Hvor mye mer, enn masse hestekrefter og rå akselerasjon, er egentlig Kia EV6 GT?
Tekst og foto: David K Andersen
Kia skal ha for at de tør. Du har kanskje ikke tenkt over det, men denne bilen tilhører et ekstremt eksklusivt selskap.
For det finnes mange raske elbiler. 0-100-tider under 4 sekunder er langt fra sjokkerende lenger. Det er åpenbart enkelt å få til – alle kan det – mange lager det.
For deg som er sånn passe bilinteressert, eller kanskje har blitt bilinteressert i forbindelse med elbilenes ankomst, er det muligens nok.
Og det er kult altså. Jeg lover: Å sette Kia EV6 GT i launch mode og la den reise avgårde fra stillestående med all kraft den har, er helt rått.
585 hestekrefter og 740 Nm er imponerende på papiret, men i virkeligheten er det brutalt. Faktisk slipper alle fire hjul i starten. På tørr asfalt. Og du vet: Alt med firehjulsdrift som spinner når du drar i gang, er spinnvilt.
Like voldsomt kan det være å ligge i 50-60 km/t og brått gi jernet. Pang. Passasjerene får sjokk. Her er det underholdningsverdi å sanke. I alle fall for deg som kjører.
Så ja – det er kult med masse hestekrefter og rå akselerasjon.
Spørsmålet er hvor lenge.
For når du har tatt den rivstarten 10 ganger, så er du vel ferdig med det, eller? Å skremme tante Gerd og juniors klassekamerater via et uvarslet maksdrag fra 50, blir du kanskje også ferdig med på et tidspunkt?
Med mindre du er elektrisk dragracing-entusiast, eller kanskje egentlig ikke er så hekta bil når alt kommer til alt, vil du på et tidspunkt ha mer.
Og da snakker vi ikke mer akselerasjon, men mer av noe annet. Noe du ikke går tom for.
Mange bilprodusenter ser ut til å tenke at kvikt fra 0-100, holder. Eller at komfort, luksus eller stor skjerm, tar over der dragracingmoroa slutter.
Handler om å tørre
Men så er det noen da, som tør å prøve seg på det som virkelig teller, og som aldri tar slutt for deg som elsker å kjøre bil. Vi snakker selvsagt kjøreegenskaper og kjørefølelse, som gjør bilen spennende, underholdende og tilfredsstillende å legge ut på en svingete vei med. I høyt tempo.
Porsche har turt, og vunnet. Taycan er verdens beste elbil for deg som elsker å kjøre. Nestemann er BMW, som med i4 M50 viser at en firedørs, praktisk elbil, kan være morsom å kjøre. Mercedes-AMG prøver også – med EQE 43 4Matic.
Men det var vel stort sett det.
Ja – pluss denne da – Kia EV6 GT.
Kanskje er det ikke så overraskende at det er nettopp Kia som er først ut med å prøve seg. Etter å ha laget elbiler i en årrekke, virker det som de har et visst overtak. EV6, uansett utgave, er til tross for et par år på baken, helt i toppen.
Den sitter på en hypermoderne, dedikert elbilplattform og byr på masse tech. Som 800 Volt arkitektur med tilhørende lynrask hurtiglading. Unikt, nytenkende og eksepsjonelt vellykket design, hører også med. Her har du alt du kan drømme om i en elbil – selv i de rimeligere versjonene.
Etter en generasjon av kompaktbilen Ceed, hvor kjøreegenskaper virkelig er i sentrum, og spennende kjøremaskiner som Stinger, er det kanskje ikke så rart at det er elbilens tur til å levere mange smil per mil.
Har det som skal til
Forskjellene er forholdsvis omfattende mot en standard EV6. Vekselretteren har flere faser, som gjør det mulig å levere mer krefter til de oljekjølte elmotorene.
På bakakselen er det montert en elektronisk kontrollert limited slip-diff. Styringen er ny og med variabel utveksling. Bare 2,3 runder er nødvendig fra den ene siden til den andre.
Hjulopphenget har endret geometri for mer grep og følelse, og er forsterket med en ekstra arm på begge sider foran.
Fjærene er 11 prosent stivere foran og 9 bak, og siden de er 5 mm kortere, er bilen tilsvarende lavere. Demperne er adaptive.
GT er også utstyrt med en egen versjon av Michelin Pilot Sport 4S som er utviklet i samarbeid mellom bil- og dekkprodusent. De måler 255/40R-21.
De store felgene er ikke bare der for at det skal se kult ut, de må være så store for at det skal være mulig å få på plass de voldsomme 4-stemplede bremsekaliperne. Den har 380 mm skiver foran og 360 bak.
Innvendig er det montert inn nye sportsstoler, og enkelte tegn røper herlighetene både ut- og innvendig. Først og fremst neon kontrastfarge på detaljer. Men også annen frontfanger, spoiler bak og diffusor.
Klarte de det?
Det høres ut som alt er på plass, gjør det ikke? Spørsmålet er om det funker. Er EV6 GT noe mer enn en sportslig satt opp elbil? Klarer den å gi deg mer enn en helt grei kjørefølelse langs en svingete vei? Bor det tilbakemeldinger fra veien, personlighet og karaktér her?
Dette er ikke lett. For selv om Porsche Taycan er verdens beste elbil for den som liker å kjøre, er den fortsatt et godt stykke unna 911 med bensinmotor. Og selv om BMW i4 M50 sparker godt fra seg, er det fortsatt ganske mye å hente mot samme bil med bensinmotor (mesterlige M440i xDrive Gran Coupe).
Og nå tar jeg ikke lyd med i beregningen altså – dette er ren kjørefølelse.
EV6 GT imponerte ved første møte i Sverige i fjor sommer, men der manglet både skikkelig veier og tid til å finne helt ut av den.
Eller – jeg hadde riktignok mulighet til å drifte på et lukket område. I seg selv en egenskap som kanskje holder for en del, og som virkelig er unikt blant elbiler. Og den gikk finfint på bane – ikke noe å utsette ut over høy vekt.
Men hva med vanlig vei?
Finnskogens forlatte landskap består av endeløse mengder skog, bare brutt opp av noen få asfaltveier som i fugleperspektiv fremstår som sorte slanger nedlagt i alle mulige konstellasjoner. Mil etter mil – du kan kjøre i timesvis. Sving på sving på sving. Ingen andre biler.
Her får alle bilene jeg tester kjørt seg om sommeren. M, RS, AMG, ST, 911, Type R, GTI. Alt som er rått får smake, ikke alle klarer seg like bra.
EV6 GT åpner positivt. Den er ikke så hard i fjæringen som jeg husket fra forrige gang. Den er nok stivere enn ønskelig i en del situasjoner, i alle fall når den samtidig benyttes som familiebil. Men for meg er dette greit sett opp mot hva som bor i bilen.
Like viktig i sammenhengen er det at fjærene ikke er så stive at demperne ikke takler telehiv og andre ujevnheter som brått dukker opp i en rask sving her inne på skogen.
Setene er dessuten mer ekstreme enn du skulle tro. De er ikke slanke og harde som en del seriøse sportsstoler, men ganske store og nærmest plass-stjelende inne i kupéen. Men de tilbyr massiv støtte på alle kanter. Heldigvis er de også brede nok for de (jeg) som trenger det. I alle fall inn til en viss grense.
Med fullt fokus og kjente veier, tar det ikke lang tid før bilen våkner. I sånn passe fart gjennom svingene, er den ganske typisk «elbil-død». Litt sånn bilspill-aktig – du kunne like gjerne kjørt en simulator, og det eneste du hadde gått glipp av var G-kreftene.
Må så øker jeg tempoet litt til. Kanskje jeg når 80 prosent eller noe sånt – av hva jeg har å gå på av grep. Da løsner det.
Styringen er ikke lenger bare direkte og rask, den blir fokusert litt krisp. Nok til at jeg føler jeg har bilen i rattet.
Av med gassen, styre inn i svingen: GTen plasserer seg akkurat der jeg vil ha den ved tangeringspunktet, og akkurat der, befinner også høydepunktet seg.
Du liksom flyr inn i svingen, lander, og så setter den seg, før du skyter fart ut igjen. Det skjer på en måte som minner meg litt om CS-utgavene av BMW M2 og M3. Akkurat i det den setter seg midtsvings, gir den slags skarp tilbakemelding. Rett fra asfalten og opp til deg i førerstolen.
Såpass tilfredsstillende er det, at kjøringen snart bare dreier seg om dette. Om å finne den følelsen i hver sving. En slags jakt, hvor det som skjer mellom, mest er en oppladning for å oppnå målet.
Like tilfredsstillende å leke med gasspedalen i prosessen, som i en hot bensinbil, er det ikke.
Men Kia har faktisk fått det til. En egen greie med kjørefølelsen som får meg til å ville lete etter den på nytt og på nytt. Selv om det er en elbil.
Konklusjon
Er du klar for, og kapabel til å utnytte alt som bor i EV6 GT, svarer den med kjøreglede du sjelden finner maken til i elbiler. Kiaen er en go-to-bil for deg som er redd for å miste sportslige fossilbilers moro-faktor.
Galleri:
Data:
Kia EV6 GT | |
Pris fra | 749 900 |
Pris testbil | 749 900 |
Motortype | Elektrisk x 2 |
HK | 585 |
Nm | 740 |
Sek. 0-100 km/t | 3,5 |
Topphastighet km/t | 260 |
Forbruk blandet kWt/mil | 2,06 |
Utslipp CO2 g/km | 0 |
Egenvekt kg | 2 185 |
Tilhengervekt kg | 1 600 |
Bagasjerom liter | 480 – 1 260 |
Lengde mm | 4 695 |
Bredde mm | 1 890 |
Høyde mm | 1 545 |
Akselavstand mm | 2 900 |
Ombordlader 11 kW 0-100% | 440 min |
Hurtiglading 240 kW 10-80% | 18 min |
Batterikapasitet kWt | 77,4 |
Rekkevidde WLTP | 424 |