Det er ikke uvanlig at bilfabrikantene lager stasjonsvognutgaver med bedre markfrigang, men at vi skulle se samme trenden hos superbilprodusenter kom litt overraskende.
Det var AMC som startet trenden med stasjonsvogner bygget for ulendt terreng, men det tok først av da europeerne hang seg på. I mellomtiden hadde også Subaru fått øynene opp for dette litt merkelige fenomenet. Nå blir det enda rarere, for det er ikke terrengkjøring man forbinder Lamborghini Huracàn først og fremst med.
Det nye konseptet fra Lamborghini har fått tilnamnet Sterrato Concept, og bygger på Huracàn Evo. Motoren er samme 5,2-liters V10 du finner i standardbilen og yter 640 hk.
Selv om motoren bak føreren er kjent fra før, så er forandringene store på konseptbilen. Skjermbreddere, ekstralykter, skliplater og en markfrigang som er økt med nærmere 5 cm, gjør at du skal våge å ta med deg bilen til skogs. Understell, støtdempere, firehjulsdriftsystemet og torque vectoring-systemet er omkalibrert eller modifisert på annet vis. Lamborghini har også økt sporvidden med 30 mm.
Konseptet kan bli en virkelighet, men da i en ganske så begrenset serie. Lamborghini prater om 500 – 1000 biler og en prislapp på rundt 2,5 millioner kroner. Selvfølgelig må du legge på avgifter, noe som ødelegger muligheten for de fleste av oss til å ta del av denne ypperlige hyttebilen.