Vi kjørte Fords nye lille SUV Puma i mars – nå kommer det flere versjoner.

Av David K Andersen

Den lille Ford-SUVen som erstatter Ecosport og konkurrerer om de kundene som før kanskje ville kjøpt en vanlig småbil, har allerede rukket å bli litt kjendis på grunn av bagasjerommet.

Det er ikke bare stort, men har trikset «MegaBox i ermet – som rett og slett innebærer en stor firkantet boks på 80 liter under bagasjeromsgulvet. Den gir ikke bare stor nok høyde til at eksempelvis en golf-bag kan settes inn på høykant, men tåler fuktighet og væske godt – du kan om du vil trekke ut en propp i bunnen og spyle den.

LES VÅR FØRSTE PRØVEKJØRING AV NYE FORD PUMA HER!

Frem til nå har Pumaen kommet i blant annet ST-Line utstyrsnivå, og det har vært mulig å velge mellom den velkjente 1-literen i 125-hesters utgave, eller en hybridversjon med 155.

Nå er imidlertid Ford klare med en ny 7-trinns dobbeltclutch automatkasse. Den kan leveres sammen med 125-hesteren. Drivstoffforbruk og utslipp målt etter WLTP-metoden er nede på 0,6 liter per mil og 137 g/km.

Ford sier girkassen er svært lett, og at den både bidrar til god komfort med sømløse girskifter og mer kjøreglede med rask respons.

På utstyrs-siden er det nytt at du i tillegg til å kunne velge Titanium og ST-Line, også kan kjøpe en utgave som heter ST-Line Vignale. Her er luksuriøs stil prioritert høyere i stylingen. Flere sorte detaljer, annen bakspoiler og sateng aluminium i grillen, er blant de utvendige endringene.

Videre følger nøkkelfri tilgang og start, Windsor skinnseter, B&O lydanlegg og LED-lys, blant annet. Som du ser av bildene er det godt med skinntrukne overflater, og sammen med den heldigitale informasjonsflyten på førerplass, ser dette virkelig bra ut.

Senere vil det også komme en vaskekte ST-versjon av Puma – med større motor og alt som følger den etterhvert legendariske bokstavkombinasjonen.

Galleri: