Mazda går som vanlig sine egne veier, når de er klare med store CX-60. Det tekniske overrasker, men sluttresultatet er sannsynligvis den beste totalpakken for pengene en ladbar familie-SUV kan by på.
Av David K Andersen
Vi har jukset litt denne gangen, og vært en tur hos Mazda for å se nærmere på CX-60 i forkant av dagens verdenspremiere. Selvfølgelig i bytte mot ikke å si noe, eller vise bilder – før nå.
En rask kikk på nyheten, kan lure deg til å tro at dette er en arvtager til dagens CX-5, men det er ikke tilfelle. Med sine 4,75 meter, er nemlig CX-60 20 cm lengre, og dermed enda litt større enn Volvo XC60 og BMW X3.
Mer premium
At merker som BMW og Volvo nevnes, skyldes ikke bare at størrelsen er lik, eller at de kommer som ladbare hybrider. For Mazda vil med i premium-klubben, de vil bli sett på som konkurrenter til slike biler.
Og nettopp det, materialiserer seg i form av to bemerkelsesverdige punkter ved CX-60.
Det første, er lett å spotte, og dreier seg naturligvis om interiøret og hvordan det ser ut, oppleves og kjennes.
Etter å ha sittet i, trykket og kjent på, er det liten tvil om at Mazda er inne på noe her. Designen føles riktignok kjent i stilen, men dette er mer moderne, og ikke minst mer gjennomført enn i tidligere modeller.
Materialkvaliteten er dessuten utmerket, og består ikke bare av betydelige flater kledd i skinn eller myke plastmaterialer, men også i alternative måter å gjøre ting på.
Legg merke til det stilige stofftrekket i dashbord og dørsider, som er vevet. De spesielle sømmene du ser, kalles Kakenui, og kommer via en tradisjonell japanske måte å binde materialer sammen på. Sømmene er solide, men åpner samtidig opp litt, sånn at du ser materialet bak stofftrekket også.
Treverket du ser, er forresten ekte, og så er det hele innrammet i stilfulle og solide aluminiums-like lister.
Sammen med luksusfølelsen den store interiørbredden gir, symbolisert via den uvanlig fete midtkonsollen, føles dette betydelig mer påkostet enn hva man kan vente fra typiske «folkemerker». Som sagt: Mazda er inne på noe.
Perfekt ergonomi
Som alltid, er kjørefølelse sentralt hos Mazda. Og det går ikke bare på gode kjøreegenskaper og presis styrefølelse.
Man skal sitte godt og riktig, og der kommer CX-60 med en spennende nyhet: Om du legger inn høyden din i bilens system, benytter den sensorene som også følger med på om du er oppmerksom når du kjører, til å automatisk justere sete og ratt (også det er elektrisk), sånn at du sitter riktig.
Så vidt jeg kan bedømme, er i alle fall sittestillingen fin. Og setene er komfortable, selv om justerbar lårstøtte mangler. Akkurat det, bør Mazda snart få inn dersom de skal skal bli helt premium.
Teknologien som benyttes for å justere setet automatisk, brukes for øvrig også til å kjenne deg igjen, og stille inn alle oppsett du foretrekker automatisk når du setter deg inn. Som klima og medieavspilling. Hele 250 innstillinger kan følge deg, og automatisk settes så snart bilen skjønner at det er deg.
Skjermer, knapper og styring av bilens ulike funksjoner bygger videre på kjente Mazda-triks, som det glimrende HMI-systemet med hjul i midten ala BMW iDrive. Med det kontrollerer du 12,3-tommers skjermen, stilig innfelt i midten av dashbordet.
Nytt nå, er at også instrumenteringen er digital – der har du en 12,3-tommers skjerm til. Sammen med knapper og vippebrytere for klima og en del andre funksjoner, virker det som om CX-60 har fint forhold mellom digitalt og analogt. Det er gjerne mest brukervennlig når det er omtrent som her, i stedet for at absolutt alt går via skjerm.
Rekkesekser på langs under panseret
Ja, du leste riktig, og nå er vi selvfølgelig på det andre bemerkelsesverdige punktet med nye CX-60.
Den sitter på en nyutviklet plattform for store biler, og der er det langsmontert motor som gjelder.
Mazda sier løsningen har flere fordeler, men først og fremst dreier dette seg om å optimalisere kjøreegenskaper og komfort. Vektfordelingen blir optimal, og langsmontert rekkemotor betyr mer plass til å montere avansert hjuloppheng også foran. Og selv om bilen er firehjulsdrevet, blir det et noe kraftigere fokus mot bakhjulene enn forhjulene. Som hos de tyske premium-merkene.
Designmessig har det dessuten fordeler. I alle fall om du liker høyt og langt panser med tilbaketrukket kupé. Det blir mer klassisk og kraftfullt, sett fra siden.
Legg forresten merke til den nye formen på grillen. Den er dessuten bredere, som betyr at Mazda har lagt frontlys-teknologien med blant annet LED Matrix-lys, i to etasjer. Den lille LED-stripen inn mot grillen er ikke bare stilig integrert, men utgjør også blinklyset forover. En kul detalj.
Tilbake til drivlinjer, så kommer jeg snart til rosinen i pølsa for de av dere som er ekstra glad i motor. Men først litt om den ladbare biten.
For skal du kjøre på strøm, er det firer som gjelder – nærmere bestemt en 2,5-liter uten turbo. Motoren har slektskap til dagens enhet, men er forbedret, blant annet med økt kjørbarhet.
Rett bak bensinmotoren sitter elmotoren på 100 kW – til sammen ytes det her 327 hestekrefter og 500 Nm.
Så kommer girkassen, en helt nyutviklet automat med 8 trinn og elektrisk clutch i stedet for converter. Igjen går Mazda sine egne veier, og utvikler og produserer en ultramoderne girkasse på egenhånd. Imponerende med tanke på at merket i den store sammenhengen er en ganske liten bilprodusent. Mange, og langt større konkurrenter, kjøper inn automatkassene sine fra underleverandører.
Helt ferdige er vi enda ikke med transmisjonen, for bak automatkassen, kommer en fordelingskasse som sender krefter til forhjulene, og så fortsetter resten bakover til multilink-opphenget og bakhjulene.
Vi snakker altså omtrent samme type opplegg som hos BMW og Mercedes.
0-100 km/t går på bare 5,8 sekunder, og batteripakken på 17,8 kWt vil gi elektrisk rekkevidde på 63 km (WLTP blandet kjøring).
Så var det de rekkesekserne. Den kommer med en 3-liters bensin-motor uten turbo, men med samme selvantennings-teknologi som 180-hesteren i Mazda 3.
Og så kommer det jammen meg en helt ny 3,3-liters diesel rekkesekser.
For disse motorene, er ikke tekniske data klare, men det er jo veldig spennende at noen holder på med sånt nå om dagen.
Og selv om det antagelig skal mye til om bensin-utgaven kommer til Norge, er det slik vi forstår, gode muligheter for dieselen.
Danker ut konkurransen
På ett område, er CX-60 helt suveren, sammenlignet med konkurrentene: Den har tilhengervekt på hele 2 500 kg.
Ingen i dette segmentet, i alle fall ikke i ladbar form, er i nærheten av å matche.
Her snakker vi altså stort potensiale for campingvogn-folk og andre som gjerne trekke tungt med familiebilen.
Og selv om ikke tilhengervekten er satt for diesel-utgaven foreløpig, er det ingen grunn til å tro at ikke den blir minst like høy.
En av årsakene til at Mazda lykkes godt her, antar vi har å gjøre med den nye girkassen.
Legg til et stort og komfortabelt baksete, 570 liters bagasjerom og praktiske detaljer som vanlig stikkontakt med 1 500 Watt i bagasjen, og Mazda CX-60 begynner å skille seg ut som et særdeles spennende, og ganske unikt alternativ blant de ladbare familie-SUVene.
I påvente av tre nye elbilene Mazda lover innen 2025, kan CX-60 holde bra fart på salget i Norge. Det kommer også 5 ladbare hybrider de neste tre årene – en av dem blir denne bilens storebror. Den skal hete CX-80 og får 7 seter.
Så – hva koster den?
569 900 kroner, er svaret. Da er det med 20-tommers felger, de to skjermene innvendig, dashbord og dørsider i kunstskinn, head-up, ryggekamera, lydanlegg med Apple Carplay, Android Auto og 8 høyttalere, og egentlig veldig mye mer.
Men når du først skal, vil du antagelig ha ting som det nye 360-graders kameraet med «see through»-funksjon ala Land Rover, ladeplate, Bose med 12 høyttalere og sub, adaptiv fartsholder, LED Matrix, elektriske justerbare skinnseter med kjøling, ansiktsgjenkjennings-funksjonen som stiller inn alt for deg, stemningsbelysning, varme i baksetet og mer. Altså ting som kommer om du legger på prisen litt til.
Og du vil antagelig også spisse stilen mot sport med Homura-pakken, eller luksus med Takumi – det påvirker farger, krom eller ikke, styling, materialkvalitet, skinnkvalitet og mer. Eventuelt kjører du bare Exclusive-Line, som er base-versjonen, men kjøper til pakker.
Uansett hva du plukker på av utstyr, stopper det før 700 000, og da har du en betydelig rimeligere bil enn premium-konkurrentene kan by på, med mer utstyr. Og høyere tilhengervekt. Ikke er påslaget mot biler som Toyota RAV4 særlig stort heller.
Som totalpakke for pengene, fremstår denne bilen uvanlig komplett, og dessuten ganske spennende på flere måter.
Så får vi se om den lovende begynnelsen står seg når vi senere i vår skal teste CX-60 for første gang.
Salget åpner i dag, og de første bilene kommer til Norge i juni og juli.
Bilder fra Mazda: