Det er ikke noen liten effektøkning gjengen hos John Cooper Works har hentet ut av sin siste GP-versjon av Mini.
Mini viser frem 2020-modellen av John Cooper Works GP på bilutstillingen i Los Angeles. Utstyrt med en bensinturbo på to liter, er den med 302 hester den råeste produksjonsutgaven Mini noen gang har levert til kunder.
Mini har teaset oss i månedsvis. Først var det en diger spoiler, så gjorde den rundetider på ringen under åtte minutter – før det dukket opp bilder av bilen kamuflert. Nå ser vi endelig hvordan den ser ut.
Åttetrinns automat
Under panseret finner vi konsernets toliters turbomotor som denne gangen yter 302 hestekrefter. Det plasserer den omtrent i klasse med en bil som Honda Civic Type R.
LES MER: PRØVEKJØRING HONDA CIVIC TYPE R
Kreftene sendes til forhjulene via en åttetrinns automat med integrert mekanisk diffbrems.
Mini sier turen fra stillestående til 100 skal gå unna på rundt fem sekunder.
Det å hente ut ytterligere 74 hestekrefter av toliteren som sitter de JCW-bilene uten GP-merket, er gjort ved å bruke en ny turbo som tillater litt lavere kompresjon. Til gjengjeld byr den på større modifiserte luftinntak som sørger for nok oksygen til høyere trykk på innsprøytningen.
Kjølingen er også forbedret – ikke minst med et eget separat kjølesystem for girkassa. GP-versjonen har selvsagt også fått noen modifiseringer av chassis – inkludert at er senket ytterligere en centimeter lavere enn utgangspunktet.
Vinger for pengene
Når du først skal bygge en seriøs «hot hatch» – må du selvsagt gi eksteriøret en runde også. Mest oppsiktsvekkende er selvsagt den store bakvingen. Den får følge av karbonfiberdetaljer og chrome-detaljene har blitt sorte.
Mini sier de skal produsere 3000 biler – halvparten av dem skal være solgt allerede.