Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Cupra Born

Prøvekjøring: Cupra Born

Cupra Born bruker mange av de samme ingrediensene som Volkswagen ID.3, men koker dem sammen etter annen oppskrift.

Av Dave Humphreys, foto: Cupra

Du blir tilgitt om synet av Cupra Born gir deg dèjá vu-følelse. Plattform-delingen med Volkswagen ID.3 betyr at det er likheter, men designerne har lyktes med å gi Born en minst like slående design – bare litt annerledes.

Merkets logo ser ut som noe fra et dataspill, men Cupra har satt inn bokstavene i den super-smale stripen av en grill – om noen skulle lure. LED-lysene bidrar til Borns sintere ansikt, i sterk kontrast til snille Volkswagen ID.3, og de har fått det korte panseret til å understreke looken.

Kobber-fargen, Cupras signatur, gir fin kontrast mot karosseri-fargene, den går gjennom nedre del av frontfangeren, er med i hjulene, og avslutter med logo og navn bak. Der har den også LED-stripe tvers over, og ser du nøye etter, står det Born i baklyktene. I C-stolpen får du tredimensjonal design som skal gi eksklusivt inntrykk.

Selv om bilen er kortere enn Golf-slektningen Cupra Leon, har den lengre akselavstand enn crossoveren Formentor. Det tjener passasjerene godt, samtidig som du får nok bagasjeplass – med 385 liter tar den 5 liter mer enn kombiutgaven av Leon.

Føles påkostet

Sportssetene foran hjelper Cupras bærekrafts-satsing, de er produsert av resirkulerte materialer. Selskapet Seaqual betaler lokale fiskere til å sortere ut plasten de fanger opp i garnene sine, før den blir resirkulert til et materiale som kan benyttes. Setene er kanskje i hardeste laget, men de holder deg godt på plass i svingene.

Et annet resirkulert materiale er Dinamica, det benyttes i armelenene og i deler av setene, og minner om semsket skinn. Takket være ulike materialer, god design og byggekvalitet, føles interiøret påkostet.

Utformingen av dashbordet er den samme som i ID.3, med et liten digital skjerm rett foran deg med girvelger på siden, og midtskjerm plassert flytende på panelet. Den har Cupras eget infotainmentsystem.

Frontruten er slak, det skaper lang avstand frem til den, og øker rom-følelsen. Du har flere steder å legge fra deg ting på, og under et rulle-deksel i midten er det to koppholdere og ekstra plass.

Bakseteplassen er god, to voksne sitter komfortabelt og kan nesten strekke seg litt. Midtsetet er imidlertid smalere, og har hardere stopping. Det er vanlig i denne klassen, men Borns flate gulv kompenserer.

Totalt sett fungerer dette interiøret godt, og materialkvaliteten oppleves som mer påkostet enn i ID.3. Dette er så bra at det burde friste en og annen kjøper over fra en Tesla Model 3.

Flere valg

Kunder får (etter hvert) valget mellom tre batteripakker; 45, 58 eller 77 kWt. Sistnevnte gir opp til 548 km rekkevidde. Alle versjonene har bakhjulsdrift, den minste stiller med 150 hester, mens de to største har 204.

Hurtiglading kan skje med effekt opp til 125 kW, men i 2022 vil Cupra rulle ut en oppdatering som tillater den største batteripakken å hurtiglade på 170 kW. Da vil det ta under en halvtime å lade den fra 5 til 80 prosent. Det er naturlig å anta at det samme kommer til å gjelde for andre MEB-biler med samme batteri.

Cupra byr videre på noe de kaller e-Boost Performance Pack for de to største batteri-versjonene. Det er som et midlertidig ekstra-boost på turbomotorer, du får 27 hester ekstra om du velger Cupra-modus i rattet eller trykker gasspedalen helt i gulvet. Forutsatt at det er nok strøm tilgjengelig.

Ved siden av denne ekstra-effekten, har Cupra gjort endringer på chassiset. Bilen sitter 15 mm lavere på forakselen og 10 på bakakselen sammenlignet med Volkswagen ID.3. Du får den også med progressiv styring, DCC (Dynamic Chassis Control) og bredere 235/40 R30-dekk. e-Boost Performance Pack gir dessuten større bremser foran.

Så hvordan oppleves dette på veien?

Fjæringen er nokså stiv, det er en del vekt som skal kontrolleres her. Samtidig tar den opp ujevnheter i veien effektivt nok til at det ikke påvirker komforten negativt.

Kreftene leveres umiddelbart, og så jevnt at Born ikke kjennes eksepsjonelt rask. Du merker heller ikke stort til at den er bakhjulsdrevet.

De større hjulene i kombinasjon med det senkede karosseriet, gir masse veigrep som du kan utforske ved aktiv kjøring i svingene. Den utmerker seg også med god stabilitet under hard nedbremsing.

Velg Cupra i kjøreprogramvelgeren, og du får ekstra effekt mens styringen strammes opp. Antispinn-systemet gir samtidig litt mer spillerom – det kan også skrus av.

Er du klar for å presse litt i svingene, vil ikke kjappe retningsendringer eller annet sette bilen ut av spill, karosseri-kontrollen er feilfri. Born baner seg vei fra sving til sving uten at det virker til å koste den stort, og du har glede av solid dreiemoment når du drar på ut.

Med topphastighet på 160 km/t dreier dette seg med om frisk kjøring i byen eller på landevei enn maksimal glede på bane. Ekstra-effekten fra e-Boost er et takknemlig tilskudd, men chassiset tåler langt mer effekt enn dette. Kanskje er det Volkswagen Group-politikk som setter effektgrensen for Cupra Born foreløpig.

Velger du Range-modus, oppnår du sannsynligvis bedre rekkevidde, og en-pedal-modus er svært effektivt og velfungerende i byen. Når du blir vant til pedalfølelsen trenger du sjelden å røre bremsepedalen.

Konklusjon

Med Volkswagens MEB-plattform som grunnlag og Cupras egne justeringer av chassis og hjuloppheng, er Born en av de bedre elbilene om du liker sportslig tilnærming til kjøringen. Sammen med attraktiv design både utvendig og på innsiden, er dette et interessant og attraktivt alternativ som er morsomt å kjøre. Dette kan faktisk være starten på en ny æra av kompakte elbiler med mye kjøreglede.

Galleri:

Data:

Cupra Born 58
Pris fra 307 000
Pris testbil Ukjent
Motortype Elektrisk
HK 204
Nm 310
Sek. 0-100 km/t 7,3
Topphastighet km/t 160
Forbruk blandet kWt/mil 1,55 – 1,67
Utslipp CO2 g/km 0
Egenvekt kg 1 736
Tilhengervekt kg 0
Bagasjerom liter 385
Lengde mm 4 322
Bredde mm 1 809
Høyde mm 1 540
Akselavstand mm 2 766
Ombordlader kW 11
Ombordlader, tid 0-100 6 timer 15 min
Hurtiglading 120 kW 0-80% 35 min
Batterikapasitet kWt 62/58 brutto/netto
Rekkevidde WLTP 395 – 424