Hjem Nyheter Førsteinntrykk: Volvo EX30

Førsteinntrykk: Volvo EX30

Volvo har aldri laget en så liten SUV, men heller aldri en raskere bil. Med lav pris, er det en attraktiv kombinasjon. Her er første titt på EX30.

Tekst og foto: David Kordahl Andersen

3,6 sekunder, faktisk. Ikke 4,7 eller 5,2, men 3,6 sekunder fra 0-100 km/t. Nå har riktignok Volvo varmet opp litt med elektriske C40 og XC40, de er også raskere.

Men at den nye lillebroren (ca 20 cm kortere), ikke bare er betydelig kvikkere, men virkelig lynrask, hadde jeg ikke sett for meg.

Tallet gjelder for Twin Motor Performance-utgaven av nye Volvo EX30, og kommer fra elmotorenes samlede effekt på 428 hestekrefter og 543 Nm i dreiemoment. Det er høye tall for en bil på størrelse med Opel Mokka.

Trenger du ikke firehjulsdrift, kan du velge Single Motor Extended Range med 272 hestekrefter. Også den er rask, her er tallet 5,3 sekunder. Og den går litt lenger: WLTP-tallene er ikke klare for EX30 enda, men Volvo estimerer 460 km for den firehjulsdrevne utgaven, og 480 for denne. Batterikapasiteten er på 64,5 kWt netto.

Er det mer enn du trenger, eller lommeboka er tynnere, kommer også EX30 i en grunnversjon med mindre batteri på 49 kWt netto. Her estimeres rekkevidden til 344 km.

Ladetiden er omtrent lik for de to batteripakene, siden den store kan ta effekt opp til 153 kW, mens den lille er på 134. Begge deler er veldig bra for denne bilstørrelsen, og gir ned mot 26 minutters ladetid fra 10 til 80 prosent SOC.

Rask bil trenger ikke være dyrt

Volvos prising av den nye elbilen ser mer eller mindre ut til å kaste det meste av gamle tanker om at høye ytelser koster mye penger, på sjøen.

Innstegsversjonen starter på bare 321 900 kroner, mens den Extended Range betinger 366 900. Twin Motor Performance krever 421 900. Har du noen gang fått en bil som klarer 0-100 km/t på 3,6 sekunder til en sånn pris?

Skal du ha mer utstyr enn LED hovedlys, infotainment fra Google og en del annet som kommer som standard i basis-utgaven Core, vil det koste mer.

Men ikke sjokkerende mye. 45 000 kroner i tillegg gir neste utstyrsgrad på stigen, som heter Plus. Da får du ting som Harman Kardon lydplanke i dashbordet, Pilot Assist (oppgradert med blant annet filskiftassistanse) og elektrisk bakluke.

Ytterligere påslag på 20 000 kroner, gir deg Ultra. I den inngår blant annet panoramatak, 360-graders kamera, 19-tommers felger, Park Pilot Assist og 22 kW ombordlader.

Akkurat stor nok?

Det du ikke får, er en veldig stor bil. Volvo EX30 er 4,23 meter lang, og da bader du ikke i plass på innsiden. Baksetet er helt greit for to voksne på kortere turer, men benplassen er snau om de som sitter foran ikke trekker setet forover. Og gulvet er høyt mens sitteputen er lav. Takhøyden er imidlertid god.

Bagasjerommet er på relativt beskjedne 318 liter, inkludert 69 under et enkelt, flyttbart gulv. Foran er det en liten frunk på 7 liter.

Skulle dette holde, er resten av de praktiske forholdene svært gode. Taklasten er på normale 75 kg, men de tre ulike versjonene kan faktisk trekke tilhenger på henholdsvis 1 000, 1 400 og 1 600 kg. Det er utrolig bra for en så liten bil.

Å befinne seg i et av forsetene oppleves dessuten som helt utmerket. Du merker det litt på bredden – at det er en mindre bil – men setene virker på vanlig Volvo-vis til å være svært komfortable.

