Hjem Nyheter Ligner, men er helt ny: Honda Civic

Ligner, men er helt ny: Honda Civic

Den minner kanskje om dagens modell, men er helt ny. Hybrid drivlinje vil kunne hjelpe Civicens sjanser, og så kommer Honda med Type R-utgave.

Av David K Andersen

Etter et par generasjoner med lett romskip-aktig design, gikk Honda tilbake til mer konvensjonelle linjer ved introduksjonen av den nå utgående modellen.

Uten elektrifisering, eller stasjonsvogn, ble det ikke den helt store suksessen i Norge, men vi likte Civic både fordi den var romslig og kjøreglad.

LES TEST AV UTGÅENDE MODELL HER!

Og så kom den såklart i en himmelsk Type R-utgave. Som heldigvis også denne nye generasjonen vil få. At den kommer, er imidlertid stort sett det eneste vi vet om akkurat den. Men å anta en videreutviklet versjon av dagens 2-liters 320-hester sitter under panseret, er naturlig.

For den vanlige utgaven, som kommer til høsten, har Honda imidlertid gitt oss litt mer å tygge på.

Akselavstanden øker med 35 mm, og sporvidden er bredere. Sammen med hjul som fyller skjermene bedre, og en mer avrundet coupé-aktig taklinje, skal den både se sportsligere ut, og være det.

Samtidig skal plass og komfort for passasjerene være bedret ytterligere. Lavere panser, og lavere vinduslinje, gir større glassflater og bedre utsikt.

På innsiden preges interiøret av horisontal design-fokus for dashbordet – for å få bilen til å føles bredere på innsiden. Stilen er som alltid sportslig.

I midten av dashbordet er skjermen flyttet høyere, sånn at du skal slippe å bevege blikket mer ned fra veien enn nødvendig. Den har også vokst til 9 tommer, og byr på blant annet trådløs Apple Carplay.

Instrumenteringen har blitt digital, med skjerm på 10,2 tommer. I følge bildene, ser det imidlertid ut til at Hondas typiske ultra-klare klokkeskiver, er gjenskapt i digital form.

En etterlengtet nyhet er for øvrig at Civic for første gang kan leveres med stort lydanlegg med 12 høyttalere – levert av Bose.

Hybrid

På motorsiden forsvinner dagens 1- og 1,5-liters turbomotorer til fordel for hybrid drivlinje. Det er snakk om en fullhybrid, så lades kan den ikke.

En 2-liters bensinmotor uten overlading og på Atkinson-syklus, får hjelp at to elmotorer. Systemeffekten er 184 hestekrefter og dreiemomentet 315 Nm. Det burde gi godt grunnlag for frisk akselerasjon, og vil tilsvare Toyota Corolla med den store motoren.

Hondas hybrid-system skiller seg imidlertid vesentlig fra Toyotas, ved at bilen kan kjøre elektrisk, som hybrid eller med direkte drift mellom bensinmotor og hjul. Sistnevnte skal gi bedre drivstofføkonomi og lavere utslipp ved motorveihastigheter – det forsvinner her mindre effekt til transmisjonen (bilen skifter automatisk mellom de ulike modusene etter kjøreforholdene).

Med det sagt, oppleves Hondas hybrider med denne typen drivlinjen, omtrent som Toyotas i praksis. Det er snakk om trinnløs automat.

Du kan velge fire kjøremodi, Eco, Normal, Sport og Individual. Motor, transmisjon og instrumentering påvirkes av dem.

CO2-utslippet skal være under 100 g/km, mens Honda sier WLTP-forbruk kommer til å havne under halvliteren på mila. Det lover godt.

De aktive sikkerhetssystemene forbedres via et nytt frontkamera som ser i 100-graders bredde, og fire sonar-sensorer foran og fire bak. Disse forer datasystemene med mer presis informasjon, og bedrer funksjonaliteten for autobrems, filholder og så videre.

Honda sier i tillegg at passiv sikkerhet også har vært viktig – karosseri og dører er strukturelt sterkere, og bilen er utstyrt med hele 11 airbagger, inkludert egne for knærne og mellom fører og passasjer.

Civic er 50 år i år, og det har så langt blitt solgt 27,5 millioner eksemplarer av bilen.