Niels van Roij er en nederlender med sans for stasjonsvogner – gjerne av bilmerker som ikke lager det selv. Nå hyller han en legendarisk varebil – som i sin moderne versjon er basert på en Ferrari 550 Maranello.
London-baserte Niels van Roij Design har lenge dryppet sitt siste prosjekt, en hyllest til varebilversjonen av Ferrari 250 GT SWB fra 1962. Som vanlig blir det med noen få eksemplarer – til en ikke kjent prislapp.
Under skallet til det håndbankede aluminiumskarosseriet finner du en Ferrari 550 Maranello, som er utstyrt med en 5,5 liter stor frontmontert V12er på snaut 500 hester. Riktignok har Niels van Roij gjort visse tekniske justeringer også – som justerbare dempere fra Koni – helt i tråd med hva du fant i 60-tallsbilen.
Karosserimakeren har gått solid til verks, og det eneste som er tatt med videre er frontruten. Den karakteristiske flate taket som møter den skarpe avkuttede bakenden, skal bidra til å la luften slippe bilen, uten å skape turbulens. Den såkalte «kammbacken» er en av designtrekkene som er en del av hommagen til originalen, en annen ting er luftinntakene på skjermene foran, runde baklys og svært markante hofter.
Selv om fronten har hentet mye fra donorbilen, der også denne inspirert av originalen. Panseret har fått et sett med temmelig aggressive luftinntak, mens grillen har fått et sett med tåkelys. Likevel er det vel kanskje den gjennomsiktige boblen på panseret den perfekte lenken.
Innvendig har også van Roij slått seg løs. Standardsetene i karbonfiber er trukket med blå Alcantara, med en innbrodert silhuett av den moderne tolkningen. Ellers er bilen preget av aluminium og sort skinn.
To år har Niels van Roji jobbet med prosjektet, som står gått i stil med tidligere kreasjoner som hans Silver Spectre Shooting Brake