I tillegg er justeringsmulighetene for seter og ratt svært gode, sånn at jeg finner en fin kjørestilling under denne første prøvesitten.

Temabasert interiør

EX40 er den første Volvoen hvor totalt karbonavtrykk gjennom produksjon og livsløp er beregnet til under 30 tonn.

Det kommer av flere ting, fra noe så enkelt som at bilen er mindre enn andre Volvo-modeller, til utstrakt bruk av resirkulerte materialer. En fjerdedel av aluminiumen er gjenvunnet, mens tallet for stål og plast er 17 prosent for hver.

Det benyttes dessuten fornybare materialer som lin og ull i en rekke komponenter.

Alt dette brukes i neste skritt til å sette preg på interiøret, du har fire ulike temaer å velge mellom. Blant annet et resirkulert denim-tema, hvor nettopp olabukser blir gjenvunnet og benyttet. Andre temaer er mer basert på fornybare stoffer.

Fabrikken hvor bilene skal produseres, ligger i Kina og benytter 100 prosent karbonnøytral energi, ifølge Volvo. Det er også stilt strengere miljøkrav til underleverandørene enn tidligere.

Sentrert

Interiøret i EX30 bærer som vanlig i Volvo preg av ren, luftig, skandinavisk design. For denne bilen tilkommer de resirkulerte materialene som et element, hva utseende gjelder på innsiden.

Det er enkelt og rett frem her, mye på grunn av sentreringen av nesten alt inne i bilen.

Infotainmentskjermen i midten er eneste digitale flate, du har ingen instrumentering av noe slag rett foran deg.

Til gjengjeld er den 12,3 tommer store skjermen som kjører Google programvare, delt inn i relevante seksjoner. Essensiell informasjon som kjørehastighet og gjenværende rekkevidde befinner seg øverst.

I midten har du kart, medieavspilling eller hva det måtte være du holder på med til enhver tid, mens klima-anlegget har hurtigfunksjoner helt i bunnen. Rett over, er en rekke variable knapper som tilpasser seg selv etter hvilke funksjoner du bruker ofte, og hva slags situasjon du er i.

Men det er ikke bare skjermen som er sentrert. I stedet for tradisjonelt lydanlegg, kommer EX30 med lydplanke i midten, tvers over dashbordet. Da spares kabling til høyttalere i dørene, og dessuten øker volumet i dørlommene.

Også vindusheiserne og sentrallåsen er plassert i midten, i likhet med et motorisert hanskerom, styrt fra skjermen. En morsom, og egentlig ganske praktisk detalj.

Videre har du en svært fleksibel midtkonsoll som inneholder alt fra ladeplate til åpne og lukkede rom, samt fleksible koppholdere.

Til tross for lav pris, og at dette er utstillingsbiler og ikke produksjonsbiler jeg ser på i denne omgang, virker kvalitetsfølelsen innvendig til å være god. Det er myke overflater og god design på mye.

Kan bestilles nå, kommer neste år

Volvo har åpnet salget av EX30 i dag, du kan regne med å få bilen levert over nyttår.

Med design som en mini-EX90, enorme fartsressurser, mulighet for firehjulsdrift, god rekkevidde, antagelig tilstrekkelig med plass – og ikke minst svært attraktive priser – kommer denne bilen til å bli en storselger i Norge.

Det samme kan gjelde for neste skritt: EX30 Cross Country. Volvo hadde tatt med noe de kaller en mellomting mellom ferdig produksjonsbil og konseptbil, til visningen i Milano.

Cross Country-utgaven skal vises i ferdig form neste år, og antagelig kunne leveres mot slutten av 2024, eller i starten av 2025.

Høyere bakkeklaring og en rekke stylingdetaljer, samt egne felger og en del annet, er det som skiller den fra vanlige EX30. Dette ser tøft ut og burde passe mange i Norge helt perfekt.

Bilder Volvo EX30

Bilder Volvo EX30 Cross Country: