. Head-up-flaten skal tilsvare et 88-tommer bredt felt i frontruten.

Ellers har du selvsagt et smart stemmestyrings-system som blant annet lærer seg dine vaner, og mulighet for Bang & Olufsen lyd med 20 høyttalere og 830 Watt.

Nye Audi Q6 og SQ6 kan bestilles fra nå av, med fra henholdsvis 759 900 og 949 900 kroner. Det er vesentlig mindre enn hva du må ut med for en Porsche Macan.

Q6-prisen inkluderer ting som rattvarme, adaptiv cruise, elektrisk bakluke, nøkkelløs tilgang og start, navi og 360-graders kamera. Samtidig vil du selvsagt kunne legge på en god slump ekstrautstyr.

Med det, gjenstår bare det viktigste; nemlig å finne ut hvordan nye Audi Q6 er å kjøre, og dermed hvor bra den egentlig er.

Galleri: