Den populære japanske pickupen er på plass i Norge i helt ny utgave. Her er Isuzu D-Max.

Av David K Andersen

Det har så langt i år vært Volkswagen Amarok, Ford Ranger og Toyota Hilux som har dominert pickup-salget i Norge. Nå er imidlertid Isuzu D-Max tilbake i helt ny generasjon.

Dermed kan vi regne med at dagens ledertrio får konkurranse på registreringsstatistikken neste år.

D-Max har nemlig i begge tidligere utgaver vært svært populær i Norge. Kombinasjonen av høy tilhengervekt på 3 500 kg, kraftige motorer, attraktiv pris og en noe røffere tilnærming til biltypen, har slått an blant alt fra entreprenører til privatbrukere.

Når tredje generasjon nå er på plass, er fortsatt de etablerte kvalitetene med, men samtidig satses det sterkere på komfort og utstyr enn tidligere.

D-Max, som både kommer med halvannen cab og dobbelt-cab, stiller denne gangen med det aller meste av utstyr vi til vanlig finner i godt spekkede personbiler.

Eksempelvis er 9-tommers infotainmentskjerm på plass, med tilhørende trådløs Apple Carplay og Android Auto. Rattet er justerbart i fire retninger, den har adaptiv cruise, full LED, 8 høyttalere, «follow me home»-lys og mye mer.

Sikkerheten skal dessuten være godt ivaretatt med 8 airbagger (inkludert en mellom forsetene), autobrems, aktiv styring, skiltleser og de fleste andre aktive systemer. Så oppnådde den også full pott med 5 stjerner i Euro NCAP tidligere i desember.

Teknisk snakker vi 1,9-liters dieselmotor, så den store 3-literen man kjenner fra tidligere biler, er ikke tilgjengelig i denne omgangen. Effekt på 163 hestekrefter og dreiemoment på 400 Nm, burde imidlertid være nok til å holde følge med trafikken selv om lastekapasiteten på 1 tonn og tilhengervekten på 3,5, utnyttes.

Bilen leveres med manuell 6-trinns girkasse eller automat med like mange gir. Firehjulsdrift er standard på alle versjoner.

Prisene varierer fra 450 000 kroner til 515 000, avhengig av hytte-type, girkasse og utstyrsnivå. Ut over dette kan du kjøpe til ulike typer hardtop, plan-liner og diverse annet som optimaliserer for tiltenkt bruk.

Nye D-Max leveres også med Arctic Trucks-ombygging. 33-utgaven betinger 76 312 kroner ekstra, mens 35 legger til 190 375.

Galleri: