Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Ferrari Roma

Prøvekjøring: Ferrari Roma

Ankomsten av den frontmotoriserte coupéen Roma, signaliserer en ny retning for Ferrari.

Tekst: Dave Humphreys, Foto: Ferrari

Det er et gammelt ordtak fra J.C. Watts som sier at hvis du forklarer, betyr det at du taper. Men Ferrari Roma krever litt forklaring – det er den tredje frontmotoriserte V8-modellen i et stadig økende utvalg. Nærmere beslektet med kabrioleten Portofino enn shooting brake-modellen GTC4Lusso T, er Roma tilsynelatende den sportsligste av de tre – som silhuetten antyder.

Ny stil

Designen er slank, og noe av et nytt kapittel fra Maranello-fabrikken. Ferrari avkrefter ivrig at dette er en Portofino coupé, og sier at 70 prosent av karosseriet skiller seg fra den. Akselavstanden er den samme, men den er 17 mm lavere, 36 mm bredere og 70 mm lengre. Sporvidden er økt med henholdsvis 19 og 44 mm foran og bak.

Romaen kaster også en mer elegant skygge, med renere linjer. Sett fra siden kan den nesten være i overkant generisk coupé, men den har også noen kjente Ferrari-detaljer – den beveger seg definitivt mot en renere design.

Faktisk får du ikke Ferrari-skjoldene (scudetti) langs sidene med mindre du bestiller dem (men det sparer deg 400 gram, så se på det som en vekt-fordel!). Samtidig sender grillen tankene til modeller fra 50- og 60-tallet, så historien er der.

I kontrast til det, står de moderne frontlyktene i samme stil som på Monza SP1 og SP2-bilene fra Icona-serien. Bakenden er heller ikke typisk Ferrari, med sine nye doble lykter og «kamm tail»-stil. Igjen spilles det på eldre modeller.

Twin 

Monza SP2-inspirasjonen går igjen på innsiden, som twin-designen, der fører og passasjer skilles ad med en smal og høy midtkonsoll. Mer i stil med andre moderne Ferrarier, er den 16 tommer store, buede, digitale instrumentskjermen, og det samme rattet som i SF90 Stradale. Det byr på en rekke flerfunksjonsknapper som lyser opp når du skrur på tenningen, men startknappen av vanlig trykk-knapp-type, er ikke der lenger – for første gang siden den kom på F430.

Ikke heller har den girvelger i tradisjonell forstand. Istedet er det samlet tre vippebrytere i en konsoll som skal minne om de gamle bilene med H-gir som løper i en ramme av metall. Her kontrollerer du også enkelte kjøremodus-funksjoner.

Over den igjen, befinner en 8,4-tommers berøringsfølsom skjerm seg, i portrettformat. Den håndterer alle sekundære funksjoner, som klima og infotainment. En egen skjerm for passasjeren, som kan vise hastighet, gir, turtall og mer, er tilleggsutstyr.

Bakseter er på plass, men selv Ferrari omtaler løsningen mer som 2+ enn 2+2. Mindre barn vil ikke ha problemer med å sitte der, men de er nok bedre egnet for et par jakker eller vesker. Bagasjerommet måler 272 liter, og er utformet så praktisk som mulig.

Går unna 

Men Roma handler mye mer om kjøring. Motoren er oppdatert sammenlignet med den du finner i Portofino. Med 3,9-liters V8eren godt plassert langt bak i karosseriet, oppfører den seg ikke sånn du venter av en frontmotorisert bil.

Effekten er økt til 620 hestekrefter og 760 Newtonmeter, og kreftene er tilgjengelige over et bredt register. Selv uten «lightweight»-pakken (ekstrautstyr) som tar vekten ned til 1 472 kg, leverer Roma utrolige fartsressurser. 0-100 km/t går på 3,4 sekunder, og Ferrari sier topphastigheten er over 320 km/t. Det er fort.

Kjøreopplevelsen er særdeles involverende, blant annet siden tyngdepunktet er svært lavt, og fordi du har en rekke kjøremodus å velge mellom. Inkludert der, er den siste utgaven av Side Slip Control og Ferrari Dynamic Enhancer, samt elektronisk styrt bakdiff.

Roma er også den første GT-bilen som får Race som et valg i manettino. Her tillates du å gå svært nære grensene uten at du trenger å slå anstisladd-systemet helt av.

En av de mest imponerende tingene med Roma, er drivlinjen. Det er ikke mulig å merke turbofordrøyning, og den nye 8-trinns dobbeltclutch-automaten – den samme som i SF90 Stradale – girerer raskere, og har kortere steg mellom hvert gir. Her er du alltid på.

Lyden er fantastisk. Til tross for de nye og strengere EU-reglene for støy, har Ferrari via nye, ovale klaffer i eksosanlegget, klart å skape et særdeles tiltalende lydbilde.

Pusher du hardt, er Ferrarien glad i å danse med baken, men den sier godt ifra så du er forberedt. Dermed er den veldig kontrollerbar.

I hastigheter over 100 km/t, stiger bakspoileren opp fra gjemmestedet under bakvinduet. Den bidrar til 95 kg ekstra marktrykk i 250 km/t. I tillegg hjelper de aktive sikkerhetssystemene deg med stabiliteten i svært høye hastigheter.

Hvis biler av denne kaliberen er nytt for deg, vil Romaen oppleves som helt spinnvill, men den fremstår samtidig med god brukervennlighet de gangene du ikke prøver å sette gode rundetider. Når du vrir manettinoen noen hakk mot venstre og roer ting ned, er den forbløffende snill. Adaptive dempere hjelper fjæringskomforten, spesielt om du velger settingen for humpete vei. På motorveien er den stabil og rolig, og også raffinert – delvis takket være 8-trinns-kassen som gjør at du kan ligge på lave turtall.

Konklusjon

I trioen av frontmotoriserte V8ere fra Ferrari, er Roma den mest førerfokuserte. For en del vil dette være innsteget til Ferraris verden, og om kjøreglede er det som teller for deg, skuffer den ikke. De klassiske sportsbil-proporsjonene, solide ytelsene og de nokså praktiske sidene, gjør dette til en usedvanlig komplett pakke.

Galleri:

Data:

Ferrari Roma
Pris fra Ikke klar
Pris testbil Ikke klar
Motortype V8 turbo bensin
Drivlinje RWD 8A
Motorvolum ccm 3 855
HK o/min 620 5 750 – 7 500
Nm o/min 760 3 000 – 7 000
Sek. 0-100 km/t 3,4
Topphastighet km/t +320
Forbruk blandet l/mil 1,12
Utslipp CO2 g/km 255
Egenvekt kg 1 472
Tilhengervekt kg 0
Bagasjerom liter 272 – 345
Lengde mm 4 656
Bredde mm 1 974
Høyde mm 1 301
Akselavstand mm 2 670