Den første bilen i ID-serien fra Volkswagen med sportslig snitt, har hatt premiere. Dette er ID.4 GTX.

Av David K Andersen

Idet Volkswagen er i gang med utleveringen av ID.4 til norske kunder, utvides nå programmet.

Den elektriske familie-crossoveren jeg rett og slett lot meg imponere kraftig over ved første test (les den her), finnes så langt bare med bakhjulsdrift.

Trekk på alle fire, er det imidlertid mange som venter på, så når ID.4 GTX kommer med det som standard, og vil kunne leveres allerede fra sommeren av, blir antagelig valget nokså enkelt?

Den er i alle fall raskere enn en standard firehjulsdreven versjon, som vi regner med kommer til å få 265 hestekrefter. Her har du 299 i systemeffekt, levert i opp til 30 sekunder av gangen.

Det gjør at 0-100 km/t tar 6,2 sekunder, mens topphastigheten er begrenset til 180 km/t. GTX er med andre ord kvikk, men samtidig ikke i samme grad som en del andre elbiler. Den er eksempelvis veldig langt unna den kommende GT-versjonen av Kia EV6, som får 585 hestekrefter og klarer 0-100 på 3,5 sekunder.

Om GTX er noe tilsvarende det GTI er for bensinbiler fra Volkswagen, eller mer av en sportslig versjon av ID.4, må vi vente til den er testet med å finne ut. Men potensialet er selvfølgelig der. For selv om ikke akselerasjonen er mindblowing, som jeg hadde ventet, ligger alltid det mest sportslige i kjørefølelse og chassis – ikke i ren power.

Batteripakken er den samme som i de eksisterende versjonene med største alternativ, altså 77 kWt. Rekkevidden med firehjulsdrift blir imidlertid noe kortere, den er på opp til 475 km. Hurtiglading kan skje med effekt opp til 125 kW.

Med batteriet i gulvet, lover Volkswagen både god plassutnyttelse innvendig, som vi allerede vet, og bra kjøreegenskaper med fin balanse i bilen. GTX leveres med 20 eller 21-tommers felger, påmontert 235 brede dekk foran og 255 bak.

Med sportspakke senkes bilen 15 mm og får progressiv styring. Velges i tillegg Sport+-pakke, får du også adaptive dempere. De vil også være knyttet opp mot kraftutviklingen og den elektronisk styrte differensialbremsen på bakakslingen, for å gi best mulige dynamiske egenskaper. Firehjulsdriften er dessuten programmert for automatisk å kunne levere både fremkommelighet, stabilitet og mer dynamiske kjøreegenskaper.

Prisen på GTX er 459 900 kroner, som er svært lavt. Du skal imidlertid være oppmerksom på at det finnes en betydelig mengde tilvalg og pakker, som du sannsynligvis vil ha, og som fort tar prisen en god bit over halvmillionen.

Å plukke ut GTX i mengden bør være rimelig enkelt, den kjennetegnes blant annet av at større deler av karosseriet er lakkert i bilens farge, og at den har økt antall detaljer og flater i blank sort kontrastfarge.

Den har videre grill i sort høyglans, og en ny bakfanger med diffusor. Rødfargen du ser på bilen på bildene her, er dessuten egen for ID.4 GTX, den heter Kings Red Metallic.

Volkswagen har lagt ut pris- og utstyrliste, så det er allerede nå mulig å utforske hva som er standard og hva som er mulig å få i tillegg, til hvilke priser.

ID.4 oppnådde for øvrig nylig 5 stjerner i kollisjonstesten Euro NCAP, hvor også bilens rikelige aktive sikkerhetsutstyr spiller inn positivt.

Galleri: