De fleste bilprodusenter fornyer logoene sine med jevne mellomrom – tre har så langt i år oppdatert.

Av David K Andersen

Det er naturlig å markere veien videre inn i fremtiden på forskjellige måter, en av dem er å fornye logoen. Det passer gjerne fint når strategi og budskap endres, som det nå gjør for alle merker med tanke på den nødvendige elektrifiseringen.

GM er den amerikanske giganten med merkene Chevrolet, Cadillac, Buick og GMC. Før kanskje mest kjent i Europa med Opel, men etter at merket ble solgt til PSA, er faktisk ikke GM offisielt representert her lenger.

Som nesten er litt paradoksalt i denne sammenhengen, siden GM sier den nye logoen nettopp representerer det elektriske skiftet konsernet skal gjennom de kommende årene.

Vi husker selvfølgelig alle Ampera-e, som var den første moderne elektriske folkebilen med lang rekkevidde og svært velutviklede egenskaper for sitt lanseringstidspunkt.

Nå satser GM knallhardt på elbiler igjen, og skal lansere 40 nye bare de neste fire årene.

Den nye logoen har små bokstaver som fader fra lys blå til mørkere. Det er 10 år siden GM endret logoen forrige gang, og dette er bare den femte gangen de gjør det noen gang.

 

Neste ut er Kia, som har endret den til å minne mer om noe som kunne vært skrevet for hånd. En rytmisk, ubrutt linje, skal symbolisere Kias ønske om å være inspirerende. -Kias nye logo representerer selskapets forpliktelse til endring og innovasjon, sier president og CEO Ho Sung Song.

Den nye logoen skal være inspirerende for kunder som søker mobilitetsløsninger i femtiden, og ble lansert med et rekordstort pyroteknisk show.

Til slutt er det Peugeot som nylig viste nytt kjennemerke. De har siden 1850 hatt 10 ulike versjoner, den nye er et sort skjold med dominerende løvehode.

Logoen er designet inhouse, hos Peugeot Design Lab, og erstatter dagens versjon som kom i 2010. Helt nye 308, som snart skal vises for første gang, blir første modell ut.

Den nye løven skal symbolisere styrke, kvalitet og eleganse, og lanseres med en stor reklamekampanje som kalles «Lions of our Time». Den har fokus på hvordan Peugeot skal være et highend-merke som skaper mer kvalitetstid for eierne.