Audi har suksess med helelektriske e-tron, men ønsker å holde på kundene med forkjærlighet for store stasjonsvogner. Derfor lanserer de nå en ladbar utgave av den populære familiebilen A6 Avant.

Bensinmotoren på 2 liter får hjelp av en elmotor og yter hele 367 hk i systemeffekt – samtidig som den får 500 Nm allerede ved så lavt turtall som 1 250 omdreininger. Rekkevidden med bare elmotoren er 51 km og gjennomsnittlig forbruk oppgis til 0,19 l/mil og 1,76 kWt/mil. Batterikapasiteten er på 14,1 kWt.

Den store stasjonsvogna blir riktig så kvikk med denne motoriseringen, sprinten til 100 skal gå unna på 5,7 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 250 km/t. Om du kun ønsker å kjøre elektrisk, kan du gjøre dette i hastigheter opp til 135 km/t.

Den nye modellen får betegnelsen 55 TFSI e quattro, og kommer foreløpig bare i Avant-utførelse og utstyrsversjon S-Line. Dette betyr godt utstyrt bil med blant annet Audi Virtual Cockpit, LED Matrix hovedlamper, sports-understell og sports-stoler, i tillegg til utvendig S-Line styling.

Sjåføren kan velge mellom 3 forskjellige kjøremoduser; EV, Hybrid og Hold. I Hybrid vil bilen ved hjelp av informasjon fra navigasjon, kameraer og sjåførens kjørestil, automatisk styre hvilken motor som er mest smart å bruke, mens man kun kjører på elektrisitet i EV-modus. Hold-modus sparer batteriet til man trenger den elektriske energien.

Ved å bruke myAudi-appen, kan man varme/kjøle bilens kupé før man starter reisen. Klimaanlegget jobber sammen med en varmepumpe som bruker overskuddsvarme fra de elektriske komponentene, noe som bidrar til bedre drivstofføkonomi.

Ladetid er ikke lenger et tema, men regn med 2,5 timers lading ved bruk av standard kabel for å få fullt batteri. Med myAudi-appen kan du finne ledige hurtig-ladere når du er på reise.

Prisen for Audi A6 Avant 55 TFSi e quattro er 71 940 euro i Tyskland.