DS utvider utvalget med ny utgave av 7 Crossback E-Tense for deg som ikke trenger firehjulsdrift. Det betyr lavere pris.
Av David K Andersen
Premiummerket fra PSA, DS, lanserte kompakt-SUVen DS 7 i 2017 – først med helt fossil drivlinje, senere som ladbar hybrid med firehjulsdrift og 300 hestekrefter.
Nå kommer bilen i ny utgave, hvor elmotoren på bakakslingen, og dermed firehjulsdriften forsvinner.
Det betyr at systemeffekten reduseres til 225 hestekrefter, men 1,6-liters turbomotoren med 180, og elmotoren foran på 110, beholdes.
Elektrisk rekkevidde tar imidlertid ingen skade, snarere tvert i mot, batteripakken på 13,2 kWt sørger for 55 km. Du kan kjøre helelektrisk i opp til 135 km/t.
Bilene fra DS skiller seg jo ikke bare ut via konvensjonelle premium-trekk som påkostede materialer i interiøret, men også individuell design og stil.
Og så spares det naturligvis ikke på utstyret, varianten av DS 7 som kommer til Norge har Grand Chic nivå, som betyr at hele listen er inkludert. Det betyr blant annet 12,3-tommers infotainmentskjerm, skinninteriør, elektrisk justerbare forseter med minne, elektrisk justering av bakseteryggen, adaptivt chassis hvor bilen leser veien og tilpasser deretter, og masse annet.
Rosinen i pølsa er prisreduksjonen på 60 000 kroner sammenlignet med den firehjulsdrevne utgaven. Denne nye versjonen koster 530 000, så om du ikke har behov for trekk på alle fire, er valget enkelt.
-DS 7 Crossback E-Tense 4×4 har truffet bra og tiltrekker seg kunder som ønsker seg en luksuriøs og unik kjøreopplevelse. Vi ser frem til å senke terskelen betydelig for denne modellen og tilby den til enda flere, sier Thomas Christensen, direktør for DS hos Bertel O. Steen.