På forespørsel fra en kunde, har verdens kanskje fremste Porsche-foredler, Singer, utviklet en rallybil som feirer merkets eventyr i bilsportgrenen på 80-tallet.
Av David K Andersen
Porsche er i dag mest kjent for sin utrolige historie innen racing, men merket har også hatt betydelige satsinger i rallysporten opp gjennom årene.
Med jevne mellomrom under 60- og 70-tallet dukket Porsche opp med fabrikk-teamet i utvalgte løp – vi husker naturligvis spesielt Bjørn Waldegård kjøre 911 i 69 og 70. Sistnevnte år vant også Porsche fabrikk-mesterskapet, selv om det var før Rally-VM ble opprettet.
Waldegård ble senere, i 1978, den første verdensmesteren i rally – da med Escort Mk2. Samme år vant Jean-Pierre Nicholas, mannen som ledet Peugeot og Marcus Grönholm til to førertitler i 2000 og 2002, Rally Monte Carlo – i en 911.
Det er altså mer enn nok å hente frem fra historien for å rotfeste den nye Singeren, men akkurat denne, spiller kanskje med på 80-tallet og Porsche 959. Den var tiltenkt Gruppe B, men forsinkelser i utviklingsarbeidet resulterte i at Porsche aldri rakk å konkurrere med den i Rally-VM før klassen ble forbudt etter 1986 (den var klar til 87…).
Under utviklingen, ble imidlertid bilen brukt i Paris-Dakar, hvor Porsche vant i 1984, men da med motoren fra den gamle 953 rallybilen. Ny seier kom i 1986, nå med doble turboer.
Deretter endte 959 som kjent opp med å bli Porsches første av så langt tre hyperbiler – den var sammen med Ferrari F40 i en helt egen klasse sammenlignet med alt annet du kunne sette skilt på og kjøre på veien med på slutten av 80-tallet.
Singer ASC, det står for All-terrain Competition Study, er tatt frem i samarbeid med Richard Tuthill, et britisk selskap som spesialiserer seg på ombygging av klassiske Porscher for bruk i rally.
Kunden har bestilt to biler: En i Singers Parallax White-fargene du ser her, for bruk i ørken-rally. Og en i Corsica Red for bruk i asfalt-rally.
Bilen du ser her er basert på 1990 964 911. Den er tatt helt ned og karosseriet har blitt forsterket, samt fått overflater i karbonfiber.
Bilen er betydelig hevet og har ekstremt lang fjæringsvei. Den er utstyrt med 8 støtdempere som alle kan justeres i 5 trinn.
Firehjulsdriften er permanent, og får kreftene levert via en 5-trinns sekvensiell kasse med rettskårne drev som kan gires under full belastning. Både for- og bakaksling, samt fordelingskassen, har limited slip differ.
Motoren er luftkjølt, på 3,6 liter og har 2 turboer. Effektuttaket er variabelt og tilpasses bruk, men laveste effekt er 450 hestekrefter og 570 Nm.
ASC er videre utstyrt med bensintanker for lange ørkenløp, fullt FIA-godkjent bur, race-navigasjon og drikkesystem for fører og kartleser, for å nevne noe.
Mer enn det er det vel egentlig ikke å si, annet enn at om jeg hadde latterlig mye penger, synes jeg dette høres ut som en av tidens beste ideer – ikke miss videoen under!