Navnet har vært synlig i Oslo-trafikken en god stund, BYD er nemlig markedsleder på elektriske busser i Europa. Nå kommer imidlertid personbilen også – den første lasten med 7-seteren BYD Tang har forlatt Kina med kurs mot Norge.
Av David K Andersen
Det er Suzuki- og Maxus-importør RSA som står for BYD Norge, og etter at bilen ble vist i fjor sommer, er endelig den første lasten med 100 biler på vei til hit. Ankomst Norge er ventet i slutten av juli.
Siden salget startet har allerede 500 biler blitt forhåndsolgt, og det ventes totalt 1 500 BYD Tang til Norge i løpet av året.
SUVen, som har startpris på 599 900 kroner, har 7 seter som standard. Sammen med batterikapasitet på 86,4 kWt, som gir rekkevidde på 400 km WLTP, blir Tang en elektrisk familiebil med kvaliteter som tiltaler mange nordmenn. Hurtiglading kan skje med effekt på opp til 110 kW.
Bilen har to elmotorer med lik effekt, som gir firehjulsdrift, og den yter totalt 509 hestekrefter og 660 Nm. Det gjør at 0-100 km/t går på 4,6 sekunder.
Den 4,87 meter lange bilen kan trekke tilhenger på 1 410 kg.
Prisen på 599 900 kroner inkluderer Executive Pack, som gir 22-tommers felger, panorama soltak, elektriske, ventilerte skinnseter, stemingsbelysning, 360-graders kamera, ladeplate for mobilen og elektrisk bakluke.
-I dag er virkelig starten på den europeiske drømmen for BYD, og våre ambisjoner om personbil, sier administrerende direktør i BYD Europa Isbrand Ho. –Med den nye BYD Tang har vi en fantastisk ny SUV for det norske markedet, og vi er sikre på at dette er det rette springbrettet inn i det europeiske markedet. Med denne SUVen som kombinerer østlig og vestlig design utformet av Wolfgang Eggers designteam, er dette en bil som vil ta opp kampen med de nåværende markedsaktørene, legger Ho til.