Renaults sportsbilmerke, som du kanskje kjenner fra Formel 1, er snart klare med sin første elbil. Med den vil sannsynligvis vil merket også dukke opp i Norge.
Av David K Andersen
Du som er bensinhode vet selvsagt godt hva Alpine er, og har sikkert drømt om en rallyspekket A110 fra 80-tallet, eller kanskje til og med 310 fra tiåret etter.
Etter å ha ligget mer eller mindre brakk siden GTA-modellene på 90-tallet, ble merket gjenopplivet i 2017, og da de viste produksjonsversjonen av nye A110 på Geneve-utstillingen.
En bil i klasse med Porsche Cayman, men lettere, billigere, og ifølge mange, enda morsommere å kjøre. Bilen har fint rukket å bli en legende allerede.
Alpine-navnet er dessuten i ferd med å dukke opp som utstyrsnivå på vanlige Renault-modeller. Tenk ST-line fra Ford, GR fra Toyota eller GT-Line fra Kia. Ikke ekte Alpine-modeller, men med sportsligere styling og interiør. Først ut var Renault Austral som du kan lese mer om i denne linken.
Nå skal det satses elektrisk også fra Alpine, og med det, kanskje vi endelig vil se merket i Norge.
A290 Beta
Som du kunne lese om nylig i denne artikkelen, har Renault en ny, elektrisk femmer på gang, med uvanlig kul design.
Det er denne bilen Alpine, som du gjerne kan se på som Renaults AMG eller M-avdeling, har tatt fatt på, og som bli den første elbilen fra sportsbilprodusenten.
A290 som konseptbilen du ser her heter, er en av bilene som ifølge Alpine skal fylle en 3-bilers «drømme-elbil-garasje».
Konseptbilen, som Alpine kaller A290 Beta, har to motorer på forhjulene og er kjørbar med FIA-godkjent racing-chassis.
Produksjonsbilen vil imidlertid sitte på CMF BEV-plattformen, i likhet med Renault 5. Alpine sier at de blant annet har jobbet med stabilitet under akselerasjon, samt å gjøre bilen med agil og rapp, også i lave hastigheter.
Som en del av det, får den blant annet dempere med hydrauliske endestoppere, ala Citroën. Jeg antar de her benyttes til å oppnå akseptabel komfort til tross for gode kjøreegenskaper, i motsetning til maksimal generell komfort, som hos Citroën.
To versjoner
Når A290 kommer i salg neste år, vil den ikke ha to motorer som konseptet, men én. Effekten er ikke offisiell foreløpig, men det antas å være snakk om en modifisert versjon av Megane-motoren med rundt 220 hestekrefter.
I tillegg bekrefter Alpine at en kraftigere versjon vil dukke opp senere. Detaljene er ikke klare, men det ser ut til å dreie seg om effekt på ca 270 hestekrefter.
Batteripakken antas å havne på drøye 50 KWt, som altså er mer enn Abarth 500e, og på nivå med nye Mini Cooper.
Hva interiøret gjelder, sier designer Joshua Reer at produksjonsbilen vil ha 1% til felles med konseptet, altså blir ting langt mindre radikalt enn det minimalistiske du ser på bildene her.
Det eneste som antagelig kommer til å følge med, er den Formel 1-lignende OV-knappen som gir 10 sekunders ekstra boost.
Prisen er selvsagt ikke klar foreløpig, men skal vi gjette, vil en startpris på drøye 400 000 kroner kunne være sannsynlig.