BMW finsliper fremtidens generasjon med et tredje konsept på Neue Klasse – klar på veien i 2025. Seks nye modeller er på gang.
Tekst og foto: David K Andersen
BMW viste under gruppens media-dager i forkant av bilutstillingen i München, lørdag formiddag konseptbilen Vision Neue Klasse.
Dette er den tredje bilen i rekken som startet med i Vision Circular i 2021. Der var miljø og bærekraft sentralt, BMW brukte den til å vise hva som er mulig å skape med gjenvunnede og fornybare materialer, lavt energiforbruk og ny tankegang rundt produksjon og bruk av materialer.
Deretter kom i Vision Dee i januar i år, som ligner mye å dagens premiere, men som hovedsakelig dreide seg om å vise informasjonsteknologien i bilen.
Her er det jo snakk om helt ny tankegang fra BMW. Panoramic Vision er et system som projiserer informasjon på et sort felt rett under frontruta i hele bilens bredde. Hva som vises på flaten styres i stor grad av et avanserte berøringsfølsomme flater på hver side av rattet.
Men du kan også kontrollere den øvre brede digitale flaten via midtskjermen. Eksempelvis henter du opp en app eller widget der, gjør dine ønskelige innstillinger på den, og så bare sveiper hele appen/widgeten oppover. Da hopper den over på den øvre flaten og plasserer seg der.
Poenget med Panoramic Vision, er en maksimalt sømløs informasjonsflyt som binder kjøringen, sikten og informasjonen sammen.
Et helt nytt iDrive-system for skjermen i midten skal også introduseres på disse bilene. Blant nøkkelfaktorene er plassering av den digitale flaten lenger inn i bilen slik at man ikke trenger å strekke seg.
Det dreier seg selvsagt om å ha øynene på veien og hendende på rattet – det aller meste av tiden. Begge de digitale flatene skal kunne brukes av både fører og passasjer.
Eksempelvis vil de to skjermflatene kunne samkjøres og brukes til gaming for flere passasjerer mens bilen lader.
Bilenes totale databehandlingskapasitet firedobles sammenlignet med dagens – i tillegg reduseres ledningsnettet betydelig, med innførselen av felles sone-kabling gjennom hele kjøretøyet.
Viderutviklet design
i Vision Dee antydet stilen vi kan vente når det kommer til utvendig design, men var «uferdig» sammenlignet med dagens nyhet.
Vision Neue Klasse beholder absolutt samme stil, men er langt skarpere i detaljer og uttrykk. Her har det tilkommet tydeligere linjer, og begynner virkelig å ligne på en stil det er mulig å se for seg i ferdig produksjonsversjon.
Ryktet sier at så mye som 75 prosent av det du ser her, tas med videre til den ferdige bilen.
Typiske BMW-elementer som Hofmeister-kinken i sidevinduet bak, og ikke minst negativ vinkel på fronten, setter preg på bilen. Jeg synes i tillegg proporsjonene tydelig fører tankene tilbake til 70- og 70-talls-design.
BMW forsikrer at den typiske sportslige, dynamiske kjørefølelsen merket er kjent for, er helt sentralt også i denne nye generasjonen elbiler.
Jeg synes designen i stor grad bygger opp om det – dette er en bil i alle fall jeg får lyst til å kjøre, når jeg ser på den. La oss håpe den slanke, lette og sportslige stilen følger med helt til veien.
Redusert fotavtrykk
Neue Klasse er begynnelsen på den største investeringen i BMW Group sin historie og representerer også en ny kurs. Økt bruk av sekundære materialer, ressurseffektiv produksjon og et eget demonteringskonsept vil også bidra til å optimalisere resirkuleringen av Neue Klasse-modellene og redusere fotavtrykket gjennom bilens livssyklus.
En helt ny drivlinje med sjettegenerasjons eDrive-teknologi vil finne plass i disse bilene. Det er snakk om ny batteriarkitektur hvor man har foredlet celleformatet og kjemien. De nye er runde og komme i to ulike høyder – begge med samme diameter. Det gjør det fleksibelt å integrere batteripakken i bilen.
Energitettheten øker med 20 prosent, mens ladehastighet og rekkevidde forbedres med opp mot 30. Dette skjer samtidig som CO2-utslippene fra batteriproduksjonen reduseres med opp til 60 prosent.
Ikke langt unna
Produksjonen av Neue Klasse-bilene vil skje på en ny fabrikk i Ungarn fra 2025 – fabrikken er drevet uten bruk av fossilt brennstoff. Året etter starter produksjon av bilene også i Tyskland, mens det åpnes for bygging i Mexico i 2027.
BMW har allerede sagt at de første modellene som lanseres i Neue Klasse vil være en sedan i 3-serie segmentet og en sportslig SUV. Minst seks modeller vil lanseres i løpet av de første 24 månedene etter at den første modellen ruller ut på veien i 2025.
I 2030 forventes Neue Klasse å utgjøre mer enn halvparten av BMWs salgsvolum.
Målet er at både rekkevidde og produksjonskostnader skal matche fossilbilers.
Dermed er det bare å vente et drøyt år, så finner vi ut om Neue Klasse vil gi BMW samme suksess som forrige gang – på 60- og 70-tallet.
Galleri – våre bilder:
Galleri – bilder fra BMW: