Porsche Macan oppdateres betydelig, med nyheter innvendig, mer krefter og friskere styling.
Av David K Andersen
Macan, som kom i 2014, har vært en stor suksess for Porsche. 600 000 biler er produsert, hvorav 480 000 har blitt solgt til kunder som er nye for merket.
I forkant av lanseringen av en helt ny, elektrisk Macan på PPE-plattformen om et par år, oppdateres nå dagens generasjon betydelig.
Det blir endringer i modellrekken, hvor Turboen forsvinner. Da står man igjen med standardutgaven, S og GTS. Alle får imidlertid mer krefter, så GTS ender opp like heftig som Turbo var før.
Grunnversjonen, som har 2-liters turbofirer, får 20 ekstra hestekrefter og ender på 265. Det gjør at den klarer 0-100 km/t på 6,2 sekunder.
S-utgaven får installert 2,9-liters turbo V6, og øker med 26, til 380 hestekrefter. Da er vi nede på 4,6 til 100 og topphastighet 258 km/t.
Toppversjonen GTS har samme 2,9-V6, men i friskere versjon med 440 hester. Det gir 4,3 sekunder til 100 og 272 km/t topphastighet.
PDK dobbeltclutch automat er standard på alle utgaver, i likhet med PTM (Porsche Traction Management) firehjulsdrift.
GTS senkes med 10 mm, får Torque Vectoring og kraftigere luftfjæring, slik at den spisses ytterligere. PASM (aktive støtdempere), som er standard på S og GTS, og opsjon på standard-modellen, er dessuten optimalisert for hver enkelt modell for maksimalt optimaliserte kjøreegenskaper tilpasset vekt og drivlinje.
På utsiden går det som det pleier med oppdateringer som dette i ny front med annen grill og nye lykter, ny diffusor bak, og større hjul med 7 ulike design å velge på.
GTS har ytterligere styling mot de andre, og bruker en del sorte på detaljer som kontrast.
Også på innsiden er det nyheter å finne, først og fremst i midtkonsollen som får opplyste berøringsflater med haptiske tilbakemeldinger fremfor knapper.
Nye Macan er klar for bestilling nå, prisene starter på 1 113 900 kroner.