Der har gått 7 år siden første Renault Zoe kom på markedet, og nå er den første store oppgraderingen klar. Selv om mye er nytt, har Renault beholdt designen som mange har blitt glad i. Nå kan de selvfølgelig også glede seg over lengre rekkevidde.
Renault Zoe er en av de store elbil-favorittene i Europa med nesten 40 000 solgte i 2018, og populær er den også i Norge. Det virker som om Renault har tatt leveringen på alvor, og kundene får biler i løpet av meget kort tid. Slik håper vi det fortsetter.
Nye Renault Zoe får større batteri, 52 kWh, og har en rekkevidde i henhold til WLTP på 390 km. Den lader med opptil 22 KW på AC og 50 KW på DC.
Effekten er på 135 hk og 245 nm, ytelser som holder til en akselerasjon til 100 på under 10 sekunder og en toppfart på 140 km/t.
Designet kjenner man igjen på den nye elbilen, men likevel er det forandringer som gjør den mer moderne. Fronten domineres fortsatt av stort Renault-merke med blå kant, men lysene har fått ny design, samtidig som du nå får LED-hovedlykter. Nytt er også krom rundt grillen og tåkelysene. Alt toppes med et nytt panser.
Innvendig er det større forandringer med nytt dashbord og instrumentpanel. Designerne hos Renault har lagt vekt på god kvalitet, komfort og ergonomi. En detalj som du fort legger merke til er det nye 10″ førerdisplayet som leveres allerede på laveste utstyrsnivå. De som velger Zen-utgaven, får setetrekk av 100 % resirkulert stoff.
Ny er også den 9,3″ multimediaskjermen i midten av dashbordet. Berøringsskjermen gir tilgang til navigasjonssystem og underholdning, samt bruk Renault EASY LINK. Dette har også fått nye funksjoner tilpasset elbil, og man kan blant annet finne fram til nærmeste ledig ladestasjon.
Lading skal også gå lettere med nye Zoe som har fått en ny ladekabel som takler både IT-Nett og TN-Nett. Dermed kan du lade fra de aller fleste kontakter. Ladekabelen blir standard i Zoe Z.E 50 mens du kan kjøpe den om du har en eldre versjon av bilen. Fortsatt vil elmotoren være generator under lading.
Nye Zoe får flere nye førerassistentsystemer:
- Trafikkskiltgjenkjenning
- Automatisk dimming av fjernlys
- Blindsonevarsling
- Bakkestartassistenten Auto-Hold
- Automatisk nød-bremsing
- Filskiftevarsler og filholderassistent
- «Handsfree» parkering
- Parkeringssensorer foran, bak og på sidene
- Automatisk parkeringsbrems
En annen nyhet på Zoe er nå at den kommer med en en-pedals løsning. Dette vil si at du kan kjøre bilen kun med gasspedalen. Oppbremsingen er så kraftig at det holder å bare slippe gasspedalen. Denne type kjøring gjør også at man regenererer mer strøm ved bremsing. Selvfølgelig har man også bremsepedal så du kan bruke Zoe slik du er vant til å kjøre bil.
Andre nyheter er varme i rattet, skivebremser på alle fire hjul og hjul med 5 bolter i stedet for 4. Standard på innstegsmodellen blir 15″ stålfelg, mens utgavene som det selges mest av i Norge får 16 og 17″ aluminiumsfelger med ny design. 3 nye farger er også tilgjengelig: Celadon Blue, Flame Red og Quartz White.
Du kan allerede nå reservere nye Renault Zoe, og leveringer starter i september 2019.