Kias radikale design-satsing stopper ikke ved nye EV6, på bilutstillingen i Los Angeles viste de neste skritt for de elektriske SUVene: Konseptbilen EV9.

Av David K Andersen

Concept EV9 er på den ene siden ganske typisk for arten, altså konseptbil. Den har forseter som kan vendes så du får «lounge»-følelse, selvmordsdører bak som sammen med de foran åpner hele bilen opp, ekstremt ren design innvendig med store luftrom over alt, futuristisk ratt og det hele.

Det er såklart også en masse prat om bærekraft, design inspirert av naturen, og alt det der.

Men før vi avslår alt sammen og setter EV9 i samme bås som en lang rekke andre konseptbiler fra ulike merker med omtrent samme tanker og utførelse, burde vi kanskje huske på at Kia ofte er nærmere realitet med konseptene enn andre.

Å ta en titt på EV6 er i og for seg nok, den ser jo nesten mer ut som en konseptbil enn konseptbilen som inspirerte den. Også interiør-detaljer er med til produksjon hos sør-koreanerne – ta for eksempel lenestol-funksjonen på forsetene, for bruk mens du lader.

Så når Kia sier at det kommer en lang rekke nye elbiler de neste årene, er det antagelig ikke usannsynlig at i klassen for store SUVer, kan vi få noe som ligner ganske mye på dette.

For stor er den – hele 4,93 meter lang, vi snakker BMW X5-territorium. Her blir det også tre seterader og 7 plasser.

Og om det ikke uten videre er enkelt å se at designen er inspirert av naturen, virker det i alle fall som om den er laget for å ta seg frem i naturen. Det firkantede og tøffe utseendet er helt klart av samme skole som enkelte offroad-legender. Dette er ganske tøft.

Tilbake til konseptbilen og dens ulike fiffigheter som vi ikke vet om kommer i produksjon eller ikke, byr EV9 på flere detaljer.

For eksempel har den solcelle-panel i fronten, som lader batteriet. Og takrelingene kan automatisk felles ned når de ikke brukes, sånn at luftmotstanden blir mindre.

De spesielle 22-tommers-felgene er maskinerte og avhjelper også luftstrømmen rundt bilen for maksimal rekkevidde.

Konseptbilen har videre ulike interiør-modus, hvor Active benyttes under kjøring og skal gi fører og passasjerer best mulig opplevelse da. Pause-moduset er ment for sosialt samvær blant de reisende når man står stille, det legger ned midtre seterad og snur forsetene rundt.

I Enjoy-modus åpnes det mot naturen med lys og åpen bakluke, sånn at den kan nytes mens man sitter lunt og fint inne bilen.

Om det tekniske sies det ikke mye, men bilen skal være basert på E-GMP-plattformen, som betyr at vi kan vente drivlinjer som i EV6. Altså firehjulsdrift med opp mot 585 hestekrefter. Det antas at bilen vil klare 0-100 km/t på rundt 5 sekunder.

Vi regner med produksjon av EV9 vil starte rundt om kring 2024, men før den tid kommer flere andre nye elbiler fra merket, blant annet en ny generasjon E-Niro.

MER ELEKTRISK KIA? HER KAN DU LESE FØRSTE RAPPORT ETTER AT VI KJØRTE EV6!