Eventyrlysten og Morgan-fantast? Dette er din mulighet.
Av David K Andersen
Britiske Morgan har gjennom alle tider hatt entusiastiske eiere, som gjerne har tatt med bilene på lange turer til ukjente steder, kjørt ulike former for rally, deltatt i challenge-løp og så videre.
Det har vært inspirasjonen bak denne nye spesial-utgaven som bare skal bygges i 8 eksemplarer og har en prislapp nærmere 2 millioner kroner før avgifter.
Utgangspunktet er den nye Plus Four-generasjonen lansert i fjor, og så har Rally Raid UK, kjent for å bygge Dakar-biler, gått løs på den sammen med Morgan.
Mulighetene til å ha med bagasje er økt, og det er gjort spesielle tilpasninger som bedre beskytter fører og passasjer fra vær og vind under krevende forhold. Bakenden er omgjort sånn at den huser en avansert utstyrs-plattform. Det gjør at profilen minner litt om tidligere fireseters-modeller som Morgan leverte.
Ved bruk av bærearmer fra Plus Six-versjonen, øker sporvidden og bakkeklaringen, samtidig som bilen har fått lengre fjæringsvei. Innsiden av hjulbuene er modifisert slik at det er plass til større bevegelse inn i dem fra hvert enkelt hjul. Derfor ser også fortsatt bilen ganske lav ut.
Egne coilovere med interne stoppere er utviklet spesielt for bilen, og hjulopphenget har fått foringer som tåler større påkjenninger.
På undersiden er eksosanlegget helt nytt, og har utslipp på siden bak. Det gjør bakkeklaring på 23 cm mulig, og bedrer også angrepsvinkelen mot bakker. I tillegg var det nødvendig for å kunne montere inn det omfattende beskyttelses-systemet under bilen, som består av egen motor-beskyttelse, plate under bakhjulsopphenget, og separat beskyttelse for midt-delen.
Bakdiffen er hentet fra BMW og er elektronisk kontrollert. Morgan sier den er testet utførlig og gitt programvare som passer bilen og tiltenkt bruk. Du kan også manuelt velge mellom tre ulike grader av låsing for bakakslingen.
Interiøret er modifisert med tanke på bilens hensikt, du finner blant annet RAM-feste for elektroniske installasjoner, kartleserlampe, notisblokk-holder med mer. Lagringsplassen i den kompakte kabinen er dessuten økt.
Morgan sier ikke noe om motoriseringen, så vi regner med det dreier seg om samme 2-liters BMW-firer som befinner seg i standardmodellen. Den er turboladet, yter 258 hestekrefter og sørger for 0-100 km/t på 4,8 sekunder.
CX-T veier rundt 1 300 kg, så det er snakk om 2-250 mer enn en vanlig utgave, men med manuell girkasse og dette chassiset, er nok ikke bare nyheten mer enn rask nok, men også rasende morsom å kjøre på løst underlag.
Se gjennom bildene under, legg merke til detaljarbeidet, og kjenn suget etter en ekspedisjon i høyt tempo med Morgan Plus Four CX-T komme snikende!