Den amerikanske sportsbil-legenden Corvette, kommer etter 66 år for første gang med midtmotor. Nå skal konkurransen med de europeiske superbilene virkelig tas opp.
Vi har lenge visst at åttende generasjon Chevrolet Corvette skulle komme med motoren plassert i midten istedet for i front, og forventningene verden over har vært store den siste tiden.
Etter flere konsept-Corvetter med midtmotor opp gjennom årene, er det endelig klart for produksjonsmodellen, som ble vist for pressen i USA i natt.
BILDEGALLERI NEDERST I ARTIKKELEN!
-Den tradisjonelle layouten med motoren foran, har nådd grensen for hvilke prestasjoner vi kunne hente ut, derfor var denne forandringen nødvendig, sier Mark Reuss, president i General Motors. Han understreker imidlertid at nyheten er like komfortabel og morsom å kjøre som før, men nå med kjøreegenskaper på et annet nivå.
Du må selv bestemme deg for hva du synes om utseende, men at det er tydelige Corvette-kjennetegn i designen, er det liten tvil om. GM sier dette er en bil Chevrolet-designere har drømt om å tegne i mange tiår. Målet har vært en tøff og futuristisk bil med midtmotor-proporsjoner, samtidig som Corvette-arven beholdes.
Innstegsmodellen som nå er vist, bærer det tradisjonsrike navnet Stingray, og byr på neste generasjon 6,2-liters small block V8. LT2-motoren yter 495 hestekrefter og 637 Nm. Den er fortsatt uten overlading – for best mulig gassrespons.
Like spennende, er den nye girkassen som er utviklet sammen med Tremec. Med dobbeltclutch-system og 8 gir, skal den bidra til superraske girskift. I tillegg har den en spennende ny funksjon hvor du kan holde inne begge girhendlene, og på den måten frikoble med clutchen. Det er ikke vanskelig å tenke seg hva den funksjonen kan brukes til…
Eksakt akselerasjonstid og topphastighet er ikke oppgitt foreløpig, men Corvette sier den klarer 0-60 mph (96 km/t) på under tre sekunder. Det er isåfall helt ekstremt for en innstegsmodell.
Den nye motorplasseringen, gjør Corvette nesten 14 cm lenger enn før, og den har også lenger akselavstand. Egenvekten er forholdsvis lave 1 527 kg.
Legg forresten merke til den ekstreme cockpit-designen innvendig. Har du noen gang sett et mer førerorientert interiør?
Du kan selv i svært stor grad påvirke utseendet på bilen, blant annet gjennom en 3D visualiseringsprogram du kan bruke når du konfiguerer. 12 ulike eksteriørfarger, følges opp av 6 temaer for interiøret. Du kan velge mellom 6 forskjellige farger for setebeltene, ulike valg for sømmer, og 3 forskjellige typer seter.
De praktiske sidene er godt ivaretatt, Corvette har bagasjerom både foran og bak. Sistnevnte har faktisk plass til golfklubbene. Avtagbart tak er i god Corvette-stil standard, det plasseres i det fremre bagasjerommet når det tas av.
Utstyrsnivået er selvfølgelig høyt, her har du alt fra varme i rattet og Bose stereo, til avanserte muligheter for innstilling av kjørerelaterte parametere via det nye infotainment-systemet med høyoppløselig skjerm.
Perfomance Data Recorder, som tilsvarer Porsches Sport Chrono-pakke, kan ikke bare brukes til å holde styr på rundetider og den slags, men utvider med en helt ny funksjon der HD-kamera integrert i bilen tar opp rundene (eller veien) på film. Videoene kan analyseres i infotainmentsystemet, der filmen er påført telemetri.
Nesten like oppsiktsvekkende som overgangen til midtmotor, er prisen. Nye Corvette starter nemlig på bare drøye 500 000 kroner. Etter norske avgifter blir det selvfølgelig langt tristere å lese prislisten, men likevel – med tanke på fartsressurser og teknologi, er det en utrolig lav pris.
MER HEFTIG MIDTMOTORBIL? LES BANETEST AV NYE PORSCHE 718 CAYMAN GT4 HER!
Galleri: