Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Opel Corsa facelift

Prøvekjøring: Opel Corsa facelift

Midtlivs-oppdateringen gir Opel Corsa nytt ansikt, lengre rekkevidde og mer krefter. Nok til å holde elbilen aktuell en stund til?

Av David K Andersen

Det er utrolig hvordan Opel lykkes med Corsa. Mens Ford legger ned Fiesta, og Volkswagen Polo ikke er å se på noen topplister lenger, laster Opel ut Corsa omtrent i samme takt som Volkswagen leverer Golf.

Ukomplisert, morsom og komfortabel, er min oppsummerte vurdering av dagens Corsa. Det er tydeligvis mange enige i.

At denne bilen både kommer i fossil-versjon og som elbil, er en viktig faktor i suksessen. For nå selges det faktisk mye elbil også andre steder enn bare i Norge. Og det er biler i denne prisklassen det går mye av.

Siden Corsa Electric naturlig nok er den eneste versjonen som importeres hit, er det fint at det også er der de viktigste forbedringene i faceliften ligger.

En utgave med dagens drivlinje og batteri beholdes, men sannsynligvis bare for andre markeder. Vi regner med det kun er den oppgraderte som kommer hit.

I den øker batterikapasiteten med svært beskjedne 1 kWt brutto, fra den helt nye energipakken. Antallet celler er redusert fra 216 til 102, hvor den enkelte nå er betydelig større enn før.

Rekkevidden øker likevel fra 357 til 402 km – langt mer enn påslaget i batterikapasitet skulle tilsi. Årsaken er at det hentes ut betydelig forbruksreduksjon via den nye elmotoren. Opel kaller den ultraeffektiv. Alle ytelser er bedre – fra motoreffekt til lynraske skifter mellom kraftleveranse og regenerering.

20 nye hestekrefter senker akselerasjons-tiden fra 0-100 km/t med 0,6 sekunder, til 8,1.

Men det er også andre nyheter, de er lett synlige i fronten. Opels gjeldende design-skole med Vizor-stil er på plass i grillen. Kikker du nærmere er det også nye frontlykter, og hvis bilen er utstyrt med LED-matriselys, får du 30 prosent bedring i ytelsen.

Bak er Corsa bokstavert i sort på bakluken, og all krom er fjernet på hele eksteriøret. Helt nye felger på 16 eller 17 tommer, hjelper både utseende og aerodynamikk.

Innvendig møtes du delvis av nye og bedre materialer, for eksempel i setene. Og et nytt ratt, samt girvelger. Men hovedsakelig av en ny infotainmentskjerm. Den måler nå 10 tommer, og gir deg mulighet til oppsett etter egne ønsker.

Systemet, og bilen, har OTA oppdateringer, og så kan du benytte Apple Carplay og Android Auto trådløst.

Norske priser er ikke klare foreløpig, men ventes å ligge på samme nivå som før. Du burde altså komme unna med rundt 350 000 kroner for en fullt utstyrt bil. Leveransene starter neste år.

Corsa prøver ikke en gang litt, på å være crossover eller SUV. Dette er en ekte, god gammeldags, lavbygd småbil.

I tillegg er første seterad høyere prioritert enn andre. I praksis betyr det at du på typisk Opel-vis sitter svært godt i komfortable seter med gode justeringsmuligheter.

Dette er egentlig ett av Corsaens høydepunkter. Du ofrer ikke komfort på førerplass sammenlignet med betydelig større og dyrere biler.

Det går imidlertid litt ut over baksetet, som verken er like romslig, eller enkelt å komme inn og ut av, som på enkelte andre småbiler.

Førermiljøet føles ikke veldig annerledes enn før, men den nye skjermer gir et fint førsteinntrykk. Høyere oppløsning, større flate og fleksibelt oppsett, er velkomne nyheter. Fysisk hjem-knapp og et stort volumhjul gir ytterligere plusspoeng.

Det samme gjelder eget panel for kontroll av klima-anlegget. Dette er alltid et bedre alternativ inn temperaturjustering inkludert i hovedskjermen.

7-tommers displayet rett foran deg er mindre imponerende. Opel jobber etter sitt «Digital Detox»-prinsipp, hvor poenget er å gjøre digitale løsninger enkle og oversiktlige. Men akkurat på denne skjermen, er jeg usikker på hvor godt de lykkes. Her kunne jeg gjerne tatt en betydelig facelift-oppgradering.

Sjef på kjøring

Egenvekt på, til elbil å være lave 1 544 kg, i kombinasjon med kompakte mål, gjør Corsa lekende enkel å kjøre. Spesielt i bykjøring er dette en drøm. Snerten størrelse i lav bil, er faktisk bedre enn stor bil med høy sitteposisjon.

Men det kommer deg også til gode ute på landeveien. Opel klarer nå som før, å kombinere fjæringskomfort og sportslige kjøreegenskaper uvanlig godt i Corsa.

Flyten er glimrende både langs gode og dårlige veier, samtidig som bilen føles lett, leken og morsom hvis du drar på i svingene. Balansen er god og du har tydelige tilbakemeldinger om veigrep.

Sammen med behagelig støynivå, blir reisen uvanlig komfortabel til småbil å være.

Mens dreiemomentet er uendret på 260 Nm, får du altså 20 nye hestekrefter å leke med. 156 er imidlertid ikke revolusjonerende sett opp mot vekt, så noen superrask elbil, er dette ikke.

Samtidig føles den skikkelig kvikk i lavere hastigheter – spesielt inne i byen. Den umiddelbare kraftleveransen passer småbil utmerket. Og å klage på at 0-100 km/t tar 8,1 sekunder i en billig liten bil, skal vi ikke gjøre.

Men den elektriske Corsa-drivlinjen kommer også med et par minus-punkter.

For det første er den ikke spesielt god på å plassere kreftene ned i veien når du kjører på våt asfalt eller grusvei. Det spinner friskt opp til ganske høye hastigheter. Heldigvis uten at det river i rattet, men likevel.

I tillegg er det umulig å forstå hvorfor du må velge Sport, eller plassere gasspedalen helt i gulvet, for å få lov til å bruke alle de 156 hestekrefter. I normalt kjøremodus har den nemlig bare 109. Ikke et punkt som på noen måte feller bilen, men det er et teit medheng fra gammeldags PSA-tenking.

Opel Corsa er en ukomplisert, rett frem, ærlig, morsom og komfortabel småbil. Jåleri, overdesign eller forsøk på å fremstå som noe annet eller mer, enn hva den egentlig er, eksisterer ikke.

Det føles rett og slett ganske befriende, og litt sjarmerende, i en verden der kunstskinn på dashbordet og store blanke skjermer, liksom skal gjøre alt bedre.

Her er det ingen endringer med faceliften – heldigvis. Er du mer opptatt av selve kjøringen enn dilldall, har du kommet riktig.

Hva oppgraderingene gjelder, er den økte motoreffekten mindre viktig. Mer spennende, blir det å finne ut mer om hvordan den effektive motoren og det nye batteriet gir lengre rekkevidde. Så snart bilen er i Norge, skal det sjekkes.

Fronten og en bedre midtskjerm innvendig, er små men fine tiltak for å holde Corsa ung.

Galleri:

MER CORSA? HER ER TEST AV UTGÅENDE VERSJON!

Data:

Opel Corsa Electric
Pris fra Ikke klar
Pris testbil Ikke klar
Motortype Elektrisk x 1 FWD
HK 156
Nm 260
Sek. 0-100 km/t 8,1
Topphastighet km/t 150
Forbruk blandet kWt/mil 1,42 – 1,46
Egenvekt kg 1 544
Tilhengervekt kg 0
Bagasjerom liter 267 – 1 042
Lengde mm 4 060
Bredde mm 1 765
Høyde mm 1 435
Akselavstand mm 2 545
Bakkeklaring cm
Taklast kg 70
Ombordlader 11 kW 0-100% 3 timer 10 min
Hurtiglading 100 kW 0-80% 27 min
Batterikapasitet kWt 51 brutto/46 netto
Rekkevidde WLTP 405