Vi har giret oss opp over de første bildene, men er den like kul i virkeligheten? Her er inntrykkene etter første møte med nye Toyota Land Cruiser.
Tekst og foto: David K Andersen
For ikke å lure deg inn i skuffelse, kan jeg si først som sist at det ikke er noen nye fakta siden sist. Det vi skrev i denne artikkelen, da Toyota slapp de første bildene, er det jeg vet. Flere nøkkeltall må vi vente med.
Men nå har jeg hatt en time alene med bilen. Kikket under, studert designen på utsiden, og kanskje viktigst: Utforsket innsiden. Det er hva denne artikkelen handler om.
Bare for å ta en kjapp runde på hva vi vet først, er dette hovedtrekkene:
- Ny GA-F plattform, men fortsatt ramme. Den er 50 prosent stivere enn tidligere.
- Stiv bakaksel, uavhengig hjuloppheng foran.
- Elektrisk servo erstatter hydrualisk: Færre slag og mer presisjon ved kjøring offroad, og mulighet for komplett aktiv sikkerhetspakke.
- Frakoblingsbart stabstag som på Jeep Wrangler gir enda bedre terreng-egenskaper.
- Videreutviklet Multi Terrain Select-system med mer automatikk, og bedre Multi Terrain Monitor kamerasystem.
- 2,8-liters dieselfirer med 204 hestekrefter og 500 Nm.
- Ny 8-trinns automat.
- 3 500 kg tilhengervekt (opp fra 3 000 på den gamle).
- Lengde 4 920 mm, bredde 1 980 mm, høyde 1 870 mm, akselavstand 2 850 mm.
- 2, 5 eller 7 seter.
- First Edition i 3 000 eksemplarer har runde frontlykter og fargene Sand eller Smokey Blue.
Tøffing
Over til inntrykkene, er selvsagt utvendig design helt sentralt. Og heldigvis kan du glede deg til å se denne bilen på veien, for den er enda tøffere i virkeligheten enn på bilder.
Det ene er den firkantede, retro-inspirerte stilen. Selv om de fleste formene er avrundet i ytterste ledd, er alt kantete, til og med hjulbuene. Det er tøft, røfft, og får bilen til å se både moderne og klassisk ut samtidig.
Her er det virkelig fulltreff på både linjer og proporsjoner.
I tillegg er det masse kule detaljer å legge merke til. Mest åpenbar er fronten, som med de runde lyktene på denne First Edition-bilen blir ekstra kul. Gule blinklys, klassisk Land Cruiser-aktig grill, blank skliplate i midten nederst som går over i sort beskyttelsesplate i hele bilens bredde under det igjen (ikke synlig på bildene), gir fin kombinasjon av design og nytte.
SE ALLE BILDENE I GALLERIENE NEDERST I ARTIKKELEN!
Legg også merke til de karosserifargede elementene på hjørnene foran og bak, samt andre småpaneler: De er designet for enkelt å kunne skiftes ut, for eksempel i forbindelse med skader knyttet til offroadkjøring. Smart.
Fra siden ser den ekstra muskuløs ut, blant annet fordi panseret er høyere enn A-stolpenes bunn – et uvanlig designtrekk som funker knall.
Forhøyningen av nedre vinduslinje på de bakerste sidevinduene er nok nødvendig for å vise muskler også i bakenden, men det hadde vært moro å se den uten også. Da hadde den om mulig vært enda mer klassisk i uttrykket – om jeg skal tippe.
Bakfra, er utseendet rent og klassisk, og fører egentlig tankene til flere tidligere generasjoner Land Cruiser.
Familiedrøm
Starter vi med innsiden nettopp bakerst, er selve bakruteglasset åpningsbart separat (som på en BMW stasjonsvogn). Kjekt om du skal hive inn en handlepose eller to. Bare trykk på knappen nede til venstre på bakluken. Under ser vi også en av de bakre kameraene, plassert på innsiden av området bakrutepusseren håndterer.
Selvsagt kan hele bakluken også åpnes, det skjer nå oppover som på vanlige SUVer, og ikke til siden som på dagens Land Cruiser for Europa.
Bilen vi kikker på her er en 7-seter, kanskje gjør det at gulvet i bagasjerommet er litt høyere enn det vil være i 5-seter og varebil. Men med bakerste rad nedfelt, fremstår bagasjerommet enormt. Toyota har ikke oppgitt litermålene foreløpig, men utgående modell tok 621 liter – det er ingen grunn til å tro at dette er mindre.
Den tredje seteraden felles elektrisk opp og ned via knapper over 230 Volt-kontakten i bagasjerommet, eller med knapper du når fra sidedørene. Da forsvinner som ventet det meste av bagasjeplassen (se bilde).
Komforten er nok ikke best på bakerste rad, men plassforholdene er ikke dårlige. Du har dessuten belyste strømuttak, egne luftdyser og dobble koppholdere på begge sider. Tredjeradspassasjerene kan faktisk også justere vinkelen på ryggstødet elektrisk, så her er det bedre utstyrt enn i de fleste 7-setere.
Å vippe midterste rad forover for tilgang, er dessuten genialt enkelt: Bare dra i håndtaket, og ryggen vipper automatisk ned, før hele setet vipper like automatisk opp og frem. Alt av seg selv – i én, sammenhengende bevegelse.
Skal du sitte skikkelig komfortabelt, er det imidlertid andre seterad som gjelder. Allerede når dørene åpnes, skjønner du at dette er en påkostet bil – det er skinn og myke materialer også i dørsidene bak.
Plassforholdene er suverene, og det samme er sittekomforten. Setets plassering er høy, sånn at knevinkelen blir komfortabel. Glimrende sikt ut av sidevinduene er en hyggelig sideeffekt.
Du kan justere ryggstødene på det 60/40-delte setet, og legge deg godt tilbake om du ønsker. Flere strømuttak og egen klimasone med justeringspanel, er på plass.
En liten forhøyning på midten, samt utforming av setet til fordel for to, er eneste eventuelle minus.
Premium interiør – og utsikt
På plass i førersetet, er det tydelig at Land Cruiser, som til nå har vært en slags mellomting mellom Toyota og Lexus hva premium-følelse gjelder, har tatt et steg videre.
Det er vanskelig å finne detaljer her som ikke føles korrekt plassert i en premiumbil. Ikke bare er alt du ser og tar på solid og godt sammenskrudd, det er benyttet skinn eller myke materialer i mer eller mindre samtlige overflater.
Toyota har til og med kostet på hvileputer i mykt skinn for knærne på hver side, på begge plasser foran. Sånne detaljer liker vi – her er alt påtenkt.
Forsetene er store, myke og virker svært komfortable. Like viktig, er det at sittestillingen er mye mer justerbar enn tidligere. Selv om du alltid sitter høyt, kan også setet senkes sånn at du føler at du sitter nede i bilen. Rattet kan tas med skikkelig ut, som er en vesentlig forbedring mot utgående Land Cruiser.
Og så er det den utsikten. Som er så viktig på biler som dette. For selv om Toyota ikke drar den fullt så langt som Jeep og Mercedes gjør med Wrangler og G-wagen, er frontruten også her relativt liten, lav og rett.
Å se gjennom den, ut over det enorme, høye panseret, er akkurat like spesielt og kult her, som i det to andre favorittene nettopp nevnt. Du føler virkelig at du sitter i noe stort og tøft, som tåler alt, kan kjøres over alt, og gir maksimal trygghet. Bare gled deg, du kommer til å elske det.
Ryddet, men fortsatt knapper
Instrumenteringen rett foran deg har blitt digital, men innholdet minner mye om tradisjonelt oppsett. Stor turteller på den ene siden, stort speedometer på den andre. Og så den informasjonen du selv ønsker å ha oppe, i midten.
Farger og utseende på endrer seg nok i takt med valg av kjøreprogram, eller du kan gjøre innstillinger for det selv, men dette var ikke helt ferdig på forserie-bilen jeg kikket på.
Infotainmentskjermen i midten er ny, men minner ganske mye om bZ4X i oppsettet, du har hovedvalgene tilgjengelig i venstre side av skjermen. Dette lover godt, jeg synes elbilens skjerm fungerer fint, så da regner jeg med at også denne kommer til å ha høy oppløsning og rask respons når den kommer i produksjon.
Antallet fysiske knapper og hjul er nok ikke så veldig ulikt utgående modell, som jeg liker – det er alltid bedre å styre eksempelvis klimaanlegget på denne måten. Samtidig er de gruppert og organisert på en mer fornuftig måte.
Et par fine detaljer, er at knappen som gir høyere tomgangsturtall fortsatt er med, og at Toyota ikke har glemt volumhjul.
Muligens kunne det vært flere steder å legge fra seg ting på i midtkonsollen, men ladeplaten er fint plassert, og under armelenet, har rommet kjølefunksjon som du skrur av og på med egen knapp.
Bilens utvendige designtema, hvor alt er firkantet, men samtidig avrundet, går generelt igjen på innsiden, enten det er dashbordets utforming, eller ratt-designen og rattknappenes stil.
Alt er selvsagt med på å gjøre denne bilen så kul, tøff og attraktiv.
Priser kommer når salget i Norge åpnes i oktober, i forkant av Land Cruisers ankomst på nyåret. Følger kjøreopplevelsen opp dette førsteinntrykket, gjelder det å passe på raskt – dieselbiler som dette kommer det ikke mange av før det er slutt.
LES TEST AV UTGÅENDE TOYOTA LAND CRUISER HER!
Galleri eksteriør:
Galleri interiør: