Toyota er tilbakeholdne med informasjon om den nye GT3-raceren, men den kan bli merkets neste sportsbil – plassert over Supra på rangstigen.
Av David K Andersen
Toyota viser flere nyheter på Tokyo Auto Salon, som er en utstilling for bilsport, ombygde biler og spesialmodeller. Den mest dramatiske er GR GT3 Concept som du ser her.
Bilen skal representere det Toyota kaller «driver-first»-utvikling av biler, og at det prinsippet også skal gjelde i motorsport og for privatførere/team der. Jeg antar man skal ønske å ha lyst til å kjøpe bilen – for å bruke den i bilsport.
Det er nok noe av det samme prinsippet Toyota gjennom de siste årene har gjennomført med side vanlige gatebiler: Du skal få lyst til å kjøpe bilen fordi du har lyst til å kjøre den. Eller sagt på en annen måte – det er biler som gir deg som liker å kjøre bil noe ekstra.
De sier videre, nokså kryptisk, at ved å kommersialisere løpsbiler fremfor å bare tilpasse produksjonsbiler for bruk i motorsport, skal Toyota Gazoo Racing (TGR) bruke kunnskap og erfaringer fra motorsport til å lage både bedre GT3-biler og bedre, motorsport-baserte masseproduksjonsbiler.
I beste tilfelle, for deg som er mer interessert i gatebiler enn løpsbiler, kan dette gi et nytt sportsbil-flaggskip for bruk på veien. I så tilfelle snakker vi om en større, raskere og heftigere bil enn dagens Supra.
Toyota sier ikke noe om hvordan spesifikasjonene for GT GT3 Concept ser ut, men det er jo ikke vanskelig å kikke på noen av konkurrentene. Her snakker vi sportsbiler eller superbiler med lav vekt og gjerne 5-600 hestekrefter. Eksempler er Porsche 911 GT3, Mercedes-AMG GT og Aston Martin Vantage AMR GT3.
Toyota deltar også i dag i GT-racing, men da med Supra i GT4-klassen, som er under GT3. Lexus kjører imidlertid GT3 i IMSA-serien i USA og SuperGT-serien i Japan, med RC F.