Stasjonsvogna er ID.7en du vil ha, ja kanskje den elektriske Volkswagen-modellen som tiltaler mest. Her er det første bildene.
Av David K Andersen
Ting tar tid, det er snart åtte år siden jeg første gang satt i konseptbilen som for fire år siden var klar som Volkswagen ID.3. Eller egentlig ikke kanskje, det tar tid å utvikle og få nye bilmodeller ut i markedet.
Men vi har jo vært utålmodige på disse elbilene. Og er de fortsatt – vel og merke på elbilene vi vil ha.
Og ID.7 stasjonsvogn er en sånn elbil. Jeg er i alle fall klar for nettopp denne.
De begynner å komme, stasjonsvognene altså. MG5, Opel Astra, Peugeot 308 og BMW i5. Men dette blir den første elektriske mellomklasse-stasjonsvognen fra et folkelig merke. En moderne Passat, Mondeo eller Superb om du vil.
For oss som liker lavt bedre enn høyt, er dette spennende.
ID.7 stasjonsvogn tar 605 liter under trekket i bagasjen, som er veldig bra. Men det er med baksetet i den mest oppreiste posisjonen – lener du det bakover, tapes 60 liter og vi lander på 545 – bare 2 liter mer enn ID.4 og 4 liter mindre enn ID.5.
Det er ikke dårlig, men heller ikke vanvittig imponerende, all den tid denne bilen nesten er 5 meter lang. Og det som vanlig bedyres elbilers fordeler når det kommer til plass.
Vipper du ned baksetet, svelges solide 1 714 liter, mens frunk glimrer med sitt fravær.
Stort batteri
Rekkevidden skal det ikke stå på, ID.7 leveres med 77 kWt-batteriet vi kjenner fra eksisterende modeller, men vil også komme med den nye, større pakken på 86 kWt. Da blir rekkevidde opp til 685 km.
Mens det «lille» batteriet kan hurtiglades med effekt på opp til 175 kW, vil det store ta 200. Volkswagen sier det vil gi ladetid fra 20 til 80 prosent som er merkbart kortere enn en halvtime.
ID.7 har dessuten mulighet til forvarming for hurtiglading. Enten ved at du legger inn ladestasjonen i navigasjonen, eller du manuelt starter forvarming via skjermen.
Må vente på firehjulsdrift
Det blir mulig å bestille ID.7 stasjonsvogn om ikke lenge, og de første bilene skal komme til Norge i løpet av sommeren.
Prisene kommer samtidig som ordrebøkene åpnes, men vi kan antagelig regne med et påslag på 20 000 kroner eller så for stasjonsvogn, som betyr at 600 000 burde skaffe deg et eksemplar.
Da får du 286 hestekrefter og bakhjulsdrift, med 0-100-tid på drøye 6,5 sekunder.
Tilbake til det med venting, blir litt mer av det om det er firehjulsdrift-utgaven du vil ha. Som det jo er.
Og som egentlig er litt annerledes nå enn før: I dieseldagene var Volkswagen merket som kunne by på den gode gamle drømmekombinasjonen av dieselmotor, automat og firehjulsdrift.
Sistnevnte hadde nok vært en fordel å fått sving på ganske raskt for nettopp denne modellen. Den kommer sannsynligvis til å bli favoritten i ID-programmet.
Galleri: