Den slår Tesla på akselerasjon, men først og fremst er Taycan Turbo GT et baneverktøy. Her er bildene og informasjonen.
Av David K Andersen
Med tiden 2,2 sekunder fra 0 til 100 km/t, er Porsche Taycan Turbo GT med Weissach-pakke, 0,1 sekund raskere på sprinten enn Tesla Model S Plaid.
For ordens skyld: Tesla oppgir selv, og blir av mange referert med tiden 2,1 sekunder, men det er med rollout-start, som ikke er måten vi måler akselerasjon på i Europa. Ved rollout, starter måling 1 fot etter at bilen er i gang – dette er en standard det amerikanske dragracing-forbundet NHRA har satt. Målt på samme måte som alle andre, bruker Teslaen 2,3 sekunder (noen oppgir 2,4), men kudos for detaljen, Tesla.
Forresten bruker nye Taycan Turbo GT 2,3 sekunder uten Weissach-pakken. Den sparer 70 kg mot standard GT, blant annet ved at baksetene er fjernet. Det er på toppen av de 75 kiloene GT sparer mot en Turbo S.
Andre akselerasjonstall imponerer også, Taycanen fikser 0-200 km/t på henholdsvis 6,4 og 6,6 sekunder med og uten banekjøringspakken. Topphastigheten er 305 km/t.
Flest hestekrefter noen gang i en Porsche
Den nye GT-utgaven av Taycan kommer i kjølvannet av faceliften som er klar omtrent samtidig, du kan lese alt om den i denne linken.
Den største endringen på GT-modellen er pulsomvandleren som har fått 900 ampere, mot 600 i Turbo S. Da blir det litt mindre tap og raskere pulseringer.
Motoreffekten er på 789 hestekrefter til vanlig, mens du med launch mode oppnår 1 034. I tillegg kan overboost leveres i to sekunder, og da snakker 1 108 hestekrefter. Sammen med 1 340 Nm, blir altså fartsressursene utrolige.
Men dette dreier seg som vanlig om mer enn evnen til å kjøre rett frem, vi snakker tross alt en Porsche her. Og attpåtil en elektrisk en, med norsk pris på drøye 2,6 millioner.
Nye runde-rekorder for elbil er satt både på Laguna Seca og Nürburgring. Sistnevnte ble forsert på 7 minutter, 7 sekunder og 55 hundredeler. Det er 26 sekunder raskere enn Turbo S-tiden fra snaue to år siden. Eller omlag 18 sekunder kjappere enn S Plaid.
Taycan GT har diverse aerodynamiske oppgraderinger, og har fått endret utveksling i totrinns-kassen på bakakslingen. Blant flere andre mindre justeringer for optimalisering på bane.
Det blir spennende å følge med her, på alt fra hvor mange slike biler som vil havne på veien i Norge, til hva Tesla eventuelt finner på for å forsøke å matche.
Er lommeboken klar, kan du ha Taycan Turbo GT på plass i oppkjørselen allerede nå i vår.