Porsche tar i, når Taycan oppdateres. Resultatet er spektakulært, og kommer med nyttige og morsomme triks som bonus.
Av David K Andersen
Verdens lengste rekkevidde har den ikke hatt, men annet enn det, er det lite som slår en Taycan. Liker du å kjøre bil, er det fortsatt ikke noe bedre elektrisk alternativ på planeten – selv etter fire år på markedet.
Kanskje er det derfor tanken ikke har slått meg før nå. Jeg har liksom ikke tenkt at denne bilen trenger en oppdatering.
Men når jeg står her i Stuttgart og er i ferd med å plugge en prototype av faceliftede Porsche Taycan inn i hurtigladeren. Det som følger, er ikke hverdags.
Med 800 volt system, har Taycan ladet lynraskt fra starten av, men det jeg er i ferd med å oppleve, er noe helt annet.
For i det ladingen starter, flyr vi rett opp til 309 kW effekt, og etter å ha ligget der i noen sekunder, raser den jammen meg videre opp på 324 kW. Før klokka har passert 2 minutter, har bilen mottatt over 10 kWt.
Turbo hurtiglading
Sammen med faceliften får Taycan større batteri, kapasiteten øker fra 93,4 til 105 kWt. Sammen med flere andre optimaliseringer rund baut, vil det gi den bakhjulsdrevne varianten, som går lengst, WLTP-rekkevidde på opp til 678 km.
Med den nye maksimale ladeeffekten, oppgitt til 320 kW, vil batteriet kunne lades fra 10 til 80 prosent på 18 minutter. Eller du vil kunne lade på 350 km rekkevidde, på 10 minutter. Nå snakker vi!
Effekten holder seg selvsagt ikke på 300 hele veien, men ladekurven er konsistent høyere i perioden du er plugget inn.
Nesten like imponerende, er at den nye batteripakken kan ta maks lading ved bare 15 graders temperatur, mot 30 tidligere. I snitt varmes den med en grad i minuttet, så starter du turen på frysepunktet, tar det altså bare et kvarter før du kan hurtiglade med maksimal effekt.
Som vanlig kan batteriet prekondisjoneres om du legger inn destinasjonen for ladepunktet i navien, og så kan du som før lese av batteritemperaturen i førerdisplayet. At ikke alle elbilprodusenter kan få på plass en slik måler, er et mysterium.
For å gjøre det enda enklere, har Porschen også en grafisk søyle til høre i den venstre sirkelen på skjermen, som viser når du er innenfor optimale ladeforhold – eventuelt hvor lagt unna du er. Informasjonen i den, baseres delvis på SOC og delvis på batteritemperatur.
Batteriets pakketering er den samme som før, det har 33 moduler med 12 celler i hver. Men spenningen øker fra 860 til 1 100 A, og energitettheten fra 148 til 168 Wh/kg. Det bidrar til vektbesparelse fra batteripakken på 9 kg.
Andre nyheter på batteri- og ladesiden er oppgraderinger i infotainmentsystemet som gir deg utvidet informasjon om ladestasjonene langs ruten. For eksempel hvilke servicetilbud som finnes og lignende. Du kan også svarteliste ladestasjoner du ikke liker, sånn at de ikke tas med i beregningen når du planlegger, eller få informasjon om ventetid ulike steder.
Skulle ikke ønsket ladefart oppnås, vil du forresten få vite om det skyldes bilen eller ladestasjonen. Og bilen vil projisere ventet ladeeffekt i det du plugger inn. Liker du informasjon om prosessen, er dette en drøm. Og totalt sett gir alle disse verktøyene åpenbare fordeler for deg som vil lade mest mulig effektivt.
Dette er veien å gå: Mer – ikke mindre informasjon.
Enda raskere
Det er imidlertid ikke bare på batteri og lading, som Porsche drar på. Alle modeller får mer effekt, og blir raskere.
Verstingen selv, Turbo S, får nå, hold deg fast, 952 hestekrefter og 1 100 Nm. Dermed avklares 0-100 km/t på 2,4 sekunder (mot 2,8 før). Vanlig Turbo tildeles 870 hester.
S-utgaven får nye 136 hk og ender nå på ikke ubetydelige 762 med launch control-boost.
I andre enden får den bakhjulsdrevne grunnversjonen 82 nye hestekrefter sånn at den ender på 408. Akselerasjonstiden reduseres med 0,6 sekunder til 4,8 på standardsprinten.
En total vektreduksjon på 15 kg hjelper også litt til, reisen fra utgående Turbo til oppdatert, er sånn: Batteripakken sparer 9 kg, bedre kvalitetsfølelse og substans øker 6,5, mens høyere komfort koster ytterligere 8 kg. En ny bakaksel med integrert motor, reduserer med 10 igjen, før vektbesparelser i materialer reduserer ytterligere 10,5 kg.
Den nye generasjonen motor er kortere og har mindre diameter, så den blir lettere og kvikkere i reaksjonen. Samtidig er programvaren ny og bedre, det brukes en ny type magneter og metallene er optimalisert.
Raskere semikonduktører med mindre tap, er på sin side også med på å bidra til den økte rekkevidden for facelift-utgaven av Taycan, den øker med opp til 35 prosent avhengig av versjon og utstyr.
Push to pass er en helt ny funksjon, hentet fra racing, spesifikt Formula E. Ved å trykke i midten av kjøreprogramhjulet i rattet, får du 95 hesters boost i 10 sekunder av gangen. Kraftig ny lyd og tøff animasjon i førerdisplayet, følger.
Jeg fikk ikke anledning til å kjøre bilen denne gangen, men derimot sitte på med en av Porsches testførere på Autobahn. Vi kan slå fast at en Turbo under push to pass-boost, ikke overraskende river pusten rett ut av deg. Nesten bra det ikke varer mer enn 10 sekunder!
Helikopter-modus
På chassis-siden forsvinner stålfjærene til fordel for luftfjæring selv på grunnversjonene. De får dessuten også to-ventils adaptive dempere. De responderer raskere og har økt demperkraft.
Og så vil du, uavhengig av utgave, få lyst til å kjøpe Active Ride-pakken. Stabstagene forsvinner og med individuell hydraulisk justering av hvert hjørne, øker karosserikontrollen ytterligere. Grip Control sender dessuten aktiv vekting til hjørnene som trenger det mest.
Funksjonene som følger er spennende, for her er det ikke bare en bil som kan lene seg inn i svingene som en motorsykkel (heter Curve Tilt og aktiveres på skjermen).
Komforten økes også om du velger rett program, Active Skyhook skal gi følelsen av å henge i en stropp fra oven. Eller kanskje flyvende teppe-komfort, om du vil.
En annen nyhet er helikopter-bevegelser fra kraftig akselerasjon eller bremsing. Gir du på skikkelig, vil bilen lene seg forover, og bremses det, løftes fronten mens baken senkes.
Kanskje aller viktigst for mange, i alle fall i hverdagen, er at du kan bruke den kjappe muligheten til å heve og senke bilen til, å gjøre den enklere å gå ut og inn av. Med dette aktivert, heves Taycan raskt 10 cm idet du åpner en dør. Smart, all den tid mange i denne bilens kjøpegruppe kanskje aller helst kunne tenkt seg å gå ut og inn av en SUV fremfor en lav sportsbil.
Regenereringseffekten, som allerede fra før var svært god på Taycan, øker som alt annet – fra 290 til hele 400 kW. Det gjør at du kan redusere hastigheten med 4,5 m/sek før de fysiske bremsene trer inn.
Enklere skjermer, mer informasjon
For at oppmerksomheten mot skjermbruk under kjøring skal kunne minimeres, er infotainmentsystemet forbedret sånn at færre trykk er nødvendig for å nå ofte brukte funksjoner. Smartere planlegging gjør at du kan gå rett videre til relevante justeringer når du bruker skjermen, fremfor å gå tilbake og så inn i en annen meny.
I instrument-skjermen rett foran deg har du som nevnt over, betydelig mer informasjon rundt lading tilgjengelig, og visningene for medieavspilling til høyere er bedre. I tillegg er klokkedesignen ny, og matcher hver enkelt bils interiørfarge.
Passasjer-skjermen på sin side får integrert streaming av film og TV, og er ikke synlig for føreren når bilen kjører.
I Sport Chrono er flere baner tilført, og alle kan splittes inn i seksjoner. Du vil kunne se deg selv på banen, og også se ghost-bil fra din forrige eller beste runde.
Ladeplatens effekt øker fra 5 til 15 Watt, og har aktiv kjøling av telefonen.
Nytt utseende
Som vanlig for en facelift, er det design-messige endringer utvendig. Fronten er ny og lyktene annerledes, selv om fire-punkts-utseendet fortsetter.
Lyktene som er litt flatere enn før, kommer enten med Matrix eller HD Matrix som opsjon. Sistnevnte gir 32 000 uavhengig kontrollerbare pixeler, og lyser 600 meter langt.
HD Matrix gir dessuten nyttige funksjoner som ekstra kjørefeltsbelysning rett foran deg. Den gjør det enklere å kjøre korrekt i egen fil når sikt og veimerking er dårlig, og kan eksempelvis guide deg gjennom veiarbeids-områder på motorvei hvor du må skifte fil og kjøre mellom kjegler.
I bakenden kan du få Porsche i rødt, belyst.
Etter å ha satt seg inn, kanskje med de nye soft-close-dørene, kommer interiøret i vegansk skinn, ordentlig skinn, eller Racetex som er Porsches versjon av Alcantara.
Ny farger er å velge på både på utsiden og inne, og for første gang i Taycan kan du velge to-tone interiør.
Er du opptatt av rekkevidde, kan helt nye felgdesign velges, hvorpå den mest optimaliserende gir hele 40 km ekstra. Eksisterende felger er dessuten pusset videre på med tanke på aero, og gir 12 km økt rekkevidde.
Både inneklima og rekkevidde bedres av ny varmepumpe med større register og effekt. Kjøling og oppvarming skjer raskere, og med mindre effektbruk. Det hentes dessuten ut mer overskuddsvarme fra drivlinjen enn tidligere, slik at varmepumpen kan jobbe lettere.
På aktiv sikkerhet er alle systemer oppgradert, og noen nye funksjoner som exit-varsling tilkommer. Du har også bedre simulering på førerdisplayet, og selvkjøringen er bedret – spesielt i kø-funksjon med start/stopp-trafikk.
Snart på plass
Så var det altså mulig å ikke bare finpusse, men virkelig oppgradere Taycan på en lang rekke punkter. Utenom økt rekkevidde, som mange nok ønsket seg, viser det hele egentlig mest at Porsche er ganske opptatt av at Taycan skal fortsette å være noe helt spesielt blant elbiler.
Ny teknologi har tatt plass en rekke steder, med tilhørende økt funksjonalitet og både kule og nyttige ting som en bonus.
Porsche sier selv at dette ikke er en vanlig facelift, men en øvelse i å pushe grenser. Første møte lover godt, fasiten kommer etter første test.
Oppdaterte Porsche Taycan har markedslansering i Norge til våren, prisene ser slik ut:
Taycan | 1 092 511 |
Taycan 4S | 1 276 518 |
Taycan Turbo | 1 876 912 |
Taycan Turbo S | 2 264 235 |
Taycan 4 Cross Turismo | 1 230 010 |
Taycan 4S Cross Turismo | 1 340 726 |
Taycan Turbo Cross Turismo | 1 893 437 |
Taycan Turbo S Cross Turismo | 2 280 761 |
Taycan Sport Turismo | 1 103 860 |
Taycan 4S Sport Turismo | 1 287 761 |
Taycan Turbo Sport Turismo | 1 888 058 |
Taycan Turbo S Sport Turismo | 2 275 383 |
Galleri: