Drøye to år etter at Koenigsegg viste Jesko i Genéve, er den klar for produksjon. 125 eksemplarer av hyperbilen med opp til 1 600 hestekrefter skal bygges.
Av David K Andersen
Bilen på bildene er fabrikkens egne pre-produksjons-modell, lakkert i Tang Orange Pearl, samme farge som CCR i sin tid hadde.
Det svenske bilmerket med Christian von Koenigsegg i spissen gjør som vanlig ting på sin helt egne måte. Det betyr blant annet den egenutviklet SmartCluster digitale instrumenteringen. Den svinger i takt med at du vrir på rattet.
Motoren er en re-designet versjon av 5-liters V8eren med to turboer. Den leverer 1 280 hestekrefter på vanlig bensin, og 1 600 på E85.
Hyperbilen er voldsomt avansert, her har du ting som aktiv aerodynamikk som kan levere opp til 1 000 kg ekstra marktrykk. Den har også styring på bakakslingen og F1-inspirert hjuloppheng i karbonfiber. Bak har den Triplex-system, som er en egen oppfinnelse med en tredje støtdemper for å håndtere de spesielle bevegelsene bakenden på en bil med så mye effekt må håndtere.
Kanskje mest oppsiktsvekkende, er Koenigseggs in-house-utviklede girkasse, som de sier er det største nyvinningen innen transmisjon siden dobbeltclutch-automaten kom på markedet for snart 20 år siden.
Girkassen har 9-trinn, men i stedet for å skifte mellom to clutch-sett, har den 7 clutcher. Modellen er ikke ukjent, den er i en annen form benyttet på landbrukstraktorer med opp til 9 gir med hver sin clutch. Det spesielle med LST (Light Speed Transmissjon) er at den er svært lett og kompakt i konstruksjonen.
Ved siden av å skifte gir med tilnærmet lysets hastighet både opp og ned, kan den like raskt skifte fra eksempelvis syvende-gir til fjerde. Enheten veier bare 90 kg, det er opp mot 50 kg lettere enn en typisk dobbeltclutch-automat.
Agera-etterfølgeren vil produseres i to utgaver, den ene rettet mot maksimale ytelser på bane. Den andre, med tilnavnet Absolut, er konsentrert om å nå en topphastighet på 480 km/t. Ja, du leste riktig: 480 km/t.
Prisene er ikke klare, men vi hører det er snakk om startpris på rundt 28 millioner kroner før norske avgifter.