Lamborghini Aventadors arvtager heter Revuelto, og kombinerer ladbar drivlinje med V12 uten overlading. Allerede før den når gata til høsten, er den utsolgt frem til 2026.
Av David K Andersen
Det har etter hvert blitt flere Lamborghini-modeller å velge mellom – ved siden av helt unike spesialutgaver som Sián og Essenza, får du SUVen Urus og Hurracan, som er «innstegsmodellen» på superbil-siden.
LES VÅR TEST AV LAMBORGHINI URUS HER!
Nå er det imidlertid toppmodellen som gjelder, og det er jo dette som virkelig er Lamborghini.
Som du vet, startet det med Miura i 1966 – Gandinis vakre skapning som de fleste anser å være verdens første superbil. Countach var ikke mindre spektakulær, mens Diablo brakte råskap vi ikke hadde sett maken til. Deretter fikk vi Murciélago som på nytt satte standard for både design og superbil i toppklassen, mens Aventador nå skal pensjoneres.
Spenningen var stor i forkant av Revueltoens introduksjon – ville Lamborghini kunne beholde V12 uten overlading? Motortypen er ikke bare selve kjernen av Lamborghini, men i blodtrimmet versjon, fortsatt å anse som det absolutt optimale for en superbil.
Eller kanskje skal vi si hyperbil.
Lamborghinis løsning, i et tid da lave utslipp er viktigere enn noen gang, er oppsiktsvekkende.
Unik kombinasjon
Dette er nemlig en ladbar hybrid. Med V12 uten overlading.
6,5-liters motoren yter hele 825 hestekrefter ved 9 250 omdreininger. Ja, det er riktig: 9 250. Rettere sagt er turtalssperren på 9 500. Det er altså 500 omdreininger høyere enn Porsches GT3 Cup-motor. I en V12. Vi kan bare prøve å forestille oss lydbildet.
Videre er bilen utstyrt med tre elektriske motorer, hver enkelt på 150 hestekrefter.
En av dem er montert på en ny 8-trinns dobbeltclutch girkasse som er plassert på tvers bak V12eren (som er snudd 180 grader mot tidligere). Den går inn på den andre akslingen i toclutch-kassen, sånn at bilen kan driftes uten bruk av bensinmotoren om ønskelig.
De to andre befinner seg foran – én på hvert forhjul. Det gjør det mulig å porsjonere ut kreftene helt separat foran, slik at kraftfordelingen kan brukes aktivt for å optimalisere kjøreegenskapene.
Totalt yter Revuelto 1 015 hestekrefter og klarer 0-100 km/t på 2,5 sekunder. Topphastigheten er mer enn 350 km/t.
I det som tidligere var transmisjonstunnel, befinner nå et batter på 3,8 kWt seg. Bilen kan kjøres helt elektrisk i ca 10 km, men la oss ikke lure oss selv: Her er de elektriske kreftene i første rekke på plass for å gi enda bedre ytelser.
Utslippene skal imidlertid være redusert med 30 prosent sammenlignet med Aventador Ultimae.
Ventetid
Av andre detaljer å merke seg, er aktiv aerodynamikk, hvor bakvingen blant annet tilpasser seg til kjøreprogram (du har hele 13 å velge mellom!). I elektrisk modus eller pen kjøring langs landveien har du minimalt marktrykk, mens vingen sørger for skikkelig press mot asfalten når du skal kjøre raskt i svinger. Under maksimal belastning har Revuleto 66% økt marktrykk sammenlignet med Aventador.
Store deler av bilen er bygget i karbonfiber, håndlaget hos Lamborghini i Sant’Agata Bolognese. Det gjelder ikke bare hovedstrukturen eller «tub’en», som er i midten og som utgjør innfesting for drivlinje i bakkant, og frontpartiet. Hele den strukturelle delen av Revueltos front, er også i karbon. Det skal være første gang på en gatebil.
På innsiden har du 12,3-tommers digitalt førerdisplay rett foran deg, mens passasjeren har sin egen skjerm på 9,4 tommer. Den tradisjonelle skjermen i midten er på 8,4 tommer, og alle tre er drevet av samme enhet, sånn at de er perfekt integrert med hverandre. Grafikken er i 3D.
Revuelto er også på nett, sånn at du har full kontroll over den hele tiden. Alle moderne sikkerhets- og førerassistentsystemer er selvsagt også til stede. Som faktisk er en av forskjellene på det å kjøpe en Lamborghini fremfor alternative hyperbiler fra nye, mindre merker. Her har du LED Matrix hovedlys og alt.
-At ordrebøkene er fulle frem til 2026, betyr både at hybridteknologien er akseptert, og at merket er på sitt høyeste nivå noen gang, sa Lamborghini-sjef Stephan Winkelmann nylig til Autocar.
Dermed er det bare å legge minst 7,5 millioner norske kroner på bordet, om du ikke allerede har fått din plass i køen. Eventuelt kan det selvsagt også bli med drømmene. Ikke så ille det heller, når vi ser gjennom bildene.
Galleri: