Alle kjenner Seat, men kjenner du Cupra? Vi har hilst på første elbil fra det spanske merket.

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

De som er glad i motorsport eller som meg er veldig glad i «hot hatches» har nok hørt om Cupra, et navn som har vært knyttet tett til de sportslige aktivitetene i Seat-huset.

Men visste du at Cupra nå er et eget bilmerke?

For ikke lenge siden ble Cupra skilt ut fra Seat som eget merke, mye på samme måte som Polestar opprinnelig var et sports-underbruk av Volvo, men som nå er et fullverdig merke på egne ben.

– Vi ønsker å separere Cupra fra Seat, sier Ole Kristian Ågotnes under lanseringen av Cupras første elbil, Born, i Oslo.

Ågotnes er den norske sjefen for Seat og Cupra, som importeres av Audi-, Skoda- og Volkswagen-importør Harald A. Møller.

Foreløpig har Cupra kun én forhandler i Norge – det vil si: Det er i praksis et lite showroom med mulighet for prøvekjøring, plassert på Skøyen i Oslo.

All service gjøres på 22 servicepunkter spredt rundt om i Norge, de samme Møller-tilknyttede verkstedene Seat-kundene benytter som servicepunkt.

ID3-klone

OK, det var introduksjonen av Cupra. Hva så med det som faktisk er en interessant modell for det norske markedet: Elbilen Born?

For å gjøre det veldig kort er dette i praksis en lettere omstylet Volkswagen ID.3.

Den generelle fasongen og proporsjonene er identisk med konsernkusinen, men Cupra har gitt Born en del egne detaljer som kanskje spesielt gir seg utslag i fronten.

En hissigere snute, med Cupras distinkte kopper-detaljer gjør den mer aggressiv i utseendet, og jeg er ikke tvil om at jeg selv synes Born ser bedre ut enn ID.3 – både generelt og på detaljnivået.

Blant annet er detaljene på C-stolpen fysisk pregede mønster, ikke bare et klistremerke som på VW-utgaven. Dessuten gjør Cupra-detaljene at bilen har langt mindre «såpestykke-preg» enn ID.3.

På godt og vondt

Innvendig er det også mye ID.3 å finne, men også noen detaljer som løfter helhetsinntrykket.

Blant annet virker materialkvaliteten å være et merkbart hakk over ID.3.

I midtkonsollen sitter et rom som kan lukkes, hvor det hos Volkswagen bare er åpne koppholdere og kjip plast.

Multimedieskjermen i Cupra Born er også et par tommer større enn i ID.3 – 12 tommer er den på – men har i utgangspunktet samme grensesnitt og tekniske løsning som Volkswagen. Grafikken er litt sprekere, men skjermen er like (u)responsiv som i ID.3.

Det kanskje største irritasjonsmomentet er alle berøringsflatene for å styre essensielle funksjoner. For å justere volum eller temperatur brukes noen berøringsfelt under hovedskjermen. Disse er ikke spesielt elegant, og feltene er heller ikke opplyst – slik at det i mørket blir ren gjetning hvor disse befinner seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rattet har også en rekke berøringsknapper – opplyste heldigvis – men også to tydelige, fysiske knapper som ikke er å finne i ID.3: En for å veksle mellom forskjellige kjøremodi og en Cupra-knapp for å gå rett i den sportslige kjøremodusen.

De to knappene gir i hvert fall rattet, om ikke interiøret ellers, et visst … ja, tør jeg si det … Lamborghini-preg.

Sportsligere bil enn ID.3

For å skille Born ut som en bil på egne ben, eller egne hjul om du vil, har Cupra gjort noen grep med det mekaniske også.

– Cupra Born har et annet hjuloppheng, så den er lavere og sportsligere enn en ID.3, sier Joachim Næss, sjef for produkt og PR hos Seat og Cupra.

– Dessuten er effektuttaket fra motorene noe annerledes, sier han.

Under skallet finner vi de samme batteri- og motor-størrelsene som hos VW ID.3. Nå i begynnelsen er det snakk om et 58 kWt stort batteri, som vil bli tilgjengelig med 204 hestekrefter i første omgang. Rekkevidde? 424 kilometer.

Om ikke lenge blir en 231-hesters «E-boost»-utgave med samme batteri tilgjengelig for bestilling. Dette blir den raskeste Cupra Born: 0-100 går unna på 6,6 sekunder. Rekkevidden er oppgitt til 420 kilometer.

231 hester er det også å finne i utgaven med det største batteriet: 77 kWt. Det tyngre batteriet reduserer 0-100-aksen, som gjøres unna på 7 sekunder blank, mens rekkevidden øker til hele 540 km.

I andre enden av skalaen blir et 45 kWt batteri kombinert med 150 hestekrefter og 340 kilometer rekkevidde.

Maksimal ladehastighet er 110 kW for det minste batteriet, 120 kW for det mellomste og 170 kW for det største.

Kunne jeg kjøpt en?

Undertegnede har i dag en Seat Mii som privatbil – et bilvalg gjort av ganske pragmatiske hensyn som pris og enkel bynavigering, siden bilen hovedsakelig brukes til hovedstadskjøring.

Kanskje ville en Cupra Born vært en naturlig arvtaker?

Det er mye som taler for Cupra Born. Jeg syns den ser veldig bra ut, den har veldig kurante spesifikasjoner og prisen fra 307.000 kroner for 58 kWt-utgaven – som for øyeblikket inkluderer tre års service, vinterhjul og levering hjem på døren* – er utvilsomt spiselig. Det er også prisen på 339.000 kroner for den godt utstyrte First Born-modellen.

Det at den garantert blir et sjeldnere syn enn Volkswagen ID.3 teller også i Borns favør.

Derimot ville jeg vært litt skeptisk til multimedieløsningen, som for det første har vært alt annet enn feilfri i Volkswagen ID.3 – det kan løses med programvare-oppdateringer – men som ikke minst er belemret med noen veldig dårlige valg rent grensesnittmessig med disse berøringskontrollene for volum og temperatur.

Jeg holder an inntil videre – i hvert fall til jeg får kjørt den – men jeg utelukker absolutt ikke et bytte.

*: Hjemlevering tilbys kun så langt som Verdal. Kunder i nordligere strøk må belage seg på henting hos nærmeste servicepunkt.

Forrige artikkelDen siste småbilen på bensin
Neste artikkelPrøvekjøring: Ford Mustang Mach-E GT