Hjem Elbil Sniktitt: Smart #3

Sniktitt: Smart #3

Smart satser på å gå viralt med sin emneknaggede coupé-aktige crossover. Vi har kikket, sittet og tafset litt.

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

Smart er ikke det Smart en gang var.

Fra hekkmotoriserte småbiler så kompakte at de kunne parkeres på tvers i bygatene, er de nå i langt større grad «en i mengden».

Etter at kinesiske Geely – morselskapet til Volvo, Polestar, Lotus og en rekke andre merker – kom inn på eiersiden er Smart nå et 50/50-prosjekt mellom Mercedes og Geely. Og bilene er elektriske crossovere bygget på samme plattform som Volvo EX30 og Zeekr X.

Først ut var Smart #1 – og ja, det skal uttales «hæsjtægg én». Nå er emneknagg nummer 3 på plass, med salgsstart fra nå.

Smart #2 vet ingen hvor ble av – kanskje er det oddetallene som regjerer i Smart-land.

Rent teknisk er #1 og #3 identiske. Samme batteripakke på 62 kWt, og samme motorisering med enten bakhjulsdreven modell med 272 hestekrefter, alternativt den firehjulsdrevne Brabus-hissigproppen med 428.

Hver sine oppgaver

Samarbeidet mellom Geely og Mercedes funker slik at Geely tar seg av alt det tekniske, mens Mercedes har ansvaret for det du ser.

Derfor er det ikke tilfeldig at #3 har en del trekk ved seg som kan virke ganske Mercedes-aktige. Paradokset er at den ser vanvittig mye bedre ut enn Mercedes’ egne biler i denne klassen: EQA og EQB.

Sammenlignet med #1 er #3 kanskje mer elegant i linjeføringen, men samtidig ikke like leken. Smart-logoen i sideprofilen er flyttet fra C-stolpen til forskjermene, og hele bilen har et langt sportsligere «stuk» enn #1.

At bilen fås med 20-tommere som standard på Brabus-utgaven du ser på bildene legger heller ingen demper på det inntrykket.

Jeg må si jeg liker de glatte linjene på #3.

Full av utstyr – godt priset

Som innstegsmodell tilbyr Smart en meget godt utstyrt variant i #3 Pro+.

Her snakker vi 360-graders kamerasystem, trafikkskiltgjenkjenning, panoramatak, rattvarme, trådløs mobillader og en 12,8 tommer stor hovedskjerm med mulighet for Android Auto og Apple CarPlay.

Prisen starter på 439.900 kroner, inkludert levering.

En Volvo EX30 med tilsvarende motoreffekt og bakhjulsdrift starter på 321.900 kroner – men skal du matche utstyret til #3 må du opp på toppmodellen til 426.900 kroner. Og da må man ta til takke med 344 kilometer WLTP-rekkevidde, mot Smartens 435.

Ønsker man full pakke med firehjulsdrift er det Brabus-varianten man går for. Da får man godbiter som seteventilasjon, det største Beats-lydanlegget, LED-matriselys, og head-up display – i tillegg til 428 hestekrefter og 0-100 på 3,7 sekunder.

Da lander vi på 539.900 kroner – noe mer enn en fullspesifisert EX30.

Design maskerer materialer

Den viktigste forskjellen på EX30 og Smart #3 er utseende og interiør.

Der Volvoen føles luftig, åpen og minimalistisk – på godt og vondt – føler man seg langt mer innpakket i #3.

Dashbordet drar, i likhet med eksteriørdesignen, veksler på Mercedes. Ikke minst gir de tre runde luftedysene i midtkonsollen sterke assosiasjoner til «modermerket».

Sett fra forsetene er kanskje dette den største forskjellen interiørmessig. Baksetet skal vi komme tilbake til.

Materialkvaliteten gir ingen wow-faktor. Her er designen brukt for å «maskere» en del bruk av hard plast, men de viktigste berøringspunktene er ålreite å ta på.

Og som et kjempe-pluss sammenlignet med Volvoen bilen deler plattform med: Smart #3 har instrumentskjerm som standard, og head-up display i Brabus-utgaven. Det er to store tomler i været herfra.

Derimot er jeg ikke kjempebegeistret for den tilnærmet totale mangelen på knapper i interiøret. En liten knapperad med berøringssensitive «knapper» sitter i underkant av hovedskjermen.

Heldigvis er rattet utstyrt med ordentlige knapper.

Gepard-tech

Apropos hovedskjerm: En fiffig detalj med #1 er den lille digitale reven som er med deg på reisen.

Smart #3 har fått en ny maskot: Geparden.

Grafikken på hovedskjermen kan virke noe rotete ved første øyekast. Det er mye info og grafiske elementer som skal presenteres samtidig her.

Systemet kjører på en plattform kalt EcarX, etablert av Geely-grunnlegger Eric Li. Det er med andre ord ikke slik at apper utviklet for Volvo EX30 kan lastes ned i Smart #3, det er en helt annen programvarearkitektur som ligger i bunnen her enn Volvos Android Automotive-baserte system.

Nå trenger ikke det ha så mye å si i praksis, men det kan bety at app-utvalget til EX30 vil bli større med tiden.

Smart #3 er naturligvis klar for oppdateringer trådløst (over-the-air, eller OTA-oppdateringer), men det er bare rundt 80 prosent av bilens systemer som kan oppdateres hjemme på gårdsplassen. Resten må verkstedet ta seg av.

Praktisk nok

Jeg sa vi skulle komme tilbake til baksetene, og det skjer nå.

Her er det god plass, og passasjerene bak kan lade dingsene sine med to USB-uttak (en type A, en type C) bakpå midtkonsollen.

De sporty forsetene stjeler mye utsyn forover, og taklinja i baksetet gjør det en smule med «innestengt» her enn i EX30. Men sånn egentlig er beinplassen litt bedre, takket være noe lengre akselavstand på Smart #3.

Baksetene kan legges ned 60/40, og i midtsetet er #3 utstyrt med skiluke. Kjekt – og noe Volvoen ikke har.

I motsetning til på Smart #1 kan ikke baksetene skyves frem og tilbake i #3.

Helt bakerst finner vi et passe romslig bagasjerom, og på utsiden kan hengerfestet brukes til å trekke 1.600 kilo, uavhengig av motor- og utstyrskonfigurasjon.

Under panseret skjuler et 15 liter stort rom seg, akkurat passe til en ladekabel eller to.

Konklusjon

Vi har foreløpig ikke hatt anledning til å kjøre #3, men det er vel lite som tyder på at denne blir en skuffelse på veien.

Med et utseende som er lett å like, detaljer som gjør at man smiler litt (med unntak av det 100 prosent falske luftinntaket foran panseret – få det bort) og en pris som matcher spesifikasjoner og konkurrenter er det lite som trekker i negativ retning for #3.

Foreløpig teller forhandlerapparatet til Smart bare seks lokasjoner i Norge. Bertel O. Steen både importerer og selger merket, med representasjon i Bergen (Åsane), Lørenskog, Oslo, Sarpsborg, Sandnes og Trondheim.

De første bilene kommer til Norge rundt påsketider – og jeg håper alle velger en farge en slik bil fortjener, og ikke hvit eller svart. I så fall skal jeg smile litt ekstra når jeg ser en på veien.

Og tenke for meg selv: «Der kjører en emneknagg tre».

Tekniske data

Smart #3
Variant Pro+ Brabus
Pris 439.900 * 539.900 *
Motortype Elektrisk
Drivlinje 1A, bakhjulsdrift 1A, firehjulsdrift
Effekt 200 kW / 272 hk 315 kW / 428 hk
Dreiemoment 343 Nm 543 Nm
Akselerasjon 0-100 km/t 5,8 sek. 3,7 sek.
Topphastighet 180 km/t
Egenvekt kg 1.780 1.910
Tilhengervekt kg 1.600
Bagasjerom liter 370 – 1.160
Lengde mm 4.400
Bredde mm 1.844
Høyde mm 1.556
Akselavstand mm 2.785
Hurtiglading Inntil 150 kW
Batterikapasitet kWt 62 (netto)
Rekkevidde WLTP 435 km 415 km

*: inkl. levering kunde