De store SUVene GLE og GLE Coupé oppdateres for 2024. Er du klar for markedets beste ladbare hybrid før den ventede avgiftsøkningen, er sjansen her nå.
Av David K Andersen
Mercedes dro på voldsomt ved introduksjonen av dagens ladbare GLE. Med batterikapasitet på 31,2 kWt, var den elektriske rekkevidden på mer enn 10 mil. Kombinert med 2-liters diesel under panseret, fikk du dessuten en bil med svært lavt forbruk – også etter at batteriet var tomt.
LES TEST AV DAGENS MERCEDES GLE 300 DE HER!
Nå midtlivs-oppdateres begge karosseriversjoner (GLE og GLE Coupé), og de ser ut til å lande på norske veier i løpet av høsten. Det betyr at du kan sikre det et eksemplar før den ventede avgiftsøkningen for ladbare hybrider 1. januar neste år.
For bilene med stikkontakt kan du velge mellom bensin og diesel, førstnevnte har 2-liters bensinmotor på 252 hestekrefter og elmotor på 136. Det gir systemtall på 381 hestekrefter og 600 Nm. 0-100 km/t avklares på 6,1 sekunder, og den elektriske rekkevidden er på henholdsvis 105 og 107 km for SUV og Coupé.
Diesel-hybriden er imidlertid det mest interessante alternativet. Den yter til sammen 333 hestekrefter og hele 750 Nm. Med 6,9 sekunder til 100 km/t er den ikke like rask, men regn med merkbart lavere forbruk når batteriet er utladet. Rekkevidden er den samme, med unntak av Coupé-utgaven som går 2 km lenger.
Alternativt kan du droppe hele hybriden og gå for motoren som sannsynligvis gjør bilen absolutt mest harmonisk, nemlig en 3-liters diesel rekkesekser på 367 hestekrefter og 750 Nm. Den sender vogna til 100 km/t på særdeles respektable 5,6 sekunder, og skal klare seg med 0,76 liter pr mil ved blandet kjøring.
Er ikke noe av dette raskt nok, har du to AMG-modeller: 53 og 63
Den første har turboladet bensinsekser på 435 hestekrefter pluss 22 elektriske med boost – fra midlhybridsystemet. Da er vi nede på 5 sekunders akselerasjonstid.
På toppen rager 63 S 4Matic+ med 612 + 22 hestekrefter og maksimalt dreiemoment på 850 + 250 (bensin + elektrisk). Den villstyringen topper 280 km/t og fikser sprinten på 3,9 sekunder.
LES TEST AV MERCEDES-AMG GLE 63 S 4MATIC+ HER
Selve faceliften er av tradisjonell type, du har for eksempel ny front med nye lykter. GLE Coupé får AMG-styling som standard, og det er to nye farger å velge på.
På innsiden er rattet nytt, og andregenerasjons MBUX operativ-system tar plass. Interiøret blir med det både mer digitalt og intelligent – Mercedes sier det har skjedd mye både med maskin- og programvare siden sist.
Prisene finner du i tabellen nederst.
Galleri:
Norske priser:
Modell | Pris (eks. Levering) |
GLE 400 e 4MATIC | 1.277.000,- |
GLE 400 e 4MATIC Coupé | 1.334.000,- |
GLE 350 de 4MATIC | 1.276.000,- |
GLE 350 de 4MATIC Coupé | 1.415.000,- |
GLE 450 d 4MATIC | 1.604.000,- |
GLE 450 d 4MATIC Coupé | 1.733.000,- |
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ | 1.928.000,- |
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé | 1.994.000,- |
Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ | 2.661.000,- |
Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ Coupé | 2.784.000,- |