På bilutstillingen i Frankfurt, viser Seat Tarraco som ladbar hybrid. Med 245 hestekrefter, 400 Nm og rekkevidde på over 50 km, bør den være perfekt for det norske markedet.
Tarraco er Seats største SUV, like stor som populære Skoda Kodiaq. Nå kommer den som avgiftsgunstig plug-in hybrid med et batteri på 13 kWt. Utslippsfri kjørelengde blir over 50 km målt etter WLTP, og samlet CO2-utslipp oppgis til 50 g/km.
–Tarraco plug-in hybrid illustrerer perfekt vår endring mot en mer bærekraftig mobilitet, samtidig som dynamikken og kjøregleden beholdes, typisk for alle SEATs modeller. Tarraco vil bli en av få tilgjengelige biler med plug-in drivlinje i det store SUV-segmentet, og vi mener den har et stort potensial, sier Luca de Meo, president i SEAT.
Sammen med elmotoren har man også tilgjengelig kraft fra en 1,4 liters bensinmotor på 150 hk. Systemeffekten blir 245, mens elmotoren alene yter 116 hk. Føreren velger hvordan motorene skal disponeres gjennom tilgang til forskjellige kjøremodus. Disse påvirker også hvordan de forskjellige motorene responderer samtidig som styring og girkasse forandrer karaktér.
Selv om slike store SUVer blir noe tunge, skal Tarraco oppleves som forholdsvis sportslig. Toppfarten er 217 km/t, mens sprinten til de første 100 km/t går unna på kvikke 7,4 sekunder.
Utstyrsversjonen FR forsterker det sportslige inntrykket med bredere hjulbuer, takspoiler og 19 toms aluminiumsfelger. 20 er ekstrautstyr. Innvendig har Tarraco FR PHEV fått sportseter med minnefunksjon og nye materialer, samt siste generasjon infotainmentsystem. Tarraco vil nå også bli tilgjengelig med utstyr som «Trailer assist» og parkeringsvarmer.
Produksjonstart er i løpet av 2020!