Seats ladbare versjon av nye Leon resulterer i bedre ytelser, og ikke minst god økonomi for den som lader.
Av: Dave Humphreys
Nå som Cupra blir et eget merke, blir den kvikkeste Seaten, også den med lavest utslipp. Denne ladbare utgaven heter e-Hybrid – et navn Seat er i ferd med å rulle ut på tvers av modell-linjen – også for den største SUVen, Tarraco.
I motsetning til noen av konkurrentene, som gjerne utsmykker hybridene sine med blå detaljer eller lignende, er den elektrifiserte Leonen mer eller mindre identisk med sine fossil-drevne søsken. Spesielt med den sportslige FR-stylingen, er dette en av de mest attraktivt designede bilene i kompaktklassen.
Ved siden av et diskret e-Hybrid-merke på bakluka, er ladeporten på venstre side foran, det eneste tegnet på at dette er en ladbar bil.
Batteripakken er en 13 kWt lithium-ion-enhet, plassert bak i bilen, under baksetene og bagasjerommet. Det gjør at bagasjevolumet i denne kombi-utgaven reduseres med 100 liter til 270. Det er tilstrekkelig for typiske daglige behov, og skulle det ikke være stort nok, finnes det også en ladbar stasjonsvogn-utgave av Leon. Den vil også straffes noe av batteripakken, men 470 liter, er bra for en stasjonsvogn i denne klassen – det største tapet av plass ligger under gulvet.
Drivlinjen
Med 3,6 kW AC-lading, tar det 3 timer og 42 minutter å lade Leon e-Hybrid fra null til full. Rekkevidden er 60 km i henhold til WLTP, og er således ikke blant de absolutt beste, men betydelig bedre enn hva biler som dette presterte for bare et par år siden, og ikke minst nok for veldig mange i hverdagen.
Å kjøre Leon e-Hybrid i rent elektrisk modus, er en fryd. Elmotoren på 85 kW gir akseptabel punch og du er kjapp ut i krysset når det blir grønt lys. Sammen med solid dreiemoment er det om nødvendig mulig å kjøre forbi også.
Hvis, eller kanskje mer når, batteriet går tomt, overtar 1,4-liters turbomotoren, og sørger for tilfredsstillende akselerasjon. 150 bensinhester gjør ikke alene denne bilen til en GTI, men den er raffinert i gangen, og med momentet levert relativt tidlig, trives den best uten å presses maksimalt. Tynes motoren, blir den litt råere i gangen, og kan kjennes litt anstrengt.
Velger du imidlertid Sport, slik at både elmotoren og bensinmotoren jobber sammen, får du 204 hestekrefter og 350 Nm å rutte med. Faktisk føles den noe raskere enn 0-100 km/t-tallet på 7,5 sekunder antyder.
Komforten er generelt høy, men det kjennes som den ødelegges litt av testbilens Bridgestone-dekk, som avgir en del støy.
Dobbetlclutch-automaten fortsetter å by på kjappe, men samtidig myke girskifter, slik vi kjenner fra alt fra VW Golf og Skoda Octavia til Porsche 911 med samme type automatkasse. Den tradisjonelle girvelgeren er imidlertid erstattet av en vippebryter.
Interiør
Men den er bare en liten del av et svært imponerende, og helt nytt Seat-interiør. Den store infotainmentskjermen sitter høyt i dashbordet, som både gjør den enklere å nå, og mindre distraherende under kjøring – du trenger ikke å flytte øynene langt ned fra veien.
Menysystemet er enkelt å bruke, og ser ikke ut til å ha de samme «buggene» jeg opplevde ved første møte med VW ID.3.
Den digitale instrumenteringen byr på masse relevant informasjon, og du kan velge mellom ulike visningsformer.
Hva kvalitets-følelse gjelder, tar Seat her store skritt sammenlignet med forgjengeren. Inntrykket forsterkes av stemningsbelysningen, som via en LED-stripe som går fra dør til dør, ikke bare ser bra ut i mørket, men også benyttes til å varsle i forbindelse med blindsone-systemet (den lyser da kraftigere på aktuell side). Det er ikke ofte at sikkerhetsdetaljer er kule, men det er faktisk denne løsningen.
Konklusjon
Som ladbar hybrid, leverer i høyeste grad nye Leon på respektabelt nivå. Spesielt godt, fungerer den i automatisk hybridmodus, hvor den selv bestemmer bruken av fossil- og elmotor – alt etter forholdene. Skiftet mellom de ulike energikildene er så sømløst at du selv ikke merker at det skjer. Seat har virkelig gjort en god jobb med Leon e-Hybrid, den byr glimrende balanse mellom raffinert komfort, og nok kjørbarhet og ytelser til å sørge for en engasjerende kjøreopplevelse. Og lader du hver dag, kjører du også svært rimelig.
SEAT LEON KÅRET TIL ÅRETS BILKJØP AV AUTOBEST – LES MER HER!
Galleri:
Data:
Seat Leon e-Hybrid | |
Pris fra | Ikke klar |
Pris testbil | Ikke klar |
Motortype | R4 bensin turbo + 1 x elmotor |
Drivlinje | 6A, mekanisk FWD, elmotor på trans. |
Motorvolum ccm | 1 395 |
HK o/min bensin | 150 5 000 – 6 000 |
Nm o/min bensin | 250 1 550 – 3 500 |
HK elmotor | 116 |
Nm elmotor | 330 |
Systemeffekt hk | 204 |
Systemmoment Nm | 350 |
Batterikapasitet | 13 kWt brutto |
Sek. 0-100 km/t | 7,5 |
Topphastighet km/t | 220 |
Rekkevidde el km | 60 WLTP |
Forbruk blandet l/mil | 0,12 |
Utslipp CO2 g/km | 27 |
Egenvekt kg | 1 614 |
Tilhengervekt kg | 1 500 |
Bagasjerom liter | 270 – 1 191 |
Lengde mm | 4 368 |
Bredde mm | 1 800 |
Høyde mm | 1 456 |
Akselavstand mm | 2 684 |