Hjem Nyheter Mustang Mach-E med 1419 hestekrefter

Mustang Mach-E med 1419 hestekrefter

Ford har bygget en protoype av nye Mustang-E med 7 motorer og 1419 hestekrefter. Dette er sannsynligvis verdens kuleste elbil.

Av David K Andersen

For å vise hva som er mulig med elektrisitet istedet for bensin på tanken, og for å skape blest om den nye elektriske crossoveren Mustang Mach-E som kommer til Norge neste år, har Ford utviklet og bygget prototypen sammen med RTR.

Ved siden av å være aktive i motorsport verden over, det er jo en av grunnpilarene hos Ford, er amerikanerne glade i å involvere seg i spektakulære enkelt-modeller. Bare tenk på alle Gymkhana-bilene Ken Block har rattet. Der Ford har vært inne med fabrikkstøtte.

Men nå gjelder det altså uten bensin på tanken.

Mach-E 1400 som den heter, har hele 7 elmotorer. Tre av dem drifter forakslingen, og fire bak. De er koblet sammen via en enkelt drivaksling som går inn i differensialene. Nøyaktig hvordan dette ser ut rent teknisk har det ikke lyktes meg å fullt ut forstå, Ford er foreløpig sparsommelige med hvordan ting faktisk ser ut i drivlinjen.

Mer forståelig er hvorfor, det oppnås nemlig langt flere muligheter for fleksibel og styrbar kraftfordeling på denne måten. I tillegg til at bilen naturligvis har helt vanvittige fartsressurser.

Batteripakken kalles «ultra high performance», og er på 56,8 kWt og er bygget opp av nikkel-mangan-kobolt-celler. Disse skal gi ekstremt høy utladingshastighet, slik at motorene får nok effekt.

Det har også et spesielt kjølesystem for hurtiglading med dielektrisk kjølevæske. Høy ladehastighet er viktig for å eksempelvis kunne delta i billøp med flere heat, hvor du må lade mellom dem.

Nesten like oppsiktsvekkende som de ekstreme kreftene i bilen, er bredden i ferdigheter. Her kan ikke bare kreftene fordeles helt fritt mellom for- og bakaksling etter behov, den har egne modus for alt fra drifting med bak- eller firehjulsdrift, til dragrace og konvensjonell banekjøring.

Bilen har til og med mekanisk håndbrekk, som kobler ut driften til bakhjulene når det brukes. Som på en rallybil.

At doningen er en håndfull å håndtere er ikke vanskelig å forstå, og fremkommer også fra drifting-stjernen Vaughn Gittin Jr., som har testkjørt Mach-E 1400: -Å sitte bak rattet på denne bilen har totalt endret min oppfatning av hva krefter og dreiemoment er. Opplevelsen er helt umulig å beskrive. Det nærmeste jeg kan sammenligne en kjøretur i den er en tur i en berg- og dalbane.

En spesiell elektronisk bremsekraftforsterker er for øvrig integrert i drivlinjen for å kunne utnytte maksimal regenerering fra mange korte, men kraftige nedbremsinger.

Ford Mustang Mach-E 1400 kommer til å gjøre debut for publikum i forbindelse med et kommende NASCAR-løp.

Vi kan anbefale en kikk på Fords egen film. Veldig kul, og viser hva som er mulig med denne bilen. Det har blitt laget mange ekstremt raske elbiler de siste årene, men jeg tør påstå ingen frister med større kjøreglede enn denne.

Galleri: