Det var spenning til siste fartsprøve da de tre gjeveste VM-titlene skulle avgjøres under sesongens siste WRC-runde i Italia i dag. Mads Østberg i Citroën vant WRC2-klassen og er den første norske verdensmesteren siden Petter Solberg.
Av David K Andersen
Årets WRC-sesong har vært enda mer spesiell enn F1-sesongen. Det har ikke vært mulig å komme i gang på et relativt tidlig tidspunkt etter Corona kom, så hele 10 løp ble avlyst.
Monte Carlo, Sverige og Mexico gikk som normalt, og så var det pause helt til september, hvor det ble kjørt i Estland, etterfulgt av Tyrkia og så Italia (Sardinia). Den siste runden gikk denne helgen, også den i Italia. Løpet var kompakt, med utgangspunkt i Monza-banen og nærområdene rundt.
I hovedklassen ledet Elfyn Evans i Toyota med 14 poeng før helgens løp, han hadde seiere fra Sverige og Tyrkia i baklommen. Thierry Neuville, og fjorårets mester Ott Tänak som flyttet fra Toyota til Hyundai i år, hadde også en seier hver, men ikke nok poeng til reelt å kunne fighte om tittelen i dette siste løpet.
FØLG FORMEL 1 PÅ NORSK – GÅ TIL FORMEL-1.NO HER!
Da Evans kjørte ut på lørdag, åpnet det imidlertid for at teamkamerat Sebastien Ogier kunne ta seieren og få nok poeng til å vinne VM. For øvrig for syvende gang, og med sitt tredje merke. Ogier bekreftet for øvrig at han fortsetter neste år.
Noe ikke Esapekka Lappi kunne – Ford-føreren sa etter målgang at dette slik det ser ut nå, var hans siste løp.
Verdensmesteren har med dette, for andre året på rad kjørt Toyota Yaris, men fabrikkmesterskapet var det Hyundai som tok, i år som i fjor. Også der, var det spenning til siste meter, men blant annet takket være glimrende innsats gjennom hele året fra tredjefører Dani Sordo, som vant forrige runde og tok andreplassen her, gikk det med knepen margin sammenlagt.
Mest gledelig, er imidlertid den norske innsatsen. Mads Østberg har gjennom to sesonger testet og utviklet Citroëns WRC2-bil, altså i klassen under «verstingene». Han har ikke hatt noen lett sesong, men å sikre en VM-tittel for første gang siden Petter Solberg, er en stor greie. Torstein Eriksen er kartleser med Mads.
-Utrolig, jeg er så glad. Det har vært mye oppturer og nedturer hele året. Vi vinner mesterskapet som underdog. Det er gjort en utrolig jobb med å utvikle Citroënen, sier Mads.
Beste norske på totallisten, ble en annen veteran, nemlig Andreas Mikkelsen, som kjørte Skoda i dette løpet. En svært sterk sjetteplass totalt, ble etterfulgt av Oliver Solberg på syvende. Ole Christian Veiby kjørte dessverre ut lørdag.
Men tre nordmenn blant de ti beste på totallisten i WRC-løp, det er jo helt fantastisk, vi gratulerer Mads Østberg, Sebastien Ogier og Hyundai!