Den kompakte crossoveren Kia Niro fortsetter som hybrid og elbil når ny generasjon er klar. Her er de første bildene.

Av David K Andersen

Kia Niro har vist seg å være en fornuftig, kompakt crossover som mange kan like. Den har så langt vært forsiktig med å stikke seg ut på design, men har i stedet stilt opp med gode praktiske egenskaper og ikke minst drivlinjer perfekt tilpasset Norge.

Når ny modell er klar, er det også klart at designen strammes opp betydelig. Det er fortsatt ikke snakk om de mest utsvevende formene, men ved hjelp av sylskarpe detaljer i fronten og spennende fargebruk som brekker opp sidene, ser dette langt mer spennende ut enn hva det har gjort så langt.

De praktiske egenskapene, som Niro hele tiden har vært god på, forbedres ytterligere, den er 6,5 cm lengre og også litt høyere og bredere. Det får du igjen for på innsiden, hvor også 12 Volts-batteriet er flyttet fra bagasjeroms-siden til under baksetet sammen med hybridbatteriet. Bagasjevolumet vokser med 15 liter og ender på 451.

Andregenerasjons Niro skal også tilby forfinet chassis med bedre styrefølelse og retningsstabilitet. Fokuset på komfort skal også være større, både hva fjæring og støy gjelder.

Interiøret på sin side, er tydelig inspirert av EV6, med sin asymmetriske design som omslynger fører og passasjer. Nye fargevalg på materialer og trekk, og hele 74 fargevalg for stemningsbelysningen, bidrar til friskere følelse.

Skjerm og det spesielle panelet under med softknapper som både kan styre klima og være hurtigvalg for infotainment, er også fra EV6.

Som før vil bilen komme med tre del- eller helelektriske drivlinjer, altså fullhybrid, ladbar hybrid og elbil.

Foreløpig sier Kia bare noe om fullhybriden, som har samme drivlinje som før. Altså en 1,6-liters sugemotor som sammen med elmotoren leverer 141 hestekrefter. Også dobbeltclutchautomaten med 6 gir beholdes.

Regn imidlertid med oppgraderinger for bedre effektivitet fra drivlinjen. Sammen med lavere luftmotstand snakker vi antagelig merkbar bedring mot dagens modell.

Hybridsystemet skal dessuten være i stand til å bruke data fra navigasjonen og tidligere kjøremønster til å avgjør når det er best å bruke elmotor og når bensinkrefter er smartest.

Førerassistentsystemer og tilkoblingsmuligheter med app, er naturligvis av nyeste generasjon, for maksimal sikkerhet og godt samspill med bilen.

Lansering av nye Kia Niro skjer senere i år.

Forrige artikkelTest: Mercedes E 300T de 4Matic
Neste artikkelTest: BMW iX xDrive50