Hjem Nyheter De første bildene: Toyota Land Cruiser

De første bildene: Toyota Land Cruiser

Med tøff, retro-inspirert design, går nye Toyota Land Cruiser til angrep på Jeep og Land Rover.

Av David K Andersen

Merkene med stolte offroad-tradisjoner er ikke mange, men vet å spille på arven: Jeep har utrolig suksess med Wrangler, det samme gjelder Mercedes med sin G-klasse og selvsagt Land Rover.

At ikke Toyota har gjort det samme, som har laget røffe offroadere siden BJ i 1951, er nesten merkelig. Eller – vi hadde FJ Cruiser i enkelte markeder – men det var både litt tidlig og kanskje litt for mye av det gode. Men nå skjer det altså: Helt nye Land Cruiser ser du her, og den er knalltøff.

Å se glimt av flere av de eldre, og kuleste Land Cruiser-generasjonene er ikke vanskelig – enten det er bakluka, panseret eller andre detaljer du undersøker.

Samtidig er selvsagt alt helt nytt, og takket være elementer som LED-lys og en rekke kule design-detaljer, ser bilen også moderne ut.

Beholder ramme

Skulle du lure på om nye Land Cruiser er en mer moderne bil enn før, med selvbærende karosseri, elektrifisering og så videre, er svaret nei.

Som er korrekt svar, det funker ikke med halvhjertede forsøk i dette segmentet – her er det ekte vare som gjelder – det er eneste måte å underbygge den kule designen på. Samt gjøre bilen til en suksess.

Plattformen og er ny, og heter GA-F, hvor vi antar F-en står for Frame. I seg selv er rammen 50 prosent stivere, mens bilen sammen med karosseriet som sitter på rammen øker stivheten med 30 prosent mot før.

Dette blir selvsagt grunnlaget for optimalisering av fjærer og dempere slik at de kan jobbe mer effektivt. Toyota lover derfor bedre kjøreegenskaper og komfort – uansett underlag.

Nytt for Land Cruiser er elektronisk utkoblingsbare stabstag, slik at akselartikulasjonen kan maksimeres når du kjører offroad. Samtidig beholdes karosserikontroll i svingene på vanlig vei.

For første gang får den også elektrisk servo-assistanse for styring, fremfor hydraulisk. Hovedpoenget er å kunne utstyre Land Cruiser med full pakke av moderne sikkerhets- og assistentsystemer.

Fortsatt diesel

Den kanskje minst spennende nyhetene med Land Cruiser, befinner seg under panseret. For de fleste, er imidlertid det gode nyheter: Det fortsetter med dieselmotor, foreløpig finnes ingen elektrifisering.

Faktisk er det samme 2,8-liters dieselmotor som i utgående modell, samt HiLux. Den yter 204 hestekrefter og 500 Nm.

I starten av 2025 kommer den i lett elektrifisert versjon med 48V mildt hybridsystem.

Nytt, er imidlertid girkassen, som nå er en 8-trinns automat. Tilhengervekten er selvsagt 3 500 kg.

First Edition

Verdt å notere seg er også innsiden. Du kan velge mellom 2, 5 eller 7 seter, så den 4 920 mm lange bilen kommer til å passe en rekke ulike behov – enten det er profesjonell bruk eller drømmebil for familien.

Den tøffe designen fortsetter i høyeste grad også innvendig. Ikke bare er linjene og elementene firkantede og kraftige i formene, det er ganske tradisjonelt her med mange knapper og brytere.

Samtidig ser vi to store, nye skjermer. Og etter hva jeg forstår, skal innholdet representere en ny generasjon infotainmentsystem.

De er forresten ikke bare viktige for vanlig kjøreinformasjon, justeringer og underholdning, høyoppløselig kamera gir full oversikt under vanskelig kjøring i terrenget. Toyota kaller det Multi-Terrain Monitor. Den er koblet sammen med Multi-Terrain Select, som er ulike kjøreprogram avhengig av hva slags underlag du er på eller hvilke utfordringer bilen skal gjennom.

En First Edition i 3 000 eksemplarer vil være tilgjengelig i Europa. Da får du forsterkede klassiske elementer i stylingen, runde frontlykter, valget mellom beige-fargen på bildene her og en blåfarge, samt andre detaljer.

I Norge vil bilen kunne bestilles fra oktober av, med levering i 2024.

HER KAN DU LESE TEST AV DAGENS TOYOTA LAND CRUISER

Galleri: