Eksosrør og grill forsvinner når Volvo nå gjør en elektrisk utgave av XC40. I tillegg får den litt bagasjeplass der det vanligvis sitter en forbrenningsmotor. Litt retusjing av bakparten har man også fått tid til.
– XC40 har et modig og veldig gjenkjennbart Skandinavisk uttrykk. Med den nye helelektriske varianten har Volvo laget en mer stilren og moderne design. Ved at man ikke trenger en tradisjonell grill, har vi kunne lage en renere front. Det samme gjelder bakpartiet på bilen, der man har fjernet enderørene. Dette uttrykket kommer vi til å jobbe videre med etter hvert som vi fortsetter vår elektrifiseringsreise, sier Robin Page, Head of design i Volvo Cars.
I den nye grillen har det også blitt gjort plass til sensorene i bilens nye førerstøttesystem, også kjent som ADAS-plattformen (Advanced Driver Assistance Systems).
En helt ny farge introduseres på elbilen, Sage Green Metallic, og dette blir en av i alt åtte farger som bilen kan leveres i. Sort kontrast farge på taket blir standard. To nye felgdesign i 19 og 20″ størrelse som er tilpasset elbilen er også på plass.
Innvendig er det også gjort endringer tilpasset en elbil. Grensesnittet er spesialtilpasset og holder hele tiden føreren informert om forbruk, hvor langt man kan kjøre på gjenværende batterikapasitet og hvor man kan lade bilen. Nærmest en selvfølge er at man sitter i en kupè av resirkulerte materialer. Det hele har fått et sportslig preg.
En konseptversjon av helelektriske XC40 ble først vist fram i forbindelse med Volvos elektriske 40.1-konsept i 2016. XC40 er basert på Volvo Cars’ CMA-plattform (Compact Modular Architecture), som ble utviklet for å kunne brukes på helelektriskebiler. Batteripakken er integrert i bunnen av bilen, uten at det går utover plassen i kupéen. XC40 er kjent for unike lagringsmuligheter med ekstra plass i dørene og under setene, en praktisk lastekrok til bager og en liten søppelkasse midt i bilen som kan tas ut og tømmes ved behov.
At interessen for denne bilen er stor, er kanskje unødvendig å nevne, men i løpet av 5 dager har 5000 nordmenn meldt sin interesse.
– Det har vært veldig stor pågang etter at vi åpnet interesselisten. Vi er veldig godt fornøyd med interessen, både med tanke på hvor lite informasjon som er offentliggjort om bilen så langt, men også tatt i betraktning hvor mange elbiler som finnes på markedet i dag, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
– Den store interessen tyder på at en kompakt og høyreist SUV som XC40 fyller et tomrom i markedet. Vi er så vidt i gang med lanseringen av XC40 og forventer at interessen bare vil øke etter hvert som vi offentliggjør flere detaljer om bilen, fortsetter Trosby.
Volvo lover mer informasjon når de viser fram bilen den 16. oktober.