Ofte er facelifter så små at man trenger lupe for å finne forskjeller, men det er ikke tilfelle når Audi pusser opp stor SUVen Q7.
Fronten får helt ny grill, lykter og luftinntak og blir dermed mer lik sine SUV-søsken i Audi-familien. I bakenden har en kromlist fått plass mellom nye baklykter. Hele designen har blitt modernisert og skal være dynamisk og sportslig. Kanskje designen gjør Q7 litt mindre enn den er?
Uansett ser nye Q7 bra ut, og med nye lykter skal også føreren se bra utover landskapet. Om du ønsker, kan Q7 utstyres med LED-Matrix HD-lykter, og da får du førsteklasses lys uansett forhold.
Designen gjør også Q7 litt lav, noe som er mer og mer typisk hos produsentene. En SUV trenger ikke å se ut som ei høyblokk, og i Q7 sitt tilfelle har man fått til at bilen ser bred og lav ut. Q7 leveres med adaptivt luftunderstell, så den trenger ikke å ligge så nærme bakken om man har behov for en avstikker i ulendt terreng.
Selv om Q7 er stor, trenger den ikke oppleves som stor å kjøre. Audi har gjort det de kan for at den store SUVen skal være letthåndterlig, også der det er trangt. Med en optimert firehjulsstyring kan bakhjulene styres opp til 5 grader i motsatt retning i lav fart. Dette gjør den mer manøvrerbar i trange smug.
For å bedre de dynamiske kjøreegenskapene kan du bestille Q7 med aktive elektromekaniske kregningsstabilisatorer. Disse bidrar til merkbart mindre vibrasjoner når du kjører rett fram, mens de motarbeider bilens bevegelser ved aktiv kjøring. Dermed vil Q7 være klart morsommere å kjøre på svingete veier. Om man velger S-Line eksteriør, inkluderer det en fastere adaptiv luftunderstell som senker bilen 15 mm.
Fra lansering er det to dieselmotorer som blir tilgjengelig, men det tar ikke lang tid før også et bensinalternativ dukker opp. Alle disse tre med mild hybrid-teknologi. Det kommer også en Plug-in hybrid. Alle utgavene får åtte trinns automatkasse og firehjulsdrift som standard.
Mildhybridteknologi spiller en viktig rolle i å effektivisere drivlinjene. I vanlig bruk kan kundene redusere forbruket med opptil 0,7 liter per 100 km med denne teknologien. Den sentrale komponenten i mildhybridsystemet er en beltedrevet starter og generator (BAS). Den leverer opptil 8 kW effekt til 48-volt anlegget, som lagrer energien i et litium-ion-batteri.
Dersom føreren letter på gasspedalen mellom 55 og 160 km/h, kan Audi Q7 regenerere energi, rulle på tomgang, eller seile i opptil 40 sekunder med motoren avslått. BAS-enheten starter motoren igjen så snart gasspedalen berøres, og det gjør den raskere og smidigere enn en konvensjonell startmotor. Start-stopp-området begynner ved 22 km/h.
Uansett om du velger 5- eller 7-seter får du oppleve høy form av velvære der Audi har tatt stort hensyn til materialkvaliteten. Plassen er også av det rause slaget, uansett om du sitter foran, bak eller midt i mellom.
Cockpitarkitekturen harmonerer perfekt med det nye, digitale betjeningskonseptet, som er basert på to store touchskjermer med haptisk og akustisk tilbakemelding. Når de er avslått, blir de nesten usynlige – som en av de sorte, dekorative flatene i interiøret.
«MMI navigation plus» gir det ypperste av connectivity. Det har “LTE Advanced”, Wi-Fi hotspot, naturlig stemmekontroll og tilbyr hele den omfattende «Audi connect»-porteføljen av tjenester. Alt fra nettbasert trafikkinformasjon, navigasjon med Google Earth og trafikklysinformasjon fra «Car-to-X» blir tilgjengelig.
«Adaptive crusie assist» kombinerer funksjonene fra «adaptive speed assist», «traffic jam assist» og «active lane assist», noe som reduserer belastningen på føreren – spesielt på lengre turer. Sammen med «efficiency assist» bremser og akselererer systemet Q7 i samsvar med de aktuelle trafikkforholdene. «Emergency assist» er en nyhet som stopper bilen og varsler redningstjenestene dersom føreren slutter å respondere.
Nye Audi Q7 blir lansert i september